به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، سلسله جلسات مبحث انسانشناسی توسط محمد شجاعی شب گذشته سهشنبه اول اردیبهشتماه در مسجد امام رضا(ع) شهر قم برگزار شد.
محمد شجاعی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری منتظران منجی فراموشی یاد مرگ را یک غفلت برشمرد و بیان کرد: مرگ یعنی تولد که با وفات شروع میشود و انسان به عالمی دیگر که عالمی بینهایت بزرگتر، کاملتر، پیشرفتهتر از این دنیا است منتقل میشود که عالم برزخ یا ملکوت نام دارد؛ انسان قطعا با وفات به چنین عالمی منتقل میشود.
وی در ادامه بیان کرد: هرچقدر دنیا نسبت به رحم مادر بزرگ است عالم ملکوت نیز به همین نسبت به دنیا بزرگتر است، در دنیا که رحم دوم ما است یک فرصت وجود دارد که از عمر خود برای آمادگی تولد به عالم ملکوت بهرهها ببریم و خود را آماده کنیم، انسان باید واقعا و روحا برای ملکوت متولد شود.
محمد شجاعی با مقایسه نوع تولد دنیایی با تولد آخرت انسانها با مرگ بیان کرد: همانطور در تولد دنیایی شش نوع تولد داریم از دنیا به آخرت نیز شش تولد داریم، در این تولد بعضی از انسانها سالم متولد میشوند و بدون درد و سختی وارد برزخ میشوند که این افراد مقربان هستند، اما بعضی در این تولد مثل تولد دنیایی ضعیف متولد میشوند و عدهای دیگر ناقص یا معلول متولد و وارد برزخ میشوند، بنابراین اگر کسی بخواهد سالم وارد آخرت شود باید یک سبک زندگی سالم و متناسب با آخرت را در دنیا داشته باشد.
شجاعی تصریح کرد: همانطور جنین در رحم مادر برای دنیا آماده میشود و زندگی میکند ما هم باید در رحم دنیا برای آخرت آماده شویم و زندگی کنیم.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری منتظران منجی به ارتباط اضطراب با دور شدن از یاد آخرت و مرگ اشاره و بیان کرد: اگر یاد آخرت و مرگ از انسان دور شود انسان رفتارها و چینش فکریاش بر اساس دنیا صورت خواهد گرفت که بعد از آن اضطراب سراغ انسان خواهد آمد، خلوص انبیا با یاد آخرت و مرگ خالص بود و رشد و قدرت آنها از یاد آخرت بود.
این استاد اخلاق در ادامه به شادی و غم اشاره و بیان کرد: مؤمن همیشه شاداب است و غمگین و مضطرب نمیشود کسی که برای دنیا غمگین و عصبانی شود این کار او باعث میشود برای خود فشار قبر ذخیره کند، انسانی که دنیا او را به گریه میاندازد و او را تحقیر میکند به احساس پوچی میرسد و جهنمی است ولی انسان مؤمن داراییهای زیادی برای شاد زندگی کردن دارد.
وی در ادامه به نقش آرزوها در قیمتگذاری انسانها بیان کرد: از نظر قرآن قیمت هر انسان به آرزوها و محبوبها و آرمانهای آن انسان است، این آرزوهای انسان باعث میشود که قیمت انسان مشخص شود که یک انسان برای خود چقدر قیمت قائل است. اما برخی انسانها آرزوهای دروغین و کاذب دارند، آرزوهایی که آخرتی نیست و دروغین است، حتی چنین آرزوهایی وقتی انسان به آن میرسد و آن را کسب میکند باز میبیند اثری از خوشبختی در کسب این آرزو وجود ندارد، بنابراین انسانی که در پی آرزوهای دروغین و دنیایی است هر چه در آرزوهای دنیایی رشد بیشتری کند اضطراب بیشتری هم نصیبش میشود.
امثال ثروت، تحصیل آن هیچ ربطی به حیات جاودانه انسان ندارد هرچند علم و ثروت مطلقا بد نیست اما به شرطی که باعث مزاحمت برای رشد فوق عقلانی نشود و عمر و وقت انسان را نگیرد.
وی در ادامه گفت: موفقیت در مشهور بودن و خانه و ماشین لوکس داشتن نیست چنین آرزوهایی کواذب الامال آرزوهای دروغین است پس هرچه موفقتتر در امور دنیا دورتر از خدا و افسرده و مریضتر و نامهربانتر است.