کد خبر: 3210193
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲

چند میلیون ایرانی در سال ۹۳ خدمات مشاوره گرفتند؟ سلامت روان؛ گزینه مورد غفلت

گروه سلامت: مدیر دفتر مشاوره مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ارائه خدمات مشاوره از طریق تلفن، دفاتر دولتی و خصوصی، خواستار توجه بیشتر به سلامت روان در کشور شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهدی میرمحمدزاده، مدیر دفتر مشاوره مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، امروز یک‌شنبه ششم اردیبهشت ماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات این دفتر طی سال گذشته و اهم اقدامات سال جاری خود پرداخت و اعلام کرد: پیشگیری از اختلالات روانشناختی و ارتقای سلامت روان عموم مردم هدف این معاونت است.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی به سلامت روان گروه‌های خاص از جمله کارگران نیز توجه ویژه دارد، اعلام کرد: خط تلفن 43945 ویژه کارگران و خانواد‌ه‌های آنها راه‌اندازی شده و به این گروه خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

میرمحمدزاده از ترسیم سلامت روان جامعه کارگری کشور با هدف ترسیم نقاط مهم سلامت روان این جامعه هدف خبر داد و گفت: پژوهشی در این راستا در حال انجام است و امیدواریم اوایل تابستان نتایج آن را بتوانیم ارائه کنیم.

میرمحمدزاده از همکاری با سازمان نظام روانشناسی در بحث سلامت روان جامعه نیز خبر داد و گفت: سلامت روان گاهی خود را به صورت نیاز جدی جامعه نشان نمی‌دهد اما با موضوع خشونت، آسیب‌های اجتماعی، طلاق و ... رابطه به هم پیوسته‌ای دارد.

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم جامعه بهتر و سالم‌تری داشته باشیم باید بر روی مسئله سلامت روان جامعه بیشتر کار شود، اظهار کرد: ارتقای سلامت روان جامعه از اولویت‌های جدی سازمان بهزیستی است چرا که این سلامت بر سلامت جسمی و اجتماعی جامعه تأثیر به‌سزایی دارد.

مدیر دفتر مشاوره مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر جایگاه تشخیص سلامت و بیماری در جامعه بر نقش غربالگری در این خصوص اشاره و اظهار کرد: در سال‌های گذشته بحث غربالگری اضطراب بچه‌های شش تا هفت ساله در مهدهای کودک را انجام داده‌ایم که در سال جاری این طرح توسعه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در سال گذشته 50 هزار نفر در مراکز مشاوره دولتی و با هزینه کم خدمات مشاوره دریافت کرده‌اند، یک میلیون نفر نیز از خدمات مشاوره در مراکز غیر دولتی بهره‌برده‌اند، بالغ بر یک میلیون تماس نیز با شماره تلفن 1480 (صدای مشاور) گرفته شده که تنها توانسته‌ایم به 500 هزار تماس پاسخ دهیم.

میرمحمدزاده در خصوص چرایی عدم‌پاسخ گویی به 500 هزار تماس مردمی با صدای مشاور، گفت: زیرساخت‌های مخابراتی و کادر انسانی لازم برای پاسخ‌گویی به همه تماس‌ها را نداریم ولی در تلاش هستیم در سال جاری این سامانه را ارتقا دهیم. بیشتر تماس‌ها نیز در رابطه با روابط بین‌فردی و موضوعات خانوادگی بوده است.

وی همچنین اعلام کرد: به 200 مرکز مشاوره برای ارائه مشاوره‌های تخصصی و عمومی مجوز فعالیت داده شده است.

مدیر دفتر مشاوره مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از لزوم انجام غربالگری سلامت روان در جامعه معلمان کشور نیز سخن گفت و عنوان کرد: آمادگی اجرای این طرح را در میان معلمان داریم چرا که ممکن است این گروه ناخواسته به کودکان صدمه وارد کنند.

وی در پایان تصریح کرد: نیاز داریم سلامت روان در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

captcha