کد خبر: 3009669
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۵
براساس اعلام بانک مرکزی؛

وضعیت شبکه­‌های پرداخت ­الکترونیک در پایان سال پایدار و مطلوب است

گروه اقتصاد: بانک مرکزی وضعیت شبکه­‌های پرداخت ­الکترونیک در پایان سال را پایدار و مطلوب ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط‌عمومی بانک مرکزی، هم­زمان با افزایش مبادلات در روزهای پایانی سال، نظام­‌های پرداخت کشور( نقد، الکترونیک و چک) مسئولیت سنگینی به­ عهده دارند و روزهای پرکاری را سپری می‌کنند. ضمن عرض خسته نباشید و آرزوی توفیق روزافزون و سالی همراه با تندرستی و شادکامی برای همکاران شبکه بانکی کشور و به دنبال انتقادات مطرح شده در مورد کیفیت خدمات الکترونیک بانکی در برخی جراید، مواردی برای اطلاع هموطنان عزیز و تنویر افکار عمومی تقدیم می­‌گردد:
در حوزه پرداخت الکترونیک از ابتدای سال تا 15 اسفند ماه سال 1393، تعداد تراکنش­‌های شتاب به بیش از 13 میلیارد و شاپرک به بیش از 14 میلیارد تراکنش رسیده است. در سال 1393 حداقل سطح کیفی خدمات الکترونیک بانک­‌ها در خصوص تراکنش­‌های موفق از 95 درصد به 97.5 درصد ارتقاء یافته است و بانک­‌ها جریمه تراکنش­‌های ناموفق کمتر از سطح استاندارد تعیین شده را می­‌پردازند. برای ارائه خدمات الکترونیک بهتر به هم­وطنان سه بازه کم­‌باری، میان­‌باری و پرباری تعریف شده است و در صورتی که در ساعات پرباری مانند روزهای پایان سال سطح کیفیت خدمات افت کند، بانک­‌ها باید دو برابر هزینه استاندارد جریمه پرداخت کنند.
تراکنش­‌های بین­‌بانکی در روزهای پایانی سال 1393 رشد چشمگیری داشته، به نحوی که آمار عملیات در سامانه‌­های شتاب و شاپرک به بالاترین میزان خود رسیده است. تعداد تراکنش­‌های شبکه تبادل اطلاعات بین­‌بانکی (شتاب) به رقم بی­‌سابقه 64 میلیون تراکنش طی یک روز و تعداد تراکنش­‌های شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) از 76 میلیون تراکنش طی یک روز فراتر رفته است. با این وجود، وضعیت شبکه­‌های پرداخت ­الکترونیک در پایان سال پایدار و مطلوب است. برای نمونه در بازه زمانی یکشنبه 17/12/93 الی شنبه 23/12/93 (روزهای پرباری شبکه) در شتاب به­‌طور متوسط 97.71 درصد و در شاپرک 98.81 درصد تراکنش­‌های موفق ثبت شده که بالاتر از کیفیت استاندارد حداقلی تعیین شده بوده و تراکنش­‌های ناموفق ثبت شده عمدتا به دلیل اختلال در سوئیچ بانک­‌ها می­باشد. شایان ذکر است در این مدت پایداری سرویس به صورت دائمی و با ضریب بسیار مناسبی همراه بوده و ارائه خدمات الکترونیک بین­‌بانکی به هیچ وجه دچار اختلال نشده است.
ضمنا بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به مشتریانی که از انواع خدمات پرداخت الکترونیک بانکی استفاده می­‌کنند، لیکن به دلیل ضعف در سامانه­‌های درون­‌بانکی و تراکنش­‌های دارای مغایرت، وجوه آن­ها به موقع واریز نمی‌شود، به نسبت مدت و مبلغ آن وجه التزام برای جبران خسارت پرداخت می­‌شود. هم­وطنان عزیزی که با تراکنش­‌های دارای مغایرت مواجه می­‌شوند، می­‌توانند به همین منظور به میز امداد شتاب مستقر در بانک­‌ها مراجعه یا با شماره 29911 تماس حاصل نمایند.

captcha