همکاری ایران و عراق برای مقابله با جنایات فرهنگی داعش
کد خبر: 3260584
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
وزیر فرهنگ عراق خواستار شد؛

همکاری ایران و عراق برای مقابله با جنایات فرهنگی داعش

شعب خارجی: فریاد رواندوزی در دیدار با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، خواستار مشارکت جدی ایران و عراق برای مقابله با جنایات فرهنگی داعش و حفظ آثار تاریخی عراق شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فریاد رواندوزی، وزیر فرهنگ عراق، بعد از ظهر دیروز سه‌شنبه 15 اردیبهشت، با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس این سازمان دیدار کرد.
این دیدار با حضور حجت‌الاسلام محمدجواد ابوالقاسمی، معاون بین‌الملل و سیدمحمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق، حجت‌الاسلام امینیان، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین قائم‌مقام وزیر فرهنگ عراق، مدیران کل روابط فرهنگی و مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ عراق و مظفر الربیعی، رایزن فرهنگی عراق در ایران، برگزار شد.
فرهنگ و مسئله هویت
ابراهیمی‌ترکمان در این دیدار با اشاره به روابط عمیق فرهنگی ایران و عراق، گفت: روابط فرهنگی بین دو کشور به قدری مستحکم است که حتی جنگ هم نتوانست بین دو ملت بزرگ ایران و عراق جدایی بیندازد. امروز هم بسیار خرسندیم که در سفر آقای فریاد رواندوزی به ایران، شاهد افتتاح رایزنی فرهنگی عراق در تهران خواهیم بود.
وی با اشاره به امضای موافقتنامه فرهنگی بین ایران و عراق در 38 سال پیش، گفت: مسئولیت اجرای موافقتنامه‌‌های فرهنگی بین ایران و سایر کشورها، به عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که در 60 کشور جهان 82 رایزنی فرهنگی دارد و روابط فرهنگی ایران با کشورهای مختلف را از طریق این رایزنی‌ها اداره می‌کند.
ابرهیمی‌ترکمان افزود: این سازمان در زمینه گسترش زبان فارسی، برگزاری هفته‌های قرآنی، فرهنگی، فیلم و کتاب همچنین در حوزه گفت‌وگوی ادیان و ترجمه کتاب‌های فارسی به زبان‌های دیگر، فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: تاکنون با بیش از یکصد کشور جهان موافقتنامه فرهنگی و مبادلات فرهنگی به امضا رسیده و بعد از انقلاب اسلامی، بیش از 15 هزار عنوان کتاب از زبان فارسی به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با تبریک راه‌اندازی رایزنی فرهنگی عراق در تهران، گفت: امیدوارم که این اقدام، گامی جدید برای تعمیق روابط فرهنگی بین ایران و عراق باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه فرهنگ مؤثرترین مقوله در ساخت انسان‌هاست، گفت: اگر انسان‌ها از فرهنگ قوی برخوردار نباشند، نفی هویت می‌کنند و تنها کسانی نفی هویت نمی‌کنند که به فرهنگ قدرتمندی متعلق باشند.
وی ادامه داد: کشور بزرگ عراق، دارای عقبه‌ای قدرتمند و قوی در حوزه فرهنگ است و به همین دلیل و علی‌رغم وجود مشکلات، ملت عراق هیچگاه نفی هویت نکرده‌اند.
ابراهیمی‌ترکمان همچنین با اشاره به وجود ظرفیت‌های گسترده همکاری‌های فرهنگی دو کشور، پیشنهاد برگزاری هفته فرهنگی ایران در اقلیم کردستان و برگزاری هفته فرهنگی اقلیم کردستان در ایران را مطرح کرد.
سخنان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار، این‌گونه پایان یافت: تعامل اهالی فرهنگ و هنر باعث توسعه روابط فرهنگی خواهد شد. در عنوان سازمان ما واژه ارتباطات به کار رفته است و یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که در روابط فرهنگی بین کشورها دانشمندان و اهل فرهنگ و هنر را کنار هم بنشانیم؛ از این طریق کارهای فرهنگی بسیار بزرگی خلق می‌شود.
فرهنگ ایران تمدن‌ساز است
در ادامه این دیدار، فریاد رواندوزی، وزیر فرهنگ عراق، با ابراز خرسندی از سفر مجدد به خاک جمهوری اسلامی ایران، خوشنودی خود را از گشایش رایزنی فرهنگی عراق در ایران اعلام کرد و گفت: در این سفر، دیدارهای متعددی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران داشته‌ام و امشب هم موافقتنامه فرهنگی بین ایران و عراق را تمدید خواهیم کرد.
وی با بیان این که افتتاح مرکز فرهنگی، بهترین پل برای تقویت و گسترش روابط فرهنگی بین کشورهاست، افزود: مرکز فرهنگی عراق در ایران، تحت نظارت مستقیم خود من فعالیت خواهد کرد؛ زیرا جایگاه، نقش و فعالیت‌های این مرکز و همچنین روابط فرهنگی دو کشور، برای من از اهمیت خاصی برخوردار است.
وزیر فرهنگ عراق در ادامه با تأکید بر تمدن و فرهنگ غنی ایران، گفت: از زمانی‌که مسئولیت وزارت فرهنگ کشور را به عهده گرفتم، برای درک و فهم بیشتر اوضاع فرهنگی و مسائل تاریخی و تمدن مرتبط با تاریخ و تمدن ایران، تلاش کردیم؛ چون علی‌رغم این‌که عراق و ایران همسایه هستند؛ متأسفانه اطلاعات کمی درباره تمدن و تاریخ ایران و نقش آن در رشد تمدن اسلامی، در عراق وجود دارد. بنابراین وظایف آقای اباذری و همکارانشان در رایزنی فرهنگی ایران در عراق و همچنین اقای الربیعی و همکارانشان در رایزنی فرهنگی عراق در ایران، بسیار حساس و سنگین است.
وی ادامه داد: از این به بعد تلاش خواهیم کرد تا نسبت به گسترش روابط بین دو کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی مانند چاپ کتاب و نشریات، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، مد و لباس و فرهنگ‌ اقوام کوشش بیش‌تری انجام شود.
فریاد رواندوزی، سخنان خود را این گونه ادامه داد: امروز در آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سخنان آقای روحانی، رئیس جمهور محترم ایران را با دقت کامل گوش می‌دادم؛ به ویژه در جایی که گفت: بهترین راه‌حل برای حل مشکلات داخلی و مسائل بین ایران و کشورهای خارجی، تلاش برای توسعه فرهنگ مطالعه و فرهنگ کتاب است.
وزیر فرهنگ عراق افزود: ما از طرف وزارت فرهنگ عراق تعهد می‌دهیم که این راه را ادامه خواهیم داد و برای تعمیق روابط فرهنگی دوجانبه و ایجاد فضای بسیار مناسب و سازنده در زمینه‌های فرهنگی، تلاش خواهیم کرد.
وی همچنین با بیان این‌که عراق تنها در 5 کشور دارای 5 مرکز فرهنگی است، گفت: یکی از برنامه‌های آینده ما که آن را اجرا خواهیم کرد، گشایش مراکز فرهنگی عراق در کشورهای مختلف است.
وزیر فرهنگ عراق در ادامه سخنان خود با اشاره به جنایات داعش در تخریب و نابودی آثار تاریخی و فرهنگی کشورش، گفت: باید همراه با کشور بزرگ ایران برای انجام فعالیت‌های مشترک اقدام کنیم. باید همراه با هم با جنایات داعش مقابله کنیم و برای حفظ آثار تاریخی عراق کوشش و نسبت به بازگرداندن میراث فرهنگی عراق که در کشورهای مختلف وجود دارند، اقدام کنیم.
وزیر فرهنگ عراق همچنین با استقبال از پیشنهاد برگزاری هفته‌های فرهنگی در ایران و اقلیم کردستان، از انتقال این پیشنهاد به وزیر فرهنگ اقلیم کردستان عراق خبر داد و بر گسترش همه‌جانبه روابط فرهنگی بین دو کشور، تأکید کرد.

captcha