به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، حجتالاسلام محمود لطفیان سرگزی، کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم در نشست تحلیل کتاب شهود و شناخت آیتالله حسن ممدوحی کرمانشاهی با معرفی کتاب «عرفان عملی شیعه در صحیفه سجادیه» تألیف «دکتر فاطمه رکنی یزدی» از انتشارات آستان قدس رضوی، گفت: نیایش و ستایش خواسته طبیعی انسان است، صحیفه سجادیه مأخذی است حوزوی، دانشگاهی و روشمند که میتوان از دعاهای آن منازل و مراحل سلوک الیالله را استخراج کرد.
وی ادامه داد: معرفی عرفان ناباسلامی که فقط از مشکات نورانی قرآن و عترت منور است، میتواند فریبخوردگان را آگاه کند و پاسخگوی فطرت حقطلب جوانان باشد.
سرگزی گفت: در زمان ما که مرامهای باطل با نام گولزننده عرفان سربرآورده و تبلیغ میکنند لازم است از احوال دل و روح خویش آگاه شویم، خطر امروز نشناختن ارزش انسانی خویش و استعدادهایی است که آفریدگار حکیم در وجود ما به امانت نهاده است.
وی با اشاره به آیه 19 سوره حشر نَسُواْ اللَّهَ فَأَنساهُمْ أَنفُسَهُم، گفت: مقصود ما از عرفان، معرفتی افزونتر از شناخت فطری و همگانی است که با پرستش و نیایش آفریدگار متعال تحقق مییابد.
لطفیان سرگزی گفت: آیه چهار سوره قلم «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ» به ما میآموزد؛ خوشخویی و فضایل اخلاقی پیشنیاز معرفت است و در صورت فقدانش نتیجه مطلوب بهدست نمیآید.
وی بیان کرد: عبادت در معنی عام همه کارهای ضروری زندگی، از جمله خوردن و خفتن، کارکردن و کسب مال، ازدواج و غیر اینها که قصد اطاعت فرمان خداوند باشد را در برمیگیرد. نماز، روزه، زکات و حج که عبادت معین و هدفدار در مفهوم خاص خود است، کشش قلبی بنده است به سوی پروردگار مهربان و از خوشترین حالات روحی است. دعا زبان امید و خواهش است نه لسان مطالبه و گلایه.
لطفیان با اشاره به حدیث «الدعا مخ العبادة»، بیان کرد: آدمیزاد با همه عظمت روحی و فکری که دارد موجودی است که اگر چند ثانیه تنفس نکند و چند روز آب به او نرسد هلاک میشود، هرگاه این درک و شناخت فقر و نیاز در انسان پیدا شود، چشمه دعا در دلش میجوشد و حاجتطلبی بر زبانش جاری میشود، بهویژه در شدائد و بلاها، فطرت خدا باور انسان که زیر پرده غفلت نهان بود این نیاز را بیشتر آشکار میکند.
وی ادامه داد: نماز و دعا سروش دلنواز غیبی است برآمده از نهاد آدمی که تسکین دردها و آرام درون است. دعا فراتر از اقلیم همه محسوسات است. آموزه مهمی است که در سلوک معنوی راسخان در علم جلوهگر است و حرکت در صراط ولایت برای قرب به خداست.
کارشناس اقامه نماز قم با اشاره به اینکه عرفان شیعی مخالف درونگرایی، فرد محوری و مردم گریزی است، بیان کرد: صحیفه سجادیه منبع مهمی برای سیر و سلوکی پویا و پیشرو است که در آن سخن از نقطه آغاز و مقصد و مراحلی است که سالک باید بهترتیب طی کند تا به سر منزل مقصود برسد. نماز و دعا در حقیقت دفتری از معرفت پروردگار است و آموزشی است برای ما که چه بگوییم و چگونه بیان کنیم.
وی بیان کرد: روزگار امامسجاد(ع) مصادف شده بود با سرگرمی، خوشگذرانی، شادخواری، مال اندوزی و بیخبری از حال مستمندان ولی رفتار زاهدانه و گفتار بیمدهنده حجت خدا، صاعقهای آسمانی بود که در اندک زمانی فضای تیره و آلوده مدینه را روشن و چشمهای خفته را بیدار کرد.
لطفیان در پایان با بیان اینکه امام سجاد(ع) در بین مردم حاضر میشدند و شاگردان زیادی تربیت کردند، گفت: حضرت در دعای 36 صحیفه سجادیه، همراهی با مسلمانان و فروگذاشتن اهل بدعت و زاهدان صوفیمنش را از خدا طلب میکند.