به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، یازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن صبح امروز، 16 اردیبهشتماه طی برگزاری مراسم افتتاحیهای با حضور حجتالاسلام والمسلمین یوسفیمقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دبیر بخش علمی نشست، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و جمعی از اساتید و قاریان قرآن کریم از جمله؛ محمدحسین سعیدیان، محمدرضا پورزرگری و... در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) تهران آغاز شد.
مراسم افتتاحیه این نشست با تلاوت آیاتی از کلامالله مجید توسط حمیدرضا احمدیوفا آغاز شد و در ادامه سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن به بیان مطالبی پیرامون برگزاری یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم پرداخت.
قائم مقام شورای عالی قرآن در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: این نشست تخصصی را در شرایطی آغاز میکنیم که جهان اسلام بیش از هر عصر و زمانه دیگر به هدایتهای قرآن و توجه و بازگشت مسلمانان به رهنمودهای قرآن نیازمند است.
وی افزود: ما در نشستهای سالانه خود و در گفتوگوهایی که با جامعه قرآنی داریم هرساله تلاش میکنیم به این جنبههای مختلف به صورت توأمان بپردازیم. طی سالهای گذشته عمقبخشی کیفی قاریان را در دستور کار همایش قرار دادهایم و با استقبال خوبی نیز از سوی قاریان روبرو بودهایم.
سخنران دیگر مراسم افتتاحیه یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم، حجتالاسلام والمسلمین یوسفیمقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دبیر بخش علمی نشست بود که در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: از ویژگیهای قرآن کریم نزول لفظی است و برخلاف برخی کتابهای آسمانی که به صورت مکتوب نازل شدهاند قرآن توسط جبرائیل امین بر پیامبر اکرم(س) نازل شد.
اولین قاری قرآن جبرئیل و دومین قاری پیامبر اکرم(ص) بود
وی یادآور شد: جبرئیل برای پیامبر(ص) قرائت میکرد و پیامبر اکرم(ص) قرآن را برای مردم قرائت میکرد پس اولین قاری قرآن جبرئیل و دومین قاری قرآن نیز پیامبر اکرم(ص) بود.
یوسفیمقدم با بیان اینکه جایگاه قرائت در جغرافیای علوم قرآنی جایگاه بسیار مهمی است، گفت: برخی از علوم مربوط به مفاد و محتوای قرآن هستند که علم تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی مربوط به محتوای آیات است و بسیاری از علوم قرآنی هم مربوط به محتوای مطالب پیرامون قرآن است.
وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در حوزه علوم قرآنی فقهالقرآن است که فقهالقرآن نیز مباحث مربوط به متن و مفاد آیات را دارد و هم به لفظ قرآن توجه میکند؛ فقهالقرآن، گاهی مباحثی را مطرح میکند که بررسی دلایل احکام شرعی است و گاهی اوقات، فقهالقرآن مباحثی را در بر دارد که احکام خود قرآن است.
موسیقی قرآن اعجازبرانگیز و مسخرکننده قلوب است
دبیر علمی یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن با عنوان این مطلب که فقه قرائت گاهی مربوط به حوزه ادا میشود، گفت: فقه ادا به این معنی است که وقتی تلاوتی انجام میشود با صوت حسن و صوت غنایی باشد. قرآن موسیقی دارد که اگر این موسیقی تلاوت با موسیقی قرآن هماهنگ شود اعجاز شکل میگیرد و در این صورت قلب مخاطبان به هر گونهای که باشد تسخیر میشود.
وی یادآور شد: در یازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن که هماکنون آغاز شده است دو حوزه فقه قرائت که شامل؛ فقه ادا و فقه موسیقی است مورد توجه قرار گرفته و مقالاتی با این موضوعات ارائه میشود.
دوازدهمین نشست با موضوع فقه القرائات برگزار شود
یوسفیمقدم در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: در مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پروژهای با عنوان فقه القرائت در حال پیگیری است و قرار بر این شد که موضوع یازدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن نیز به این موضوع اختصاص پیدا کند و همچنین پیشنهاد دادیم دوره دوازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم نیز با موضوع فقه القرائات باشد.
وی عنوان کرد: در مجموع حدود 50 مقاله به دبیرخانه نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم ارسال شده که مقالات ارسال شده در مجموع توسط شش نفر مورد ارزیابی و اظهارنظر قرار گرفتهاند و در نهایت مقالاتی که بالای 70 امتیاز کسب توسط داوران کسب کردهاند به عنوان مقالات علمی تخصصی و مقالاتی با امتیاز بالای 50 درصد به عنوان مقالات علمی، ترویجی ارائه میشوند.
دبیر بخش علمی یازدهمین نشست تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم اظهار کرد: در مجموع 12 مقاله از مقالات رسیده به این نشست امتیاز بالای 50 کسب کردهاند که این مقالات طی سه روز برگزاری نشست از سوی صاحبان آنها ارائه میشوند. مقالات برتر این همایش نیز از میان 12 مقالهای که ارائه میشود انتخاب خواهد شد.
وی در پایان گفت: یک فرآیند کاملا علمی برای مقالات ارسال شده به یازدهمین همایش تخصصی اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم دیده شده که امیدواریم خروجی این نشست قابل استفاده برای جهان اسلام باشد.