به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) به نقل از ادارهکل روابط عمومی قوه قضائیه، آیتالله آملی لاریجانی امروز، چهارشنبه، 15 بهمنماه در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر انقلاب اسلامی به ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری از ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران را پویایی، نشاط و استواری آن در حرکت رو به تکامل دانست و گفت: دشمنان این نظام از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی انواع توطئهها را علیه کشور و ملت مسلمان ایران انجام دادند و سعی کردند با تحریک اقوام مختلف، فعال کردن گروههای تروریستی داخلی، تحمیل کردن جنگ هشتساله، طراحی کودتا و اعمال تحریمهای همهجانبه و مستمر در مقابل حرکت این انقلاب و پیشرفت آن بایستند؛ ولی انقلاب اسلامی ایران همچنان استوار و برقرار به پیش میرود.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران الگویی خاص از مردمسالاری دینی را به جهانیان عرضه کرده است، افزود: پیش از انقلاب اسلامی، شاید وجود مردمسالاری مبتنی بر دین و آموزههای الهی قابل تصور نبود اما به رهبری حضرت امام(ره)، نظامی بر اساس ارزشهای دینی و الهی و با اتکا به آرای مردم پایهریزی شد؛ تا این فکر که سیاست همواره توأم با فریبکاری، دروغ و امثال اینهاست؛ باطل شود.
آیتالله آملی لاریجانی تأکید کرد: آنچه انقلاب اسلامی ایران را از دیگر رخدادهای مشابه متمایز کرده این است که سیاست را به خدمت معنویت در آورده است و در واقع سیاست و دیانت را توأم کرده و در مسیر تعالیم انبیای الهی قرار داده و لذا با نفوس انسانهای پاک سازگاری بیشتری دارد و رمز ماندگاری و پویایی نظام اسلامیایران نیز همین است.
رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: کشورهای غربی همزمان با ادعاهای حقوق بشری بدترین جنایتها را علیه بشریت انجام داده و میدهند اما مسیر حرکت و جغرافیای سیاسی جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که همجهت با ارزشهای الهی و دینی و آموزههای انبیاء و ائمه(ع)، همواره حامی مظلومان جهان بوده و بر این اساس از اول انقلاب اسلامی از مردم مسلمان فلسطین، از حرکت جبهه مقاومت و از مظلومان و ستمدیدگان در برابر ظالمان دفاع کرده است.
آیتالله آملی لاریجانی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا، این حرکت را در ادامه حرکت و وظیفه رهبران دینی و انبیاء و اولیای الهی در آشنا کردن مردم با اصول و ارزشهای الهی دانست و افزود: هدف نهایی تعالیم انبیاء و اولیای الهی حرکت مردم و جوامع در مسیر ارزشهای الهی و حیات معنوی و اخروی آنان است و همانگونه که حضرت امام خمینی(ره) در اوج حوادث سیاسی در پیامی به گورباچف مضامین عالی معنوی و اسلامی را برای او تبیین کرد، مقام معظم رهبری نیز همین کار را در جهتی دیگر و با هدف بسط تعالیم الهی انجام دادند.
رئیس دستگاه قضا فحوای پیام مقام معظم رهبری را بازگشت به خویش و اندیشه کردن در ارزشهای دینی و معنوی مستقل از تأثیرگذاری نظامهای سلطهگر توصیف کرد و گفت: پیام جمهوری اسلامی ایران پیام خاصی است که بر پایه ارزشها و هنجارهای متعالی استوار است و اکنون میبینیم که جوانان پاک ضمیر کشورمان که حتی سالهای اولیه پیروزی انقلاب را درک نکردهاند چگونه پر شورتر از اوایل انقلاب، در مسیر ارزشهای الهی گام بر میدارند.
آیتالله آملی لاریجانی با گرامیداشت یومالله 22 بهمن و دعوت از قشرهای مختلف مردم برای حضور در راهیپمایی 22 بهمن گفت: راهپیمایی22 بهمن بار دیگر همصدایی و همنوایی یک ملت را در پیروی از ارزشهای الهی و پاسداری از آن را نشان خواهد داد.
رئیس قوه قضائیه افزود: شرکت در راهپیمایی 22 بهمن و هر آنچه به اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بینجامد عبادت است.
آیتالله آملی لاریجانی تصریح کرد: ملت ایران در دفاع از دستاوردهای نظام اسلامی عزم راسخ دارد و با حضور در راهپیمایی 22 بهمن به جهانیان، بهخصوص کشورهای سلطهگر نشان خواهد داد که توطئهها و تحریمها در این مردم اثرگذار نیست و مردم ایران سختیها را تحمل میکنند اما از اهداف الهی خود دست بر نمیدارند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش غربیها در گسترش اسلامهراسی به بهانه ماجرای حمله به نشریه فرانسوی، همراهی برخی از مدعیان روشنفکری، از این حرکت و همسو شدن آنان با غربیها را مایه تأسف دانست و گفت: برخی مدعیان روشنفکری گرچه به ظاهر میگویند توهین به مقدسات خوب نیست؛ اما تأکید میکنند که نقد شخصیت و رفتار و گفتار پیامبر(ص) و ائمه(ع) ناروا و خلاف شرع نیست و حتی ادعا میکنند که هیچ آیه قرآنی و روایتی نقد علمی و اخلاقی پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) را منع نکرده است که این مسئله نشان از کجفکری آنان نسبت به دین ومنابع دینی دارد.
رئیس دستگاه قضا سپس به استناد برخی آیات و روایات به رد نظریه برخی مدعیان روشنفکری در مورد بیاشکال بودن نقد شخصیت و سیره پیامبر اکرم(ص) پرداخت و تأکید کرد: اینها میگویند حتی یک آیه هم درباره منع نقد پیامیر(ص) وجود ندارد اما غافلند از اینکه آیات و روایات زیادی در این باره وجود دارد؛ باید به آنان گفت اگر دنبال این هستید که یک آیهای بیاید و بگوید که یا ایها الذین امنوا لا یجوز النقدا، بله چنین آیهای وجود ندارد اما اگر به دنبال معنا و مفهوم آن باشید؛ خواهید دید که آیات قرآنی و روایات در این باره فراوان است.
آیتالله آملی لاریجانی افزود: خداوند در قرآن میفرماید «مَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى و یا اینکه می فرماید ما آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا» آنچه پیامبر(ص) میگوید از خودش نیست و کلام حضرت حق است و شما باید آنچه را پیامبر برایتان آورده اخذ کنید و آنچه را منع و نهی کرده از آن امتناع بورزید و منزجر شوید.
رئیس قوه قضائیه به آیات شریفه سوره نساء اشاره کرد گفت: در این آیات میخوانیم که «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً» یعنی اینکه شما ایمان نمیآورید و مؤمن نمیشوید مگر اینکه هر وقت اختلافی پیدا کردید حکم و قضاوت پیامبر(ص) را بپذیرید و تسلیم محض او باشید؛ در واقع باید گفت به استناد ادله متعدد، پیامبران از هرگونه خطا و اشتباه مصون هستند این در حالی است که قاعدتاً نقد برای این است که اگر خطایی و اشتباهی از سوی فرد یا افرادی رخ داد به وسیله نقد آن خطا واشتباه اصلاح شود؛ حال چگونه میتوان کسی را نقد کرد که از منظر قرآن و کلام وحی، «مصون از خطا واشتباه» است.
رئیس قوه قضائیه سپس به روایاتی از کتاب حجت کافی و بصائر الدرجات اشاره کرد وگفت: در کتاب حجت کافی در باب روح، راجع به آیه شریفه «وَکَذَلِکَ أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا» از حضرت امام صادق(ع) میپرسند که معنای این آیه قرآن چیست؛ آن حضرت میفرمایند روح، خلقی از خلائق خداوند و اعظم از جبرئیل و ملائکه است و همه چیز را به پیامبر(ص) خبر میداد و او را تسدید میکرد و بعد از پیامبر (ص) نیز با ائمه است و یا در باب 56 از کتاب حجت در روایت ارواح خمس آمده است که پیامبر(ص) پنج روح دارد که یکی از آنها روحالقدس است؛ روحی که «لاینام و لا یغفل و لا یلهو و لایزهو» و اینگونه است که باید گفت چگونه میتوان حقیقتی را که نه خواب دارد و نه اشتباه دارد و همواره همراه پیامبر وائمه است و تسدیدشان میکند؛ نقد کرد.
رئیس دستگاه قضا در پایان به روایتی از باب هشتم ابواب حجت اشاره کرد و گفت: در این روایت که استناد آن به امام باقر(ع) است میخوانیم که: «قَالَ ذِرْوَةُ الْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ الْأَشْیَاءِ وَ رِضَا الرّحْمَنِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى الطّاعَةُ لِلْإِمَامِ»؛ سپس میفرمایند ان الله تبارک و تعالى یقول: « مَنْ یُطِعِ اَلرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اَللّهَ وَ مَنْ تَوَلّى فَما أَرْسَلْناکَ علیهم حفیظا» هر کس اطاعت پیامبر(ص) میکند اطاعت خدا کرده است و هر کس روی برگرداند خودمان به حسابش رسیدگی میکنیم. کسی که ادعای مسلمانی دارد و میخواهد پیامبر را نقد کند و بگوید پیامبر در یک جا نادرست گفته است آیا این مصداق تولی نیست؟
وی در پایان گفت: روحانیون و اهل فکر نسبت به تحرکات و هجمههای دشمنان و مدعیان روشنفکری هوشیار باشند و پاسخهای روشن و مستدل به ادعاهای آنان بدهند تا جوانان از فریبکاری دشمنان در این زمینهها دور شوند.
در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی، متن پیشنهادی سند چشمانداز قوه قضائیه در سال 1404 هجری شمسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.