کد خبر: 3172227
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
جعفرپور:

باغ‌موزه دفاع مقدس ظرفیت برپایی نمایشگاهی در تراز بین‌المللی را ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر بخش دانشگاهی بیست‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن ضمن ارائه تحلیلی بر گزینه‌های میزبانی این دوره گفت: از این بین باغ‌موزه دفاع مقدس، ظرفیت برپایی نمایشگاهی با تراز بین‌المللی را ندارد.

رشید جعفرپور، رئیس بخش پشتیبانی فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد مکان برپایی بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه مکان برپایی نمایشگاه در جذب مخاطب تأثیرگذار است، ‌گفت: یکی از فاکتورهای تأثیرگذار برای نمایشگاه قرآن از جهت جلب بازدیدکننده، مکان و فضایی است که نمایشگاه در آن برگزار می‌شود.

نمایشگاه قرآن در جوار گذرگاه‌های اصلی باشد
وی افزود: دسترسی شهروندان به مکان و فضای نمایشگاه به لحاظ گرما، سرما و نیز دسترسی ساده به وسائل نقلیه عمومی برای حضور در نمایشگاه قطعاً در جلب توجه مخاطبان نمایشگاه قرآن بسیار تأثیرگذار خواهد بود. هر میزان مکان برپایی نمایشگاه در مرکز شهر یا در گذرهای اصلی شهر باشد برای بازدیدکننده مطلوب‌تر خواهد بود.

هیچ التزامی به ثابت بودن مکان برپایی نمایشگاه قرآن نیست
رئیس بخش پشتیبانی فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد التزام به ثابت بودن محل برپایی نمایشگاه قرآن، اظهار کرد: در اینجا بحث فرهنگ‌سازی مطرح است، ‌اگر قصد این باشد که نمایشگاه در اماکنی برپا شود که مخاطبان مناطق خاص از دستاوردهای این نمایشگاه استفاده کنند،‌ می‌توان با در نظر گرفتن اماکن دارای دسترسی‌های آسان هر سال آن را در یک مکان متغیر برگزار کرد.

ثابت بودن مکان برپایی نمایشگاه کارکرد هویت‌بخشی دارد
جعفرپور با تأکید بر اینکه بخش دیگر این کار برگزاری نمایشگاه قرآن در یک مکان ثابت است، بیان کرد: تأسیس یک مکان ثابت باعث خواهد شد تا خود آن نمایشگاه دارای هویت شده و هر زمان که اسم آن نمایشگاه برده شود فکر و ذکر مردم به سمت مکان خاصی سوق داده شود، هر دو مورد مورد قبول است. در تهران قابلیت هر دو این نظر وجود دارد. یعنی هم می‌توان یک منطقه از تهران را منطقه نمایشگاهی اعلام کرد و هم اینکه به صورت سالانه در مناطق مختلف برپا کرد.
وی با اشاره به اینکه در موضوع نمایشگاه قرآن با توجه به محتوای آن باید دقت بسیار زیادی برای انتخاب بهترین مکان به کار برده شود، گفت:‌ انتخاب کردن یک مکان مذهبی و دسترسی داشتن به خطوط حمل و نقل عمومی می‌تواند بهترین انتخاب برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن باشد.

گذشت 22 دوره از برپایی نمایشگاه قرآن داشتن محلی اختصاصی را می‌طلبد
دبیر بخش دانشگاهی بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در بخش دیگری از این گفت‌وگو از اختصاص مکانی خاص برای میزبان دائمی شدن نمایشگاه قرآن صحبت به میان آورد و افزود: با گذشت 23 دوره از برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن، ‌این قابلیت در آن ایجاد شده است که بتواند یک نمایشگاه اختصاصی در یک نقطه مناسب شهری را داشته باشد.
رئیس بخش پشتیبانی فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در دوره گذشته که در بخش دانشگاهی مشغول فعالیت بودم بسیاری از فعالان قرآنی کشورهای دیگر را مشاهده کردم که برای الگوبرداری از نمایشگاه قرآن ایران در حال تهیه مستند از فضاهای مختلف نمایشگاه قرآن بودند، ‌این نشان می‌دهد که نمایشگاه قرآن به بلوغی رسیده است که حتی بتواند به عنوان الگو برای سایر کشورهای اسلامی تبدیل شود،‌ بنابر این این ظرفیت داشتن مکانی مناسب و اختصاصی را می‌طلبد.
جعفرپور همچنین با بیان اینکه نمایشگاه قرآن محوری‌ترین تلاش جمهوری اسلامی ایران در حوزه دین و قرآن است، تصریح کرد: به اعتقاد من این قابلیت ایجاد شده است که برنامه‌ریزی برای احداث یک مکان ثابت و فاخر جهت میزبانی دائمی از نمایشگاه قرآن در دستور کار قرار بگیرد.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه قرآن از لحاظ زمانی در بهترین زمان ممکن برگزار می‌شود لازم است تا مکان برپایی آن نیز بهترین و مناسب‌ترین باشد تا جذب مخاطب که هدف اصلی آن است به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتد.

تحلیلی بر گزینه‌های میزبانی
دبیر بخش دانشگاهی بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مورد گزینه‌های معرفی شده وزارت ارشاد برای میزبانی از نمایشگاه بیست و سوم، ‌اظهار کرد: با توجه به حیطه کاری اکثر قریب به اتفاق نمایشگاه‌های قرآن در ادوار مختلف را مورد بازدید قرار داده‌ام هر کدام از این گزینه‌ها دارای قابلیت‌های خاص خود هستند که هم می‌تواند برخی محسنات و هم برخی ایرادات را داشته باشد.
جعفرپور با اشاره به اینکه مصلای تهران در بین همه گزینه‌ها شناخته‌شده‌ترین است، گفت: باغ موزه دفاع مقدس نیز که سال گذشته نمایشگاه قرآن را میزبانی کرد، دارای محسناتی است که مهم‌ترین آن تلفیق بحث دفاع مقدس با بحث قرآن کریم است، سال گذشته گرچه سال اول بود و در روزهای ابتدایی شهروندان چندان اطلاعی از مکان برپایی نمایشگاه قرآن نداشتند اما فضایی که در باغ موزه هم به لحاظ بصری و هم به لحاظ ابزار دفاع مقدسی که دارد و تلفیق آن با مباحث دینی فضای منحصر به فردی را ایجاد کرده بود که مطلوب به نظر می‌رسید.
رئیس بخش پشتیبانی فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: بازدیدهایی از بوستان ولایت نیز داشته‌ام که به لحاظ دسترسی هرچند خوب است اما همین دسترسی برای تمامی شهروندان مطلوب نیست و تنها بخشی را تحت پوشش قرار می‌دهد. به لحاظ طراحی نیز اجرای نمایشگاهی بزرگ در این مکان وجود دارد ضن اینکه شاهد برنامه‌های بزرگی در این بوستان بوده‌ایم،‌ هر چه بوستان ولایت فضای نمایشگاهی بسیار زیادی را در دسترس قرار می‌دهد باغ موزه دفاع مقدس این امکان را ندارد.
وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم نمایشگاهی با طراز جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم، ‌باغ‌موزه دفاع مقدس نمی‌تواند جوابگوی آن باشد و از فضای کافی برای در اختیار قرار دادن برخوردار نیست. با همه این بررسی‌ها هر چند انتخاب دشوار است، اما در نهایت باید گزینه‌ای را به عنوان محل برپایی نمایشگاه قرآن معرفی کرد که همان انتخاب شهروندان نیز باشد.

سال گذشته به دلیل شتاب‌زدگی فعالیت‌ها استقبال در حد بالایی نبود
دبیر بخش دانشگاهی بیست و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مورد میزبانی باغ موزه دفاع مقدس از دوره گذشته نمایشگاه قرآن و میزان رضایت مردم و مسئولان غرفه‌ها،‌ عنوان کرد: چون سال گذشته مقداری شتابزده فعالیت‌ها صورت گرفت، آن استقبالی که مد نظر بود حاصل نشد، امسال می‌توان با فراغت بال بیشتر و تبلیغات گسترده‌تر فضا را برای برپایی نمایشگاه قرآن مهیاتر از قبل کنند.

برنامه‌ها برای برپایی نمایشگاه قرآن زودتر آغاز شود
جعفرپور در پایان با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی‌ها برای برپایی نمایشگاه قرآن بسیار زودتر آغاز شود، گفت: از دستگاه‌هایی که قصد حضور در نمایشگاه را دارند باید برنامه استاندارد و سالانه درخواست شود تا از شتابزدگی جلوگیری شود و دستاوردهای فاخر دستگاه‌ها ارائه شود تا نمایشگاه قرآن از محلی برای ارائه اقلام و ... به محلی برای ارائه فعالیت‌های تخصصی قرآن کریم تبدیل شود. تبلیغات نمایشگاه قرآن باید به سمتی برود که تنوع در مخاطبان را به دنبال داشته باشد.

captcha