اصغر خلیلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: شخصاً از دوره نوزدهم جشنواره «تئاتر فجر» به عنوان عضوی از گروههای شرکتکننده در این رویداد مهم تئاتری کشور حضور داشتم اما هیچ دوسالی از جشنواره را به یاد ندارم که انسجام و وحدت رویه مسئولان در آن مشهود باشد.
وی ادامه داد: این در حالیست که در طول دوران فعالیت حرفهای در حوزه تئاتر در بیش از 20 جشنواره و رویداد بینالمللی تئاتر شرکت داشتم و به طور مثال در جشنواره تئاتر آلمان که سال 80 در آن شرکت داشتم، به تازگی که سراغی از آن گرفتم، در کمال ناباوری مشاهده کردم که مدیر اجرایی آن جشنواره در طول این 13 سال تغییر نکرده و فرد واحدی مسئولیت اجرایی جشنواره را به عهده داشته است.
عدم ثبات در مدیریت بزرگترین آفت «تئاتر فجر» است
خلیلی تصریح کرد: از مقایسه این دو رویداد تئاتری متضاد میتوان به روشنی به این باور رسید که بزرگترین آفت جشنواره «تئاتر فجر» که شاید اکنون بعد از سی و سه سال برگزاری، نتوانسته آنچنان که توقع میرود جایگاه واقعی خود را در میان اهالی هنر ایران و در عرصه بینالمللی پیدا کند، عدم ثبات در مدیریت آن است.
کارگردان نمایش دفاع مقدسی «یادداشتی برای سهراب» در ادامه گفت: درست است که براساس مسائل و مصالح فرهنگی کشور، چشمانداز و افق کلی جریانهای فرهنگی و هنری ترسیم شده و مدیران اجرایی مکلف به تحقق آن هستند اما جابجاییهای مدیریتی هر ساله و مقطعی، موجب شده است که با اعمال سلیقه، هر کدام از مدیران منظر و دیدگاه خود را در تحقق اهداف این جریانات فرهنگی و هنری پیش بگیرند و حتی با فرض تغییرات در ساختار مدیریتی، مدیر جدید همهچیز را از نو آغاز و هیچ توجهی به دستاوردهای احتمالی مدیریت پیشین خود نداشته باشد.
این کارگردان تئاتر افزود: مشکل عمده در عرصههای فرهنگی و هنری کشور به ویژه تئاتر اینجاست که جابجاییهای مدیریتی با تغییر سیاستها توأمان میشود؛ مدیران و مسئولان فرهنگی با توجیهاتی همچون شتاب بخشی به جریانات فرهنگی و چابکسازی این حق را دارند که هر سال به منظور تزریق اندیشه نو و جوان از نیروهای اجرایی کارآمد و خلاق استفاده کنند اما تزریق تفکر جوان و پویا به معنای این نیست که ساختار اجرایی یک جشنواره از رأس تا دونپایهترین مقام و منصب آن براساس تفکر سلیقهای مدیر تغییر کند چرا که تجربه نشان داده است سابقه حضور افرادی ثابت در ساختار اجرایی جشنواره موجب میشود که نواقص احتمالی که سالهای قبل وجود داشته از سوی ساختار جدید مدیریتی مجدد آزمون و خطا نشود.
خلیلی تأکید کرد: در چنین اوضاع و شرایطی که به شکل مداوم شاهد اعمال سلایق مدیران فرهنگی هستیم و شیوه ثابت در روند اجرایی آن صورت نمیگیرد نباید توقع آن را داشت که آرمانها و اهداف ارزشی و غایی یک رویداد فرهنگی و هنری محقق شود و با این شکل و شمایل همواره به جای ارتقای سطح فرهنگی مبتنی بر بنمایههای ارزشی، در حال درجازدن هستیم.
جشنواره «تئاتر فجر» هیچگاه عاری از آثار ارزشی نبوده است
وی که با کارگردانی نمایش «الیور توئیست» در بخش مرور و مسابقه بینالملل سی و سومین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» شرکت کرده است گفت: با تمام این تفاصیل باید گفت که هر ساله در جشنواره «تئاتر فجر» متناسب با دغدغههای به روز جامعه شاهد حضور آثاری که مستقیماً به موضوعات دینی و ارزشی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره دارند نیز هستیم و به این شکل نیست که جشنواره عاری از این موضوعات باشد.
خلیلی در پایان گفت: در سایر آثار جشنواره هم به نوعی به این موضوعات توجه شده است با این تفاوت که رویکردها در پرداختن به مضامین دینی و ارزشی تفاوت کرده است و همچون دهه شصت نباید توقع این را داشت که «تئاتر فجر» با توجه به جو حاکم در خدمت دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باشد؛ پرداختن به معضلات و مشکلات جوانان، تبیین و ترویج فرهنگ ایرانی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی از جمله مصادیق تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی در قالب جشنواره «تئاتر فجر» است.
یادآور میشود، سی و سومین جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر» از امروز چهارشنبه اول بهمن آغاز به کار میکند.