به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در ابتدای این همایش حجتالاسلام والمسلمین ربانی، رئیس انجمن علمی مهدویت گفت: دوره اول انجمن علمی مهدویت به بحثهای مرتبط با تثبیت و راهاندازی پرداخته شد.
وی افزود: در این دوره تلاش شد تا این انجمن را به عنوان یک نهاد دانش بنیان در حوزه تعریف کنیم و در بررسیهایی که از سوی دبیرخانه انجمن صورت گرفت و فعالیتهایی که در سطح ملی و بینالمللی شکل گرفت هدف اول تامین شد.
رئیس انجمن علمی مهدویت حوزه با اشاره به مرحله دوم فعالیتهای انجمن مهدویت، گفت: باید به این مطلب میرسیدیم که انجمن چه فعالیتی را میتواند در قبال مراکز دیگر مهدوی انجام دهد و این کار نیز با ارتباط گیری با مراکز حوزوی و حضور در روند فعالیت این مراکز دنبال شد.
وی با اشاره به منویات رهبری در زمینه فرصتهای آزاداندیشی برای محققان حوزوی بیان کرد: در این عرصه برگزاری نشستهای علمی پیرامون مباحث تکفیری و ارتباط با آن با آینده و مهدویت، مهدویت کانون وحدت و کنگره دوم امام مهدی(عج) و آینده جهان در دستور کار این انجمن قرار گرفت.
وی گفت: از دیگر فعالیتهای این انجمن، برقراری ارتباط موثر با مراکز مهدوی و پرداختن به یک نگاه جامع و دوری از فعالیت بخشی و موازی و جزیرهای در حوزه مهدویت بود.
وی در ادامه با اشاره به امضای تفاهم با حوزه علمیه خواهران و ارشاد اسلامی بر لزوم توسعه نگاه راهبردی در حوزه پژوهشهای مهدوی تاکید کرد.
در ادامه این مراسم حجتالاسلام والمسلمین نیلی پور از اعضای انجمن نیز در سخنانی به ذکر مباحثی پیرامون اهمیت بازشناسی مباحث مطروحه در حوزه مهدویت پرداخت.
وی با اشاره به سابقه بحث ارتداد اجتماعی در دین گفت: یکی از اولین این ارتدادهای اجتماعی در قوم حضرت موسی(ع) رخ داده است؛ این مسئله نشان میدهد که غیبت یک حجت خدا در بین مردم ممکن است به ارتداد اجتماعی منجر شود؛ تازه در این زمان حضرت هارون در بین آنها حضور داشته است.
نیلی پور عنوان کرد: دیگر ارتداد اجتماعی پس از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) رخ داد؛ در این دوره ارتداد اجتماعی یک بار سنگینی برای اسلام ایجاد کرد و با اینکه امام علی(ع) در بین مردم بودند این مسئله روی داد که جای تامل بسیار دارد.
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) بیان کرد: در اینجا باید این سئوال را پرسید که پس از غیبت بیش از هزار سال حضرت مهدی موعود(عج) آیا این ارتداد محتمل نیست؟ پس در این زمینه گسترش فعالیتهای فرهنگی و علمی حوزویان از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
وی گفت: یکی از علائم این دوره تاریخی در منظر کلام اهل بیت(ع) تلاش نواصب برای چیره شدن بر اذهان است که تا قبل از ظهور طالبان و جریانات ناصبی تند، این مسئله برای ما جای سؤال داشت که این گروه چگونه افرادی هستند.
نیلی پور با بیان این مطلب که امروز در دوران یتیمی شیعیان هستیم اظهارکرد: اگر کسی در این دوران کفالت شیعیان را به عهده نگیرد مشخص نیست بر شیعیان چه روی دهد.
آسیبی مهم در فرهنگ
وی در ادامه بیان کرد: از پیشبینیهای قرآنی و روایی ما، مبحث کرمخوردگی فرهنگی است؛ یعنی مردم از تفکرات دینی خود دست بکشند و به یهود و نصاری گرایش پیدا کنند. قرآن بیان میکند که هر کس که تولی یهود و نصارا را بپذیرد تابع آنها تلقی میشود که در این بین ظاهر اسلامی است و باطن یهودی و نصاری است.
وی با بیان این مطلب که باید خود را برای یک سری جوامع اسلامی مرتد آماده کنیم که فرهنگ یهودی و مسیحی غربی بر مغز آنها سوار شده است، گفت: در این عرصه دامهای گسترده شیطان نیز مورد بحث قرار گرفته شده است که علما باید با این شبکه ها و دامها نیز مبارزه کرد.
وی در ادامه به نقش مهم حوزه در مدیریت این بحران اشاره کرد و بر لزوم تاسی به الگوی حضرت زینب در مواجهه با این بحران و مدیریت آن تاکید کرد.