کد خبر: 2920066
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
حمید محمدی در همایش آموزش عالی قرآنی تاکید کرد:

نیاز کشور مبنای تاسیس رشته‌های قرآنی جدید باشد

گروه دانشگاه: حجت‌الاسلام حمید محمدی در همایش آموزش عالی قرآنی و تامین نیازهای شغلی جامعه گفت: اول باید نیازسنجی صورت گیرد و بعد رشته‌ها تاسیس شود و نیاز کشور باید علت محرزه تاسیس رشته‌های قرآنی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، همایش آموزش عالی قرآنی و تامین نیازهای شغلی جامعه امروز 12 اسفند با حضور دکتر طهمورث حسن‌قلی‌پور، رئیس دانشکده مدیرت دانشگاه تهران، دکتر ابوالفضل خوش‌منش، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.
طهمورث حسن‌قلی‌‌پور، رئیس مدیریت دانشگاه تهران با بیان اینکه با ورود به بحث‌های تخصصی قرآن انسان از کم کاری‌ها احساس غربت می‌کند، گفت: در حال حاضر استاد توانمندی که بتواند به طور مثال درس مدیریت اسلامی را ارائه بدهد در این دانشکده نداریم.
وی افزود: پرسش این است که اصلا مشاغل قرآنی چه هست؟ معتقدم باید در روش تحقیق تحول ایجاد شود و مدیریت در نهاد خانواده در اسلام مشخص شود. روش تحقیقی کمی و کیفی خوانده‌ایم. مهم این است که اینها در این رابطه چه طور می‌توانند کمک کنند؟ همین جا اعلام آمادگی می‌کنیم که دانشکده با تمام امکانات در خدمت مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور است.
در ادامه حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی در سخنانی با موضوع اقتضائات تعامل علم و عمل در آموزش عالی قرآنی گفت: قرآن از مرتبه علم الهی نازل شده و هم دارای حیات است و چون صفات ذات است، قابل تفکیک نیست. دلیل اینکه در قیامت در صحرای محشر ظاهر می‌شود، همین حیات قرآن است و فلسفه استخاره نیز همین است که از یک موجود زنده راهنمایی می‌خواهیم.
وی افزود: وصول و حیات طیبه کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین نقطه است. دو گروه هستند که از حیات الهی برخوردار هستند کسانی که عند ربهم هستند و دیگر آنان که تحت هدایت خداوند هستند.
محمدی عنوان کرد: مهمترین رمز و راز در مشاغل قرآنی این نقطه هدف است که افراد شاغل در این عرصه می‌خواهند خودشان را برخوردار از زندگی مناسب در این دنیا و آن دنیا کنند. در جامعه عمدتا در سه حوزه می‌توانیم گفت‌وگو داشته باشیم. گروه قرآنی، معارف قرآنی و امور قرآنی. حوزه علوم و معارف قرآنی از هم متفاوت هستند، اما هر دو برای ارتقای سطح دانش و بینش قرآنی هستند. امور قرآنی ناظر به فرهنگسازی قرآنی است و چیزی که مضامین قرآنی را بر رفتارهای فردی و اجتماعی متجلی می‌کند، امور قرآنی است که الان روی زمین مانده است.
وی با بیان اینکه رسالت ما تنها ابلاغ قرآن است، گفت: ما مامور تاثیر داشتن و یا نداشتن آن نیستیم. در نظام توسعه فرهنگ قرآنی که از علوم، معارف و امور قرآنی تشکیل شده است، آنچه که مطلوب است، توسعه فرهنگ قرآنی است.
یکی از اهداف کلیدی ما فرهنگسازی قرآنی است و یکی از اهداف ما نظام‌سازی قرآنی است که با توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی محقق می‌شود.
وی عنوان کرد: بخش وسیعی از مشاغل قرآنی به همین فرهنگ قرآنی برمی‌گردد. مرجع تربیت نیروی انسانی دانشگاه و حوزه است که اگر این دو بتوانند رسالت خودشان را در تربیت نیروی انسانی محقق کنند، می‌توانیم امیدوار باشیم که فرهنگ قرآنی محقق شود.
حجت‌الاسلام محمدی ضمن اذعان به اینکه در کشور ما بسیاری از افرادی که در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می‌شوند، توان عملی برای خود قائل نیستند و تنها اطلاعات نظری دارند، گفت: در علوم انسانی از ابتدا بخش دانشگاهی ما جایگاهی نداشته است و به همین دلیل هنوز در خروجی‌های رشته‌های قرآنی دچار مشکل هستیم.
وی در توضیح نسبت آموزش عالی و شغل قرآنی گفت: چرخه معیوب تاسیس رشته سپس به کارگیری نیروها را داریم. اول باید نیازسنجی صورت گیرد و بعد رشته‌های تاسیس شود. این چرخه معیوب است که باید برعکس شود. نیاز کشور باید علت محرزه تاسیس رشته‌های قرآنی باشد؛ چیزی که به نظر می‌رسد باید در این مقام توجه شود، این است رویکرد اصلی‌مان در مقطع کارشناسی را تامین نیازهای شغلی قرار دهیم.
محمدی عنوان کرد: حداقل 62 شغل قرآنی به صورت خیلی واضح در شورا پیشنهاد شده است. ما بیش از 60 شغل قرآنی قطعی را نیاز داریم. پایه و اساس و حرکت قرآنی ما در حوزه فرهنگ‌سازی است. ابلاغ قرآن همان مسیر فرهنگسازی است. هنر، رسانه و فرهنگ برای فرهنگسازی قرآنی لازم است و اینجاست شغل قرآنی در بستر اجتماع تکون پیدا می‌کند.
وی درباره معنای شغل قرآنی، گفت: شغل قرآنی ساختاری است که با مجموعه‌ای از مفاهیم و احکام هنجاری و توصیفی، نحوه ارائه مطلوب قرآن را به جامعه و فرد سامان می‌دهد. شغل قرآنی می‌تواند در کلان‌کارکرد خود موجب تصحیح و ارتقای فرهنگ‌سازی شود.
محمدی با اشاره به نسبت دانشگاه با شغل قرآنی گفت: نهاد ملی آموزش اعم از عمومی و عالی باید منجر به پنج اتفاق شود. تولید دانش، انتقال دانش، نقد دانش، ساخت سازهای مفهومی و ایجاد مهارت‌های علمی اجتماعی. معضلات رشته‌های علوم اسلامی و الهیات و علوم قرآنی به شدت حس می‌شود و عدم تراز در بلند مدت موجب ناکارآمدی این رشته‌ها در آینده خواهد شد. لذا انسان‌های هوشمند به سراغ این رشته‌ها نمی‌روند.
محمدی با بیان اینکه شغل قرآنی در معنای وسیع خود در حوزه‌های مختلف می‌تواند ورود پیدا کند، گفت: مثل رشته‌های هنری به طور مثال صنایع دستی ما بیش از 40 آندی زیر رشته دارد. متاسفانه از هنر قرآنی برای جلب قلوب مردم استفاده نمی‌کنیم. در طیف وسیع رشته‌های قرآنی اولین ارتباط قرآن باید با رشته‌های هنری باشد. پرمخاطبترین فیلم‌ها فیلم‌های قرآن است که تعداد آنها بعد از انقلاب به ده عدد نمی‌رسد. بیش از هزار فیلم می‌توان از قرآن استخراج کرد که ما کوتاهی آشکار می‌کنیم.
وی افزود: رشته‌های فنی و صنعتی جهت تولید صنایع قرآنی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. نه وام‌ها و نه حمایت‌های خاص وجود ندارد. هر محصولی دارای شهرک صنعتی است، غیر از مشاغل قرآنی. دیگر رشته‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی قرآنی است و همچنین حوزه‌های معارفی برای تامین مباحث نظری و کاربردی.
وی افزود: در حوزه ترجمه قرآن مشکل داریم. انجیل به ویژه 2هزار و 500 زبان ترجمه شده است و قرآن تا دو سال قبل فقط به 148 زبان ترجمه شده است و این یکی از نقص‌های جدی ما در حوزه قرآن است. دانشگاه و حوزه باید پاسخگو باشند، چرا اینقدر ما کاهل هستیم؟ امروز تصویر قرآن تنها کشف مدالیل است. حوزه تفسیر باید کسب نظامهای هستی‌شناسانه، نظامات ارتباطاتی و مسائل مستحدثه باشد و اینها لازمه‌اش شکل گیری رشته‌های جدید دانشگاهی هست.
وی عنوان کرد: با توجه به نظام توسعه فرهنگ قرآنی، تحولات جدی در نظام مشاغل قرآنی باید شکل بگیرد. ما می‌توانیم بیش از هزار شغل قرآنی به وجود آوریم و اهتمام به این موضوعات دانشگاه، حوزه و نظام را متوجه وظایف خودشان می‌کنند. می‌توانیم خروجی این همایش و گفتگو را به صورت قانون برای اجرای شدن به دستگاه‌ها دربیاوریم.

بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم، ابوالفضل خوش‌منش گفت: مشاغل قرآنی عبارت است از شغل شاغل و تفنن و نیز منبع درآمد و همچنین وظیفه سازمانی اشخاص حقیقی یا حقوقی و به صورت فردی و گروهی.
وی افزود: در برگزاری همایش مشاغل قرآنی می‌توان به چند محور اشاره کرد. نقشه جامع علمی کشور، توسعه فرهنگ قرآن، نبود آگاهی کافی در بعضی از اعضای هیئت علمی قرآنی نسبت به رشته‌ها یا نبود توجه سازمان‌ها نسبت به وضعیت موجود در این رشته و همچنین انگیزه‌بخشی به استعدادهای علمی و فرهنگی کشور و دیدار سالانه مدیران آموزش عالی قرآنی کشور با یکدیگر از این موارد است.
خوش‌منش با بیان اینکه قرن بیست را قرن فلسفه زبان نامیده‌اند، گفت: در چهار قرن گذشته، دنیای غرب با همین سلاح زبان به رهاورد سیاسی، اجتماعی و غیره رسید، اما ما که لسان مبین پروردگار متعال را در اختیار داریم، از این زبان چه رهاوردی می‌توانیم داشته باشیم که از آن غافل هستیم؟
وی عنوان کرد: این همایش در نوع خود بدیع است. اگر این همایش برگزار نمی‌شد، ریالی از این بودجه به خزانه برنمی‌گشت. از دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران و دانشگاه ارومیه تشکر ویژه می‌کنیم که در این زمینه به ما کمک کردند.

captcha