به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، آیتالله عبدالنبی نمازی، نماینده ولیفقیه در کاشان، دوشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن مسجد حضرت قائم(عج) در تفسیر آیه 267 و 268 از سوره مبارکه بقره با اشاره به این که این دو آیه نیز در لابلای سلسله آیاتی است که در رابطه با انفاق و احسان است، گفت: یکی از چیزهایی که خداوند خیلی دوست دارد انفاق و گرهگشایی از مشکلات و حل و فصل مشکلات زندگی بندگان خدا است.
وی افزود: روایت است که بهترین زندگی این است که دیگران در آن مشارکت داشته باشند به این معنی که اگر علاوه بر خود، دیگران نیز از نعمتهای زندگی او استفاده کنند، این بهترین زندگی است.
نمازی با اشاره به این که تبع انسان حریص بودن است، گفت: حریص بودن انسان باعث میشود تا چیزی از او به دیگران نرسد، لذا حریص بودن طبیعت انسان است و این که خداوند چرا انسان را ولخرج خلق نکرد به این دلیل است که انسان باید در کارهایش معتدل باشد به این معنی که نه افراط و نه تفریط داشته باشد.
به گفته وی، حرص نیز دارای حکمت است چرا که حریص بودن در عبادت و یا دوستی با بندگان خدا که از صفات پیامبراکرم(ص) است، پسندیده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که رهبری حریص به امت خود است، گفت: پیامبراکرم(ص) خودش را به آب و آتش میزد تا بلکه یک نفر را به راه راست هدایت کند.
نمازی همچنین حرص بر علم و عبادت و تقوا را پسندیده دانست و گفت: برخی افراد نه تنها در واجبات بلکه در مستحبات نیز حریص هستند، بنابراین خداوند هرصفتی به بندگانش داده است به او عقل هم داده است تا هرچیزی را به جای خودش از آن استفاده کند.
وی افزود: حریص بودن انسان در ثروت مانع از کمال انسان است، چراکه برخی از ثروتمندان با وجود داشتن ثروت زیاد گدا هستند و برعکس نیز برخی از افراد که توان مالی خوبی ندارند اما سخاوتمند هستند.
نماینده ولیفقیه در کاشان با اشاره به اینکه شیطان در کنار همه انسانها قرار دارد و تخصص او در این است که با هر صنفی با زبان خودش صحبت میکند و نبض همه انسانها در دست شیطان است، افزود: شیطان از یک طرف انسان را به سوی ناپاکی وسوسه و هدایت میکند اما از سوی دیگر خداوند به انسان میگوید نگران نباش رحمت من پشت سر شما است.
نمازی در ادامه با اشاره به علت قرارگرفتن این دو آیه در لابلای آیات انفاق گفت: خداوند میگوید ما حکمت را به هرکسی که بخواهیم می دهیم، بنابراین خداوند حکمت را به دلهایی میدهد که شورهزار و کویر نباشد تا مانند زمین کشاورزی دارای تولید باشد.
وی با تأکید بر این که هیچ چیزی بالاتر از حکمت نیست، از حکمت به عنوان خیرکثیری نام برد که برای ما قابل درک نیست و افزود: در قرآن از حکمت به معنای معرفت و فهم و کشف حقایق و پردهبرداری از مجهولات نام برده شده است و دارای معانی بسیاری است.
نمازی حکمت را درک و کشف و رمز حقایق دانست و یاد آور شد: اگر با تلسکوپ عرفانی به حکمت نگاه کنیم، حقیقت حکمت بندگی خدا و سپاس عبد از خالق خود است و انسان تنها یک کار بیشتر ندارد آن هم عبادت و بندگی خدا است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه روایات را در باب حکمت فراوان دانست و گفت: امام باقر(ع) در تفسیر واژه حکمت در این آیه فرمود؛ معرفت الله بالاترین علم است و روایت دیگری است از شخصی که آمد محضر پیامبراکرم(ص) سؤال کرد بالاترین علمها کدام است، حضرت فرمود؛ در بین همه علمها بالاترین علم معرفتالله است، بنابراین یکی از معانی حکمت معرفتالله است که اگر بیاید همه چیز با خود دارد و اگر نباشد فقر است.
نمازی، اسلامشناسی را کلام امام صادق(ع) دانست و با اشاره به این که وظیفه همه انسانها در همه صنوف اعم از زن و مرد عالم و جاهل، اسلامشناسی است که در فقه بیان شده است، گفت: در اسلام هیچ چیز ناگفته و مجهولی باقی نمانده است، هرآنچه را که مورد نیاز بشر بوده است بیان شده است، لذا اگر کسی جاهل به اسلام است مشکل از خودش بوده که به دنبال فراگیری آن نرفته است چرا که هیچ مجلس و محفلی بالاتر از محفل علمی نیست.
نماینده ولیفقیه در کاشان یاد آور شد: حکمت معرفت است و آنچه باعث سعادت انسان است معرفت است و آنچه باعث سقوط انسان است جهل و نادانی است.
نمازی گفت: ریشه تمامی جنایاتی که امروز در گوشه و کنار جهان انجام میشود به دلیل جاهل بودن به اسرار هستی است و لذا امام صادق(ع) در باره اهمیت علم میفرماید هریک از شما علم بیاموزد فقیه است.
وی افزود: بنابراین هیچچیز نزد شیطان محبوبتر از مرگ فقیه نیست چون شکافی که ایجاد میشود آن را نمیتوان با هیچ چیزی پر کرد.
به گفته وی، قرآن حکمت است اما حکمت چیز دیگری است و هرخانهای که حکمت در آن نباشد آن خانه ویران است، به این معنی که صلح و آرامش در چنین خانهای وجود ندارد و پر از استرس و میدان کارزار است.
نمازی در ادامه به ارتباط بین انفاق و حکمت در این آیه با آیات قبلی اشاره کرد و گفت: خداوند میخواهد بگوید انفاق و احسان یکی از مراتب حکمت است و کسی که انفاق میکند برخوردار از حکمت است و کسی که حکمت ندارد در برابر دیگران بیتفاوت است و کاری به دیگران ندارد که بخواهد انفاق کند.
وی افزود: بنابراین انفاق و احسان به بندگان خدا یکی از بخشهای حکمت است، چرا که شیطان هنگام احسان و انفاق وعده فقر میدهد اما در مقابل آن خداوند وعده پاداش چندین برابر میدهد.
نماینده ولیفقیه در کاشان از انفاق و احسان به عنوان دستاورد حکمت نام برد و گفت: امیرالمومنین(ع) میفرماید یکی از ویژگیهای مکتب ولایت این است که در جستجوی حکمت هستند.
وی با اشاره به این که هرکس اهل حکمت و معرفت باشد دیگران به او با وقار نگاه میکنند و برای او عظمت و حریم قائل هستند، افزود: آموختن یک کلمه از حکمت، بهتر از یکسال عبادت است چون منشأ تمامی خیرات حکمت است.
آیتالله نمازی با اشاره به این که شروع حکمت از کجاست، در پایان گفت: امیرالمؤمنین(ع) میفرماید آغاز ورود به عرصه حکمت چشمپوشی از عیاشی و لذتجویی و کامجویی و بیزاری از چیزهای زودگذری است که عمر زیادی ندارند.