بازگشت به قرآن، مسئله مهم امت مسلمان است
کد خبر: 2726925
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
عالم برجسته عراقی:

بازگشت به قرآن، مسئله مهم امت مسلمان است

گروه بین‌الملل: امروز مسئله مهم برای امت مسلمان ضرورت بازگشت به قرآن است؛ باید درس‌ها و آموزه‌های قرآنی به صورت عملی، علمی و دقیق وارد زندگی روزمره مسلمانان شود.

شیخ محمد سعید نعمانی، عالم برجسته عراقی و عضو سابق مجمع تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: قرآن کریم بر اصل وحدت و ارزش‌های دوستی، برادری و صلح تأکید فراوان دارد. اما متأسفانه یکی از مسائل تعجب برانگیز این است که مسلمانان گنجینه‌ای مانند قرآن دارند، آن را می‌خوانند اما به آن عمل نمی‌کنند.

وی افزود: البته این مسئله بارها و بارها تکرار شده است، همان امتی که امام حسین(ع) فرزند پیغمبرشان بود و روزی چند بار «اشهد ان محمداً رسول‌الله» می‌گفتند،  با اهل بیتش به آن صورت، آن هم کمتر از 50 سال بعد از وفات پیغمبر، رفتار کردند. پس اکتفا به خواندن و گفتن کافی نیست.

شیخ نعمانی ادامه داد: قرآن هم خود بر این موضوع تأکید دارد و در آیه 2 سوره «صف» انسان‌ها را نکوهش می‌کند که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ: ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید! چرا سخنی می‏‌گوئید که عمل نمی‏‌کنید؟»، چرا باید وقتی چیزی می‌گوییم عملی پشت سر آن نباشد؟

وی در ادامه با تأکید بر فاصله میان گفتار و درک و عمل گفت: ما - نه فقط مسلمانان، بلکه همه مردم دنیا - اگر دقت نکنیم دچار این مشکل می‌شویم. مسیحی‌ها هم ظاهرشان این است که ایمان به حضرت مسیح(ع) دارند اما آیا واقعاً عملکردشان همین است. می‌بینیم که این همه کشت و کشتار و توطئه و غارت ملت‌های مستضعف و بیچاره از سوی آنان سر می‌زند.

نعمانی افزود: آیا این‌ها تبعیت از آموزه‌های مسیح(ع) است؟ مسیحی که پیامبر صلح، آشتی و محبت بود. مسلم است که چنین نیست و کسی اینها را به مسیحیت واقعی نسبت نمی‌دهد. اما امروز به خاطر منافع سیاسی اشتباهات مسلمانان به گردن اسلام و قرآن گذاشته می‌شود.

این عالم عراقی تأکید کرد: برخلاف آنچه شاید تصور می‌کنیم فاصله ما با قرآن زیاد است. امروز مسئله مهم برای امت مسلمان ضرورت بازگشت به قرآن است؛ باید درس‌ها و آموزه‌های قرآنی به صورت عملی، علمی و دقیق وارد زندگی روزمره مسلمانان شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت وحدت اسلامی گفت: علاوه بر قرآن، عقل هم بر وحدت تأکید دارد. بر ما مسلم است که هر مجموعه‌ای حتی یک خانواده‌ کوچک اگر اتحاد نداشته باشد، از هم گسسته می‌شود. طبیعی است که امت اسلام به دلایل مختلف دشمن دارد، اگر دست به دست هم ندهیم دیگران بر ما مستولی و مسلط می‌شوند.

نعمانی عنوان کرد: عقل می‌گوید، قرآن کریم می‌گوید، پیغمبر(ص) فرموده، اولیا می‌گویند، حکما گفته‌اند، اما متأسفانه هنوز فاصله ما با دستور قرآن مبنی بر اتحاد و همبستگی زیاد است.

عالم عراقی در ادامه توصیه کرد: برای کم کردن فاصله با قرآن باید همه راه‌ها را طی کنیم با فیلم، سینما، تئاتر، داستان، عکس و به شکل‌های مختلف باید این موضوع را به مردم برسانیم.

وی تأکید کرد: در قرآن کریم تعبیر جالبی داریم که می‌گوید «تبلیغ» نه «اعلام». در عربی اعلام به معنی گفتاری است که به گوش می‌رسد اما مشخص نیست که آیا واقعاً عمل می‌شود یا خیر، درست عمل می‌شود یا خیر.

اما قرآن می‌گوید «تبلیغ»، «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ: کسانیکه پیام‌های خدا را تبلیغ می‌کنند» و این به معنی رساندن پیام و نهادینه کردن آن است، حال چطور می‌توان آن را به درستی ابلاغ کرد و به مرحله عمل رساند شاید با سخنرانی باشد و یا شاید با کارهای هنری چون تئاتر و نمایش.

شیخ محمدسعید نعمانی در پایان گفت: تمام روش‌های مفید در امر تبلیغ باید مورد استفاده قرار گیرد تا این رسالت مقدس و ابلاغ پیام قرآن که برای ما حیاتی است و بدون آن هیچ نیستم، به‌درستی صورت گیرد.

captcha