شیعیان را در جهان با نام علی(ع) می‌شناسند
کد خبر: 3247213
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
رایزن فرهنگی ایران در باکو:

شیعیان را در جهان با نام علی(ع) می‌شناسند

شعب خارجی: رایزن فرهنگی کشورمان در جمهوری آذربایجان تأکید کرد: حضرت علی(ع) شناسنامه شیعیان جهان است و در جهان، ما شیعیان را با نام حضرت علی(ع) می‌شناسند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی baku.icro، مراسم سالروز میلاد مولی‌الموحدین حضرت علی(ع) و روز پدر با حضور محسن پاک‌آیین، سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان، ابراهیمی، رایزن فرهنگی ایران در باکو، علیرضا بهبودی، وابسته فرهنگی و جمع کثیری از شیفتگان امامت و ولایت روز جمعه، 11 فروردین، در خانه فرهنگ شهریار رایزنی فرهنگی سفارت ایران در باکو برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید شروع و در ادامه کلیپی در مدح و ثنای حضرت علی(ع) برای حاضران پخش شد.
سپس ابراهیمی، رایزن فرهنگی ایران در باکو در سخنان کوتاهی ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر به تمامی حضار و شیعیان جهان، حضرت علی(ع) را شناسنامه شیعیان جهان خواند و گفت: در جهان، ما شیعیان را با حضرت علی(ع) می‌شناسند.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به شعر معروف «علی ای همای رحمت» استاد محمدحسین شهریار گفت: جایگاه حضرت علی(ع) آن چنان رفیع و بلند مرتبه است که نویسندگان دیگر مذاهب نیز در تألیفات خود به بزرگی شخصیت حضرت علی(ع) اشاره کرده‌اند.

ابراهیمی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که می‌فرماند: «بِرُّ الوالِدَینِ واجِبٌ وإن کانا مُشرکَینِ ولا طاعَهَ لَهُما فی مَعصِیَهِ الخالِقِ: نیکی به پدر و مادر واجب و لازم است اگرچه مشرک و کافر باشند، ولی در معصیت‏خدا نباید اطاعتشان کرد» گفت: نیکی و احسان به پدر و مادر و فراهم‌کردن خشنودی آنان حتی اگر کافر  باشند، لازم است به طوری که سعادت دنیا و آخرت را به همراه می‌آورد و تنها در یک مورد مخالفت با پدر و مادر جایز است و آن در صورتی است که پدر و مادر فرزند را به  شرک و گناه  فرا خوانند.
 
رایزن فرهنگی کشورمان در باکو گفت: جایگاه و منزلت هیچ یک از صحابه در نزد پیامبر اکرم(ص) به اندازه حضرت علی(ع) نبوده و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) همواره در روایات و احادیث متعدد به این مهم اشاره فرموده است.
 
در ادامه برنامه محسن پاک‌آیین، سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان، سالروز میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر را به تمامی شیعیان جهان تبریک گفت و از رایزنی فرهنگی ایران در باکو به خاطر برگزاری این جشن باشکوه تشکر و قدردانی کرد.

پاک‌آیین در ادامه وحدت را لازمه شرایط کنونی جهان و عامل سربلندی کشورهای جهان اسلام دانست و گفتند: مشکلات اخیر جهان اسلام به خاطر عدم وحدت و یکپارچگی کشورهای اسلامی با یکدیگر است.

وی در ادامه با اشاره به آیه۱۰۳ سوره آل عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا: وهمگی به ریسمان الهی چنگ برنید و متفرق نشوید» وحدت را ریسمان الهی نامید و افراط‌گرایی را نتیجه عدم وحدت و تفرقه بین  کشورهای اسلامی دانست.

سفیر کشورمان در باکو تصریح کرد: ایجاد تفرقه در دستور کار مستقیم امروز کشورهای غربی قرار گرفته است به طوری‌که اکنون در یمن و عراق شاهد کشت و کشتار و خونریزی‌های وحشیانه به دست سربازان کشوری به اصطلاح اسلامی که خود را خادم الحرمین می‌داند، هستیم.

وی در پایان حضرت علی(ع) را مقتدا و پیشوای مردم ایران و آذربایجان خواند و گفت: تا زمانی‌که عشق ومحبت به اهل بیت(ع) بین دو ملت ایران و آذربایجان وجود داشته باشد، دشمنان نمی‌توانند خدشه‌ای به روابط این دو کشور وارد کنند.

در ادامه کربلایی فرید محمدی، کربلایی فرمان، عادل اکبراف و کربلایی الخان رشیداف از مداحان و شاعران اهل بیت(ع) قطعاتی در مدح و ثنای حضرت علی(ع) اجرا کردند.

در پایان گروه تئاتر «منتظر» وابسته به خانه فرهنگ شهریار نمایشی کمدی با عنوان «مهمانانی از شهر در روستا» را برای حضار اجرا کردند که مورد توجه حضار قرار گرفت.

captcha