کد خبر: 2914426
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران تأکید کرد:

هدف نهایی تربیت اسلامی قرار گرفتن انسان در مسیر تعالیم الهی است

کانون خبرنگاران نبأ/ ساسان حق‌شناس: علیرضا کمرئی در مراسم گلباران مزار شهدای امور تربیتی در بهشت زهرا(س) گفت: هدف نهایی تعلیم و تربیت اسلامی این است که انسان در مسیر خداوند قرار گرفته و لحظه به لحظه به پروردگار نزدیکتر شود.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، مراسم گرامیداشت هفته تربیت اسلامی در سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی با حضور مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، اعضای شورای معاونان، مدیران ادارات آموزش و پرورش مناطق و معاونان و مربیان پرورشی و تربیتی با گلباران مزار شهدای امور تربیتی و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر در بهشت زهرا(س) برگزار شد.

در این برنامه، علیرضا کمرئی، مدیرکل آموزش وپرورش استان تهران در سخنانی با تبریک هفته تربیت اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان نهاد مقدس امور تربیتی، رجایی و باهنر با نگرشی به آیات قرآن کریم، اظهارکرد: بیان 970 مرتبه کلمه رب در آیات کتاب الهی در برگیرنده این نکته است که تربیت در مسیر تکاملی انسان و ایجاد دگرگونی در ابعاد شخصیتی او از جایگاه ویژه‌ای در نزد خداوند متعال برخورداراست.

وی در ادامه افزود: مفهوم تربیت در مورد انسان، رشد گرایش‌های متعالی او را توصیف می‌کند و عنوان کرد: تلاش همه متولیان امر تعلیم و تربیت، رساندن متربیان به مراتبی از رشد و کمال همه‌جانبه بوده و خداوند متعال نیز خود را به عنوان مربی و رب یعنی پرورش‌دهنده و تربیت‌کننده توصیف می‌کند.

کمرئی تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت اسلامی همچنان که خداوند خود در نظام تکوین، مربی است در نظام تشریع هم باید مربی باشد و این  بدین‌معنی است، که برنامه عمل تربیت اسلامی را ارائه می‌کند، زیرا خداوند خود انسان را به‌وجود آورده و از نیازهای انسان آگاهی کامل داشته و برنامه تربیتی او در نظام تشریع هم توسط خداوند نگارش و این همان تفاوت تعلیم و تربیت در نظام اسلامی با تعلیم و تربیت نظام‌های مادی و غیرالهی است.

مدیر‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در ادامه، استعدادهای انسان را به دو گروه استعدادهای طبیعی و استعدادهای خدادادی یا همان توانایی‌های معنوی تقسیم بندی کرد و افزود: در بحث تربیت تلاش می‌کنیم هر دو گروه از استعدادها را شکوفا کرده، لیکن در تربیت اسلامی تلاش برای تکامل معنوی انسان و رشد استعدادهایی معنوی او است و جهت تحقق این مهم نیازمند فهم دقیق و بالایی از مراتب تربیت هستیم و لذا دانایی مربی اصل و اساس در تربیت اسلامی است.

کمرئی از شروط مهم وارد شدن به مباحث تربیتی را دانایی خود مربی بیان و تأکید کرد: در تعلیم وتربیت اسلامی می‌گوییم فاقد کمال نمی‌تواند مطیع کمال باشد و این بدان معناست‌که، کسی که خودش صاحب کمال نیست، چگونه می‌تواند کمالی را به دیگران هدیه کند، پس می‌طلبد، مربی کمالات معنوی خود را به‌خوبی پرورش داده تا بتواند دیگران را در این مسیر رهبری و راهنمایی کند و باید بدانیم، متربیان ما بیش از آنچه تأثیرپذیری از گفتار مربیان داشته باشند از رفتار و کردار آنان اثرپذیری داشته و در برنامه‌های عملی از مربیان خود پیروی می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران افزود: توجه به ابعاد مادی و معنوی از شاخصه‌های مهم تعلیم و تربیت اسلامی است، و هدف نهایی این است که انسان در مسیر خداوند قرار گرفته تا در این مسیر لحظه به لحظه به پروردگار نزدیکتر شده و این مهمترین هدف محوری در تعلیم و تربیت انسان است.

علیرضا کمرئی، ضمن تجلیل از زحمات مربیان پرورشی و تربیتی به عنوان میدان‌داران عرصه تربیت در مدارس، شهیدان رجایی و باهنر را مصداق عینی و واقعی مربیانی دانست که در مسیر خداگونه شدن قدم برداشته و نظام تعلیم و تربیت در کشور را برای همیشه وامدار عملکرد و رفتار تربیتی خود کردند.

captcha