کد خبر: 2793818
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
حمید بهمنی مطرح کرد:

سبک زندگی ایرانی اسلامی در سینمای فجر چه جایگاهی دارد؟

گروه هنر: نگاهی که اکثریت فیلم‌های جشنواره فجر در سال‌های گذشته به موضوعات اجتماعی دارد این سوال را پیش آورده که جایگاه سبک زندگی ایرانی اسلامی در این تولیدات کجاست.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در حاشیه برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم و در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه سبک زندگی ایرانی اسلامی در آثار سینمایی اظهار کرد: متاسفانه سینمای ما هم در بحث فرم و هم در بحث محتوا دچار اشکالاتی شده است. معضلی که سبب شده مسیر صحیح برای رفع مشکلات فرهنگی در آثار مشاهده نشود. این گفته را به وضوح در سبک زندگی ایرانی اسلامی می توان مشاهده کرد، چون اکثریت آثار معنایی را شامل می‌شود که نمود آن را در فرهنگ خودمان نمی توانیم مشاهده کنیم.

وی افزود: دلیل چنین معضلی را در چند بخش می توان ارزیابی کرد. ابتدا اینکه در فیلم‌های سینمایی، سیاه نمایی رویکرد فراگیر شده است، حتی این تصور را پیش آورده که پرداختن به معضلات بدون اینکه راهکاری برای آن ترسیم شود، نگاه موشکافانه به آسیب‌های اجتماعی است، درصورتیکه اگر قرار است ما به برخی مشکلات توجه داشته باشیم نباید در کنار آن از داشته‌های خودمان غافل شویم.

این کارگردان ادامه داد: مطلب دیگر اینکه متاسفانه در سینمای ما اینگونه باب شده هر کس که فیلمی درباره سبک زندگی ایرانی می‌سازد، حتما در آن کار شعار را محور قرار داده است، در صورتیکه فیلم های خوبی هستند که هم نگاهی دقیق به سبک زندگی ایرانی دارند هم اینکه از شعار دور هستند. مطلب دیگری که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد برخی خود باختگی های فرهنگی است که سبب شده زندگی غربی را به عنوان سبک زندگی برتر الگو قرار دهند.

بهمنی به توضیح فوق اضافه کرد: دوری از شعار به خودی خود امری پسندیده در سینماست، اما این روزها این عنوان چماقی شده در دست بسیاری از سینماگران و منتقدان با این وضعیت به عقیده من بهترین راه این است که هیئت انتخاب با انتخاب آثاری که در تعریف سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌گنجد برای سینمای ما فرهنگ سازی کنند، البته رسیدن به فرهنگ مورد نظر طی یک جلسه به دست نمی‌آید بلکه با تداوم است که به آن می توان دست یافت.

کارگردان فیلم «آن مرد آمد» ادامه داد: تاسف بیشتر من از این است که کم کاری در حوزه موضوعات دینی تنها یک معضل سینمای ما نیست، بلکه ما در کنار این کم کاری رویکردی جدی به موضوعات غیر دینی در سینما داریم. این نگرش‌ها هم معمولا در سینمای ما مورد حمایت قرار گیرد. این ویژگی نیز به هیچ وجه برازنده سینمای ایران به ویژه جشنواره فیلم فجر نیست.

بهمنی در پایان تاکید کرد: در انتهای سخنان باید تاکید کنم که نگاه به خانواده یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی در سینماست که هم جذابیت دارد هم اینکه می‌تواند سینمای ایران را در مسیر صحیح هدایت کند. برای نمونه اولین فیلمی که در جشنواره (قول) به نمایش درآمد کاری بود که سعی داشت به این خواسته نزدیک شود. به عقیده من در رسیدن به این خواسته هم موفق بوده است.

captcha