تسری قرآن در جامعه؛ هدف نهایی طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ
کد خبر: 3221823
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
حافظ کل قرآن استان مرکزی بیان کرد:

تسری قرآن در جامعه؛ هدف نهایی طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ

گروه فعالیت‌های قرآنی: تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کار دشواری نیست؛ لذا طبق فرمایش رهبر هدف از اجرای این طرح تسری قرآن در جامعه است که هرکس یک مبلغ و مروج مفاهیم قرآنی باشد.

مسعود اکبری، حافظ کل قرآن استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: تأکید مقام معظم رهبری در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم به‌ طورقطع به بحث کمی خلاصه نمی‌شود و ایشان در یکی از سخنرانی‌های خویش گلایه نیز داشتند و بیان کردند؛ «هدف از تربیت 10 میلیون حافظ قرآن این است که این امر در جامعه تسری پیدا کند».

وی اظهار کرد: تسری قرآن در جامعه نیز به معنای این است که از هر 10 نفر 7 نفر به حفظ قرآن روی آورد و خود یک مبلغ و مروج مفاهیم قرآنی در جامعه باشد.

پرهیز از برداشت‌های کمی‌گرایانه از فرمایشات رهبری در اجرای طرح

اکبری با تأکید بر اینکه به‌طور قطع تحقق این امر در بازه زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست، افزود: متأسفانه برخی از نهادها و ارگان‌های که عهده‌دار برنامه‌های قرآنی و فرهنگی در جامعه هستند  به‌دلیل برداشت صرفآً کمی‌گرایانه از فرمایش مقام معظم رهبری برنامه‌ریزی ناصحیحی را در این خصوص اتخاذ کردند؛ لیکن در همان ابتدای راه با شکست مواجه شدند.

وی عنوان کرد: به‌طور میانگین بیشتر از یک سال زمان لازم است تا فرد از نظر روحی احساس نیاز به حفظ قرآن را در خود حس کند و به‌طور جدی وارد این عرصه شود؛ لذا اگر بخواهیم امری را به اجبار انجام دهیم به‌طور قطع موفقیت لازم را کسب نخواهیم کرد.
در طرح حفظ قرآن، کیفیت فدای کمیت نشود.

اکبری با بیان اینکه حفظ قرآن امری بسیار پسندیده است و جای انکار نیست؛ ولی نباید در این را کیفیت را فدای کمیت کرد، اضافه کرد: متأسفانه در این راستا دچار کمی‌گرایی شده‌ایم و بعضاً برخی از نهادها و ارگان‌هایی که در بازه زمانی مشخص از نظر آماری حد نصاب لازم را کسب نکرده‌اند از سوی مسئولان امر توبیخ می‌شوند.

ایجاد رقابت‌های ناسالم قرآنی و دلزدگی از کلام وحی

وی بیان کرد: ایجاد چنین رقابت‌های ناصحیحی نه تنها مردم را به سمت قرآن جذب نمی‌کند؛ بلکه گاهی اوقات دلزدگی نیز به‌دنبال دارد و توجه به این نکته نیز لازم است که تسری قرآن به جامعه و حفظ قرآن صرفاً به معنای حفظ کل آیات این کتاب نیست.

اکبری ادامه داد: اگر انسانی بخواهد در مسیر مسلمانی و انسانیت قرار بگیرد؛ حتی حفظ یک سوره کوچک مانند سوره اخلاص نیز می‌تواند تحول عظیمی را در روح و جان وی ایجاد کند و در روایت نیزآمده است؛ «العاقل یهدی بالاشاره، عاقل کسی است که به یک اشاره هدایت می‌شود».

وی افزود: تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در وهله اول نیازمند طرح و برنامه مدون است؛ چراکه در این صورت پروژه از حالت قائم ‌به‌ فرد‌ بودن خارج می‌شود و عمومیت پیدا می‌کند.

راهکار تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کار دشواری نیست

اکبری با اشاره به اینکه موازی‌کاری و دوباره‌کاری در امور از بزرگترین موانع برای پیشرفت امور به ویژه امور فرهنگی در جامعه است، گفت: راهکار تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کار دشواری نیست؛ ولی باید راه‌های دسترسی به آن که شامل اقتصاد، فرهنگ، مدیریت تلاش، حمایت مالی و... را مورد توجه جدی قرار داد.

وی با اشاره به اینکه شناسایی نخبگان این عرصه گام نخست موفقیت است، تأکید کرد: درست است که شناسایی نخبگان قرآنی مشکل و هزینه‌بر است؛ ولی در آینده همین افراد می‌توانند موفقیت‌های بزرگی را برای کشور به ارمغان بیاورند و از ایده‌ها، طرح‌ها و نظرات آن‌ها در پیشبرد اهداف بهره جست.

حافظ کل قرآن استان در پایان، یادآور شد: از سوی دیگر لازم است که افرادی نیز که تبحر کمتری در عرصه‌های قرآنی دارند متواضعانه‌تر برخورد کنند و جای کار را برای افراد باتجربه‌تر و متخصصان موفق امور قرآنی باز کند چراکه اگر این اتفاق نیفتد نیابد به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور خیلی امیدوار بود.

captcha