حضرت صدیقه طاهره(س)؛ بانویی که وجودش بهانه خلقت است و سیره‌اش الگویی برای همه دوران‌ها
کد خبر: 2960915
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸
علی‌اکبر مهدی‌پور عنوان کرد:

حضرت صدیقه طاهره(س)؛ بانویی که وجودش بهانه خلقت است و سیره‌اش الگویی برای همه دوران‌ها

گروه اندیشه: به گفته حجت‌الاسلام مهدی‌پور، امروزه سیره حضرت زهرا(س) مغفول است؛ لباسی که حضرت فاطمه می‌پوشید و خانه‌ای که حضرت زهرا(س) در آن زندگی می‌کرد الگوی ماست، اما متاسفانه بهره چندانی از این الگو نمی‌بریم.


حجت‌الاسلام علی‌اکبر مهدی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در خصوص ویژگی‌های حضرت زهرا(س) گفت: حضرت صدیقه طاهره(س) ویژگی‌های فراوانی دارد که بر عظمت ایشان دلالت می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها، محوریت ایشان برای معرفی پنج تن آل عباست.

مهدی‌پور تصریح کرد: به هنگام نزول آیه تطهیر خداوند می فرماید من جهان را صرفا برای این پنج تن آفریدم، فرشتگان می‌پرسند این پنج تن چه کسانی هستند و خداوند می فرماید: این‌ها عبارتند از پدر فاطمه، همسر فاطمه و فرزندان فاطمه. خداوند حضرت فاطمه را محور قرار می‌دهد. 

وی افزود: پس از خلقت آسمان‌ها و زمین فرشتگان می‌خواهند که خداوند ایشان را از تاریکی نجات دهد و خداوند نور حضرت زهرا را در قندیلی از عرش آویزان کرد و وقتی این قندیل از عرش آویزان شد، فرشتگان از تاریکی نجات یافتند. از این‌رو چون فرشتگان با نور فاطمه آشنا بودند، در حدیث پنج تن، خداوند آل عبا را بر اساس حضرت فاطمه(س) معرفی می‌کند.

مهدی‌پور تاکید کرد: پیامبر حضرت فاطمه را ام ابیها می‌خواند و این بدان خاطر بود که اگر همسران پیامبر ام‌المومنین هستند، ایشان نه تنها ام‌المومنین که مادر پدر بزرگوار نیز می‌باشند.

این استاد حوزه ادامه داد: همچنین که در حدیث کسا آمده است ایشان جزء علل خلقت زمین و آسمان است. خداوند می‌فرماید من آسمان و زمین را جز برای محبت پنج تن آل عبا نیافریدم.

مهدی‌پور با بیان اینکه ویژگی بعدی ایشان تداوم امامت است، گفت: امامت به واسطه ایشان ادامه یافته است. خداوند به پیامبر می‌فرماید، اگر تو نبودی من آسمان را نمی‌آفریدم، و اگر علی نبود تو را نمی‌آفریدم که این بدان معناست که نبوت به واسطه حضرت علی تداوم یافته است و نه به معنای برتری ایشان بر پیامبر و ادامه می‌دهد اگر فاطمه نبود شما دو تن را نمی‌آفریدم.

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌هایش ایشان جایگاه بسیار بلندشان در نزد رسول الله است. وقتی حضرت فاطمه خدمت رسول الله می‌رسید، پیامبر خدا (ص) به احترام ایشان از جای برمی‌خواست و به استقبال ایشان می‌رفت، دست ایشان را می‌گرفت و آن را می‌بوسید و در جای خود می‌نشاند.

مهدی‌پور گفت: از دیگر ویژگی‌های ایشان داشتن بالاترین مقام عصمت است. اگر چه همه پیامبران معصوم بودند اما عصمت چهاردم معصوم در اوج قرار دارد. قوی‌ترین دلیل برای این مساله آیه تطهیر است.

وی در پاسخ به این سوال که چه نکاتی در خصوص حضرت زهرا (س) مورد غفلت نسل امروز قرار گرفته است، گفت: ایشان بر همه مخلوقات واجب الاطاعه بودند. اطاعت ایشان حتی بر پیامبران و فرشتگان واجب بوده است. ایشان حجت خدا بوده‌اند بر حجج الهی، امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند ما امامان بر مردم حجتیم و حضرت فاطمه (س) بر ما حجت است.

وی ادامه داد: ایشان تداوم‌بخش پیامبری بودند، امیر مومنان هنگامی که حضرت فاطمه در خطبه‌ای خلیفه را استیضاح کرد، به ایشان گفت، ای دختر برگزیدگی‌ها و ای بقیه پیامبری‌ها. قرآن کریم می‌گوید که حضرت آدم کلماتی را از خدا دریافت کرد. پیامبران هر کدام کلمات الهی را دریافت کردند، اما آیا کلمات الهی تمام شد، بخشی از کلمات الهی را حضرت فاطمه در کتب مصحف حضرت فاطمه آورده است و حضرت علی(ع) در این خصوص می‌گوید، برای همسر من مصحفی داده شده که در آن علومی است که قبل از حضرت فاطمه (س) احدی آن علوم را نداشته است و این عنایت ویژه خدا و پیامبر به حضرت فاطمه (س) است.

مهدی پور در خصوص اینکه حضرت فاطمه (س) چه درس‌هایی به ما می‌دهد گفت: الگو بودن حضرت زهرا (س) برای ما قابل تصور نیست و امام زمان (عج) در خصوص ایشان می‌گوید که دختر پیامبر برای من بهترین الگو است. آن چه برای ما روشن است این است که ایشان ساده زیست بودند. امروزه سیره حضرت زهرا(س) مغفول است. لباسی که حضرت فاطمه می‌پوشید و یا خانه‌ای که حضرت زهرا(س) در آن زندگی می‌کرد الگوی ماست، اما متاسفانه بهره چندانی از این الگو نمی‌بریم. ساده‌زیستی ایشان درسی است که تا قیامت باقی خواهد ماند. 

وی ادامه داد: حمایت ایشان از امام زمان خود نیز باید الگوی ما قرار بگیرد. امیر مومنان امام زمانِ حضرت فاطمه (س) بوده است. ایشان در حقانیت حضرت امیر خطبه‌هایی ایراد کرده است. از دیگر نکات مهم کیفیت شوهر‌داری ایشان است. حضرت امیر با دیدن جمال فاطمه زهرا تمام مشکلات خود را فراموش می‌کرد. امروزه در خانه‌های ما یک چنین عواطفی وجود ندارد و اگر باشد خانه‌های ما قبل از آخرت بهشت می‌شود. از سویی دیگر وقتی حضرت فاطمه برای ایراد خطبه به مسجد می‌رفت دست دخترش حضرت زینت (س) را می‌گرفت و با خود می‌برد تا او یاد بگیرد که با طاغوت زمان چگونه برخورد کند.

captcha