استقبال از مهدکودک‌های اسلامی در قرقیزستان
کد خبر: 3185548
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲

استقبال از مهدکودک‌های اسلامی در قرقیزستان

گروه بین‌الملل: کودکان مسلمان در این مهد در کنار آموزش دینی، زبان‌های عربی، قرقیزی، روسی و انگلیسی را می‌آموزند. حتی برخی والدین روس‌تبار نیز کودکان خود را به این مهدکودک می‌آورند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Eurasia Net»، فروزا، همزمان با گسترش اسلام در قرقیزستان و افزایش تعداد مساجد در شمال شرق بیشکک برای پاسخگویی به نیازهای بزرگسالان، مهدکودک‌های اسلامی نیز در این کشور آسیای میانه در حال افزایش هستند. مربی یکی از مهدکودک‌های اسلامی در حومه بیشکک، به آرامی درب سبز یک ساختمان دو طبقه را باز می‌کند و در سکوت ساختمانی را که در محافل و گفت‌وگوهای اینترنتی «مهدکودک اسلام» خوانده می‌شود، نشان می‌دهد.

فروزا به آرامی زمزمه می‌کند که مدیر و معاون مهدکودک در حال نماز خواندن هستند ....

مهد‌کودک بدون مجوز «بوتوز»، یکی از چندین مؤسسه‌ای است که کمبود پیش‌دبستانی‌های دولتی در قرقیزستان را جبران می‌کند و به نیاز آموزش دینی کودکان پاسخ می‌دهد.

در یکی از محافل اینترنتی گفته شده که حداقل 5 مهدکودک اسلامی در بیشکک فعال هستند.

مقامات وزارت آموزش قرقیزستان که به نظر می‌رسد اطلاعات زیادی در مورد مهدکودک‌ها و تعداد آن‌ها ندارند، وجود این مهدکودک‌ها را نقض استاندارهای آموزش سکولار در این کشور می‌دانند.

در جریان این بازدید از مهدکودک اسلامی بوتوز، مشاهده شد که کودکان دختر و پسر در اتاق‌های جداگانه هستند.

آن‌ها در این مهد در کنار آموزش دینی، زبان‌های عربی، قرقیزی، روسی و انگلیسی را می‌آموزند. حتی برخی والدین روس‌تبار نیز کودکان خود را به این مهدکودک می‌آورند.

فروزا، مربی 21 ساله و محجبه این مهدکودک می‌گوید: کودکان روس در این مهدکودک آموزش اسلامی نمی‌بینند اما والدین آن‌ها نظم و ترتیب اینجا را دوست دارند.

در نظام آموزشی قرقیزستان آموزش برای افراد 7 تا 17 سال رایگان است. گرچه کمبود مهدکودک بسیار زیاد است اما قوانین سکولار اجازه فعالیت مهدکودک‌های اسلامی را نمی‌دهد و خانواده‌ها را نیز ترغیب می‌کند که از مهدکودک‌های دارای مجوز استفاده کنند.

پدری که سه کودکش را در مهدکودک بوتوز ثبت‌نام کرده، می‌گوید: مدیران این مهدکودک می‌گویند که تماس‌هایی از سوی مقامات دارند که تهدید می‌کنند این مهدکودک را تعطیل خواهند کرد اما اگر به اینجا بیایند می‌بینند که اینجا بسیار مکان خوبی است.

وی افزود: مربیان این مهدکودک اسلامی با مهر و محبت با کودکان رفتار می‌کنند و در وقت لازم هم جدی هستند. ما می‌دانیم که غذای آن‌ها حلال و سالم است و کودکان ما با تعالیم اسلامی به خوبی پرورش می‌یابند.

قرقیزستان حدود 6 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثریت آنان را مسلمانان تشکیل می‌دهند. در این کشور ترک‌ها عموماً مسلمان و اقلیت روس مسیحی هستند.

 

captcha