محمد بنیادی، مشاور وزیر و مدیرکل سابق قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به مناسبت هفته امور تربیتی با اشاره به این موضوع که مسائل تربیتی انحصارا در آموزش و پرورش رخ نمیدهد، اظهار کرد: مسائل تربیتی ترکیبی از تمامی فعالیتهایی است که از خانواده آغاز میشود و به خانواده بزرگتر همچون مهدکودک، پیش دبستانی، تجمعهای خانوادگی کودکان، خانواده، مدرسه و سپس به جامعه میرسد. بنابراین مسائل تربیتی انحصارا در آموزش و پرورش رخ نمیدهد.
وی با بیان اینکه همه عناصر ارتباطی با کودک، در تربیت نقش دارند، تصریح کرد: انصاف نیست که تنها آموزش و پرورش را به عنوان یک مجموعه و نهاد و وزارتی تلقی کنیم که همه مسائل تربیتی را عهدهدار است.
مشاور سابق وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: همه نهادها همچون آموزش و پرورش و شهرداری و... در حوزه تربیت، نظم، انظباط، وجدان کاری، سبک زندگی کودک نقش دارند و همه بایستی به این نتیجهگیری برسیم که کودک به هر طرف که نگاه کند، خوش رفتاری و دیگر مسائل را در جامعه ببیند.
وی بیان کرد: تربیت جریان عمومی است و اگر مروری بر 36 سال تاریخ امور تربیتی داشته باشیم متوجه رشد و نمو و از طرفی محو شدن، حبس شدن و رها شدن حوزه امور تربیتی هستیم. در واقع در دو دهه اول انقلاب شاهد جریانسازی مطلوب خوبی هستیم، اما متأسفانه در دو دهه دوم شاهد افول امور تربیتی به دلیل عدم اعتقادات وزارتخانهها و عوامل اجرایی هستیم.
انتظارمان از مسئولان تربیتی بیش از این بود
بنیادی اظهار کرد: دو دهه دوم برای احیای کارهای گذشته، اقداماتی صورت گرفت اما به حقیقت امور تربیتی نقش بی بدیل، بی نظیر و تأثیرگذار خود را نتوانست ایفا کند و هماکنون با گذشت مسئولیت دکتر فانی، وزیر آموزش و پرورش و علی رغم اعتقاداتشان به مسائل تربیت اسلامی، اما شاهد فعالیتهای رو به رشد و منطقی و تشکیلات منسجمی نبودهایم و حتی انتظارمان از جناب آقای کفاش، معاون فعلی فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورشی بیش از این بود و در این دو سال از سوی وی برای امور تربیتی فعالیتی اثرگذار را شاهد نبودیم.
وی بیان کرد: امور تربیتی، به عنوان نهادی بوده که مورد مطالبه مقام معظم رهبری است و نسبت به دو سال گذشته در بحث بودجه، جذب نیروی انسانی و برنامههای خاص، نه تنها عقب رفته بلکه مانع از انجام بسیاری برنامهها که میتوانست تأثیرگذار باشد، نیز شده است.
بنیادی معتقد است که در این دو سال شاهد افول برنامهها هستیم و امور تربیتی باید اعتقاد داشته باشد که بیبدیل در حوزه امور تربیتی نقش مؤثری دارد و باید مجموعه را تقویت کند.
ایکنا اجرای سند تحول را پیگیری کند
وی با بیان این مطلب که خبرگزاری بین المللی قرآن مصوبات و مستندات سند تحول را که به امضای مقام معظم رهبری رسیده و در اختیار وزیر وقت قرار گرفته است، پیگیری کند، به ارائه پیشنهاداتی به معاون پرورشی وزارت پرداخت.
مدیرکل سابق قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پیگیری جذب دانشگاه فرهنگیان، نیروهای انسانی و عوامل اجرایی، نقش مربیان در آموزش امور تربیتی و اقدامات موثر معاونت پرورشی در این حوزهها از دیگر مواردی است که احتیاج به پیگیری دارد.
وی بیان کرد: از دیگر موضوعات مورد پیشنهادی این است که چرا نیروهای انسانی به ویژه مربیان قرآن جذب مقاطع دبستان میشوند؟ جذب نیروهای انسانی باید مورد پیگیری قرار بگیرد.
کدام یک از برنامههای تربیتی برند آموزش و پرورش است؟
بنیادی اظهار کرد: کدام یک از فعالیتهایی که در این دو سال در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارتخانه انجام شده است، به عنوان برند فعالیتهای آموزش و پرورش در حوزه امور تربیتی قرار گرفته است؟
وی ادامه داد: امور تربیتی باید در دستور کار جلسات شورای معاونین آموزش و پرورش قرار بگیرد؛ تا کنون چند جلسه از این جلسات به امور تربیتی پرداخته شده و نتایج جلسات چه بوده است؟
این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: در این دو سال اخیر چه اقداماتی در معاونت همچون تولید نرمافزارها انجام شده است تا دانشآموزان بتوانند از آن بهرهمند شوند؟
زنگ خطر برای امور تربیتی!
وی بیان کرد: اینها زنگ خطری برای آموزش و پرورش است که اگر سال آینده هم به همین منوال پیش ببرد، خود به خود امور تربیتی نخواهد بود!
آموزشهای مربیان امور تربیتی به کجا رسید؟
بنیادی اظهار کرد: در دوره مسئولیتم پنج هزار نیروی قرآنی را جذب کردهایم. همچنین نزدیک به یک تا سه میلیون دانشآموز در طرح حفظ قرآن ثبت نام کردهاند که برای 800 هزار دانشآموز تشویقنامه صادر کردیم. هماکنون نمیدانم این طرح به کجا رسیده است!
وی بیان کرد: در دوره مسئولیتم آموزش ضمن خدمت مربیان تحت آموزش را برگزار کردیم. همچنین شخصا به صورت حضوری 32 استان را مورد بازدید قرار دادم. الان مستنداتی وجود دارد که این اتفاقات رخ نمیدهد و باید این موضوعات پیگیری شود.
بنیادی با تأکید بر اینکه مسئولان فعلی موارد مطرح شده را بازبینی کنند، به عنوان آخرین سوال مطرح کرد: طی سنوات گذشته که البته مستندات آن وجود دارد، 200 هزار معلم تحت آموزش ضمن خدمت امور تربیتی و مسائل پرورشی و قرآنی قرار گرفتند و سند اقامه نماز مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به امضای وزیر وقت رسید، هماکنون تکلیف سند اقامه نماز چه شد؟