به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، مهندس محمدحسین فریدونی، صاحبنظر مدیریت راهبردی امور قرآنی امروز، 12 اسفند در نوبت بعد از ظهر همایش آموزش عالی قرآنی و تأمین نیازهای شغلی جامعه در تبیین طرح پژوهشی مشاغل قرآنی گفت: در سه فاز نیروی قرآنی تربیت میشود؛ حوزه تبلیغ و ترویج، سرریز نیروهای انسانی قرآنی در مشاغلی که علوم انسانی میخواهند مشغول شوند و سوم اینکه این نیروها به همه رشتهها سرریز شوند.
وی افزود: مجری این طرح محرم آقازاده است. محمد انصاریراد نیز در این طرح همکاری داشتهاند. قرارداد این تحقیق سال 82 بسته شد، ولی در سال 88 گزارش تحقیق داده شد. کارفرمای این تحقیق نیز دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.
فریدونی هدف کلی این پژوهش را نیازسنجی آموزشی مشاغل مصوب و غیر مصوب قرآنی عنوان کرد و گفت: ابزارهای این پژوهش مصاحبه، پرسشنامه و فرمهای تجزیه و تحلیل مشاغل بوده است. جامعه پژوهشی همه کسانی بودند که به عنوان متخصص یا کارشناس قرآنی به فعالیت میپردازند. نمونهبرداری پژوهش نیز به صورت تعمدی انجام شده است.
وی گفت: مشاغل قرآن آن دسته شغلهایی هستند که معطوف به موضوع قرآنی هستند. در زمان این تحقیق فقط دو شغل مصوب قرآنی داشتیم؛ مصحح قرآنی و معلم قرآنی. متن کامل این تحقیق در سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.
فریدونی با اشاره با دستهبندی مشاغل قرآنی به سه دسته آموزشی، علمی ـ پژوهشی و ترویجی ـ آموزشی، گفت: همیشه این سؤال مطرح بوده که جزئی سازی را تا چه مقداری میتوان انجام داد. دستگاههایی هستند که کار قرآنی میکنند ولی پست قرآنی ندارند و مثلاً رسته شغلیشان کارشناس فرهنگی است. نگاه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این بوده که عنوان هایی که استخراج میشود بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. در آن تحقیق برای 56 شغل، یک تعریف عملیاتی ارائه شده است.
در ادامه محمود شکرالهی، قائم مقام رئیس دانشگاه نبی اکرم(ص) تبریز و مجری برنامه ملی سامانه هوشمند ابر دانش قرآنی به سخنرانی با موضوع مشاغل قرآنی در فضای مجازی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم به یکی دو نمونه استفاده از فضای مجازی اشاره کنیم یکی محتوای دیجیتالی است و دیگری بازیهای رایانهای برخط است.
وی افزود: تا چند سال پیش مرسوم بود که بازیها روی لوح فشرده در دسترس بود، اما الان منسوخ شده و از طریق اینترنت و در فضای مجازی این کار صورت میگیرد. فعالترین مجموعه در زمینه ارتباطات در کشور ما در حال حاضر مخابرات است.
شکرالهی عنوان کرد: از همین بسترها میتوانیم برای توسعه و نشر فرهنگ قرآنی استفاده کنیم. همین بستر به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفته و فرصت خوبی برای توسعه فرهنگ قرآنی ایجاد میکند. اصلی ترین دغدغه تولید محتواست. از تنوع محتوایی رنج می برند. محتوایی که دارای یک مضمون غنی باشد و مورد استفاده مردم هم قرار گیرد.
وی گفت: اکثر اعضای خانوادهها مشغول به کاری هستند و این باعث میشود که استقبال بیش از پیش از فضای مجازی برای یادگیری صورت گیرد. همین مشاغل قرآنی، مقدار بسیار زیادی از کارهایش را میتواند در فضای مجازی صورت دهد.
قائم مقام رئیس دانشگاه نبی اکرم(ص) تبریز به پازلهای قرآنی اشاره و تصریح کرد: بسیاری از سؤالها و جوابها و پرسشهای قرآنی که از حوزه علمیه و ... میشود، همین پرسشها به زیبایی میتوانند تبدیل به پازل شوند. همچنین ترجمههای چند رسانهای قرآن نیز در همین عرصه رسانه جای میگیرد. نمونه بسیار جالب آن، ترجمه ویدیویی سوره یاسین است. ترجمههای چند رسانهای به شدت علاقه دیگران را جذب میکند.
وی افزود: در اینجا چیزی که نیاز است فراگیری تخصص های لازم و اهتمام به تولید چنین محتواهایی است. در کشور ما یک پنجم مردم به طور حرفهای مشغول بازیهای رایانهای هستند. رده سنی نوجوان، جوان و بزرگسال به بالا با یک توزیع مساوی از رایانه استفاده میکنند. با بازی یاد میگیرند، معماری میکنند، شهر میسازند و ...، استفاده از گیم های آموزشی یکی از راههایی است که الان در دنیا از آن استفاده میکنند.
شکرالهی گفت: الان درآمد ملی کشور فنلاند از سه تا بازی رایانهای است. منظورم ثروت نهفته در این نیست بلکه منظورم استقبالی است که از این بازیها میشود. در حال حاضر بازی ذوالقرنین، حضرت سلیمان، تابوت عهد، طالوت و نوح را در حال تولید داریم.
وی با بیان اینکه استفاده از بازیهای رایانهای بستر مناسبی برای اشاعه فرهنگ قرآنی است، گفت: در دنیا در دهههای اخیر، شرکتهای بزرگ متولی فضای مجازی، برای اینکه بتوانند در تمام نقاط دنیا افراد راحت بتوانند آن را باز کنند و تأخیری در روند لود شدن وجود نداشته باشد یک بستری ایجاد کردند که الهام گرفته از رایانش ابری است. لازمه آن استفاده از سیستم نرم افزاری و سخت افزاری پردازش رایانش ابری است.
شکرالهی اظهار کرد: در ایران اولین بخش این سامانه در اوایل سال 94 آماده استفاده میشود. اگر میخواهیم وظیفه و تکلیف دینی خودمان را در مقابل فرهنگسازی قرآنی انجام دهیم باید خودمان سعی در کسب مهارت ها داشته باشیم و ان شاء الله مؤثرتر و کارآمدتر به وظیفه مان در راستای توسعه فرهنگ قرآنی بپردازیم.
در ادامه همایش رضا سلامتپناه، معاون مطالعات و برنامهریزی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به ارائه گزارشی از یک تحقیق پیمایشی در رابطه با وضعیت شغلی دانشآموختگان رشته علوم قرآن و حدیث در فاصله زمانی بین سال 85 تا 92 پرداخت و گفت: علاوه بر برگزاری این همایشها یک طلبی باید در نهادها باشد تا تحولی در نهاد آموزش عالی کشور ایجاد کنیم.
وی افزود: بسیاری از این مسائلی که ما داریم به این بر می گردد که در نهاد آموزش عالی یک تشتت جدی مشاهده میکنیم. مأموریتگرا کردن مراکز دانشگاهی بسیار بسیار مهم است. یک هدف مراکز علمی، تولید و انتقال دانش و هدف دیگر پیشبرد توسعه کشور است.
سلامتپناه عنوان کرد: حمید مدرسی سرپرستی این طرح را برعهده داشتند. در یک جامعه آماری 300 نفره متشکل از فارغالتحصیلان دانشگاههای مادر این تحقیق صورت گرفت.
یادآور میشود، در پایان این همایش، بیانیه پایانی نیز قرائت شد.