به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) این مرجع تقلید، دیشب 20 بهمن در دیدار جمعی از دانشجویان ممتاز قرآنی دانشگاه قم و شرکتکنندگان در مسابقات قرآن و عترت دانشجویان که در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء برگزارشد، فطرتشناسی و تلاش بیشتر برای پروراندن فطرت الهی نهادینه شده در درون انسان را، کلید حل مشکلات اخلاقی جامعه بیان کرد.
وی اظهار داشت: همه تلاش و کوشش قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که قرآن ناطق هستند این است که پیام الهی را به گوش بشر برسانند، ما با قدری تلاش و کوشش آن پیام را میشنویم، این پیام نیز برای دل ما آشناست؛ چرا که خداوند ما را با سرمایه خلق کرده است و لوح دل ما نانوشته نیست، خداوند هر چه برای تشخیص بدی و خوبی لازم است در درون انسان به ودیعه گذاشته است.
ایشان ادامه داد: مشکل اساسی بشر این است که از سرمایه درونی خود بی خبر است، تلاش انبیاء و علماء که وارث انبیاء هستند این است که وجود این سرمایه را به انسان متذکر شوند، و در واقع تلاش آنان این بود که این سرمایه الهی و درونی انسان که گاهی توسط خود انسان زیر اغراض و غرایز دفن میشود را بیرون بیاورند و آن را شکوفا کنند.
این مرجع تقلید طلاب و دانشجویان را به آموختن علوم و رفتار هماهنگ با فطرت الهی خود توصیه کرد و افزود: تمام تلاش و کوشش حوزویان و دانشگاهیان باید در این جهت باشد که مهمانی را به خانه دل خود دعوت کنند که با صاحبخانه سازگار باشد و با آن درگیری نداشته نباشد؛ لازم است علم و اخلاقی را بیاموزیم و آن را وارد قلب خود کنیم که با فطرت و حقیقت درونی نهادینه شده در دل هماهنگ باشد.
آیتالله جوادی آملی، رعایت اخلاق و اصلاح نفس را مشکلگشای همه مشکلات جامعه از جمله مشکلات اقتصادی دانست و بیان کرد: بدون طهارت دل و صفای ضمیر، مشکلات کشور و جامعه حل نخواهد شد، برخی فکر می کنند مشکل کشور تحریم است در حالی که با وجود این همه منابع و نعمت های الهی، این تفکر صحیح نیست، آنچه باعث عدم استفاده بهینه از این منابع و نعمتهاست، عدم رعایت و پایبندی به اصول اخلاقی است و رعایت اخلاق و اصلاح نفس مشکل گشای مشکلات جامعه از جمله مشکلات اقتصادی است و در این صورت کشور با امانت و امنیت اداره میشود.
ایشان ابراز امیدواری کرد وجود اینگونه جشنوارههای قرآنی بتواند به ارتقاء اخلاق و اخلاقمداری در جامعه کمک شایانی کند و برگزیدگان این جشنوارهها بتوانند پیام حقیقی قرآن را به جامعه منتقل کنند.