حسین سلطانمحمدی، کارشناس و منتقد سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره سیوسومین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: وقتی میخواهیم جشنواره فیلم فجر را در یک دوره ارزیابی کنیم، باید توجه داشته باشیم که این قضاوت بر چه مبنایی باید باشد. یعنی در اظهارنظر کلی که انجام میدهیم باید ظرفیت همان سال یا دوره را مورد نظر داشته باشیم، چون ممکن است در یک دوره جشنواره از لحاظ اقتصادی و سرمایهگذاری مشکل داشته باشد و در دورهای دیگر چنین نقصانی وجود نداشته باشد.
وی افزود: نکته دیگر اینکه، آثار جشنواره سیوسوم را میتوان به سازمان سینمایی دولت جدید منتسب کرد. در این دوره ما گرایش واضحی به موضوعات اجتماعی داشتهایم، در این میان موضوع خانواده و جوانان نمود بارزی در تولیدات دارد. در این میان برخی آسیبهای اجتماعی از جمله خیانت نیز در کارهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است، اما با این وجود یک نوع سلامت روابط در فیلمهای جشنواره وجود دارد که آن را باید نکته مثبت برای دوره سیوسوم قلمداد کرد.
این کارشناس ادامه داد: توضیحات ارائه شده به این معنا نیست که تمام آثار توانستهاند نشانهشناسی درستی از موضوعات اجتماعی داشته باشند، همان گونه که در هر جشنواره ممکن است چنین اتفاقی روی دهد. نکته دیگری که درباره فیلمهای جشنواره میشود گفت این است که در میان تولیدات سینمایی ما کار شاخصی مشاهده نکردیم که نسبت به دیگر تولیدات تفاوت فاحشی داشته باشد، همین مسئله نشان میدهد که اکثر کارها حداقل از استانداردهای متوسطی بهره بردهاند.
همراهی مردم و هیئت داوارن در انتخاب بهترین فیلم
سلطانمحمدی درباره اتفاق نادر این دوره، گفت: برای اولین بار در جشنواره فجر شاهد بودیم که انتخاب بهترین فیلم از دیدگاه مردم با انتخاب فیلم از دیدگاه هیئت داوران یکی بود. این اتفاق بسیار خوبی در سینماست که نشان میدهد نگاه نخبهگران هیئت داوران با نگاه عمومی تماشاگران هماهنگ است، به نوعی میتوان نتیجه گرفت که سطح سلیقه تماشاگران سینما رشد پیدا کرده است، البته امیدوارم همراهی منتقدان و عوامل سینما در اکران عمومی هم با مردم همراه باشد تا در آینده شاهد اتفاقات خوبی برای سینمای کشورمان باشیم.
وی درباره تولیدات دفاع مقدسی جشنواره نیز چنین توضیح داد: متاسفانه در این حوزه، کارهای خوبی را شاهد نبودیم، هر چند کاری چون «تا آمدن احمد» هم در جشنواره حضور داشت که در آن اتفاقی روایت میشد که تا به امروز در هیچ فیلم دفاع مقدسی شاهد آن نبودیم. با این توضیح باید بگویم که در حوزه انقلاب و دفاع مقدس نتوانستیم ورود خوبی داشته باشیم.
این کارشناس سینما در پایان تاکید کرد: درباره دو فیلم انیمیشن و دو فیلم سینمای کودک هم باید بگویم که شاهد اتفاق خوبی در سینمای کشورمان بودیم. در انتها باید بگویم که پایانبندی فیلمهای این دوره شکلی منسجم داشت، یعنی فارغ از پایانبندی خوب یا بد، کارگردان سعی کرده بود که با نشانههایی که به تماشاگران میدهد، قضاوت را به خود آنها واگذار کند.