جبار آذین، کارشناس و منتقد سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه «میکائیل» یک اثر خوشساخت در تلویزیون محسوب میشود، اظهار کرد: این مجموعه پلیسی و اجتماعی با توجه به امکانات موجود سینما و تلویزیون ما در این ژانر توانسته قابلیتهای خود را به خوبی نشان دهد، البته در این میان فیلمنامه خوب و دقیق سعید نعمتالله به موفقیت کار کمک شایان توجهی کرده است. این کار با پخش چند قسمت موفق شده نظر منتقدان و مردم را جذب خود کند، به ویژه اینکه در این سریال با حفظ سنتها و اعتقادات، نگاه خوبی به باورهای جامعه شده است.
وی افزود: در این مجموعه تلویزیونی سعی شده است تا افراد در قالبهای کلیشهای خود مورد نظر نباشند. یعنی اگر میخواهیم پلیسی را نشان دهیم، حتماً آن را باید عاری از هر گونه خطا ترسیم کنیم یا اینکه نقش منفی را به ذات آدم پلیدی نشان دهیم. برای همین میبینیم که شخصیتهای قصه در این سریال اکثراً خاکستری هستند. این رویکرد در سینمای ما اقدامی کمسابقه است. برای همین این کار را در سینما کاری خوب قلمداد میکنم.
نگاه به باورهای دینی در «میکائیل»
این منتقد سینما و تلویزیون گفت: نکته قابل ذکر در این سریال این است که با وجود برخورداری داستان از قصهای پلیسی و اجتماعی، باورهای دینی و اسلامی به خوبی مورد توجه کارگردان قرار گرفته است، حتی میتوان ادعا کرد که در کنار عنوان پلیسی – اجتماعی برای این سریال اگر نام دینی را هم به آن اضافه میکردیم، راه را به خطا نرفته بودیم.
وی با بیان اینکه «میکائیل» به هیچ وجه در پی تقلید از کارهای مشابه خارجی نیست، گفت: معمولاً سریالهایی که در حوزه سینمای پلیسی تولید میشوند، کارهایی هستند که سعی دارند از سینمای غرب تقلید کنند، اما در این مجموعه به روشنی ویژگی ایرانی بودن را در کار حس میکنیم. در کلامی دیگر این سریال توانسته به خوبی یک داستان پلیسی را در خدمت فرهنگ بومی درآورد برای همین هم داستان برای تماشاگر باورپذیر شده است.
این مدرس سینما درباره داستان «میکائیل» نیز چنین توضیح داد: وجود داستانکهای کوچک در این مجموعه سبب شده که مجموعه برای تماشاگر خسته کننده نشود. این اتفاقی در بسیاری از مجموعههای ایرانی رخ نمیدهد و باعث میشود بعد از گذشت چند قسمت پایان سریال قابل پیشبینی باشد، البته داستانکهای سریال هم به صورت حلقه حلقه به خوبی با هم مرتبط است؛ اگر نویسنده نمیتوانست داستانکها را به هم ربط دهد، تماشاگر سر در گم میشد.
این کارشناس درباره کارگردانی سیروس مقدم هم چنین توضیح داد: این فیلمساز با چند کار گذشته خود نشان داده که به خوبی فضای سینمای پلیسی و داستانی را میشناسد و اگر متن خوبی در اختیارش قرار گیرد به خوبی میتواند آن را تصویر کند. این اتفاق خوشبختانه به شکل خوبی در «میکائیل» روی داد و ما دیدیم که کارگردان توانست چینش مناسبی در این مجموعه داشته باشد. گواه بارز این ادعا را میتواند در انتخاب بازیگران این فیلم مشاهده کرد که به نظرم کاملاً حساب شده صورت گرفته است.
نگاه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در «میکائیل»
وی با بیان اینکه در این مجموعه به نوعی سبک زندگی ایرانی اسلامی هم مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در این کار نگاه به سبک زندگی یکی از محورهای مهم سریال است. در این میان سعی شده قصه طوری روایت شود که تماشاگر بداند نزدیکی به الگوها و باورهای دینی و ایرانی تا چه حد قادر هستند وی را از خطاها مصون نگاه دارند.
آذین در پایان عنوان کرد: من بخش فنی این کار را هم از امتیازات «میکائیل» میدانم به ویژه در بحث تصویربرداری که اتفاقی بسیار خوب را در تلویزیون شاهد هستیم. درباره بازیگران این فیلم هم نمیتوان به فرد به خصوصی اشاره کرد، چون از نگاه من اکثر بازیگران توانستهاند به خوبی از عهده نقش خود برآیند، البته کامبیز دیرباز توانسته چهرهای جذاب و نو از خود تصویر کند.