هما فرهنگ رنجر، طراح لباس متحدالشکل قاریان قرآن ایرانی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در تشریح روند طراحی این لباس، عنوان کرد: هر کاری ویژگی خاص خود را دارد؛ من قبلاً برای صنایع، معادن، خودروسازی و ... لباس طراحی کردهام اما پیشنهاد طراحی لباس برای قاریان قرآن علاوه بر شرایط معمول طراحی لباس شرایط ویژهای داشته و به لحاظ هویت این کار و محدودیتهایی که این طراحی برای من داشت، کار خاصی بود.
وی در خصوص لزوم طراحی چنین پوششی برای قاریان کشورمان اظهار کرد: معولاً قاریان کشورهای اسلامی عرب هستند و خود به خود لباس متحدالشکلی دارند و بعضاً کلاههایی دارند که مشخصه کشورشان است، همچنین از شالهایی استفاده میکنند که موجب میشود سینه آنها گرم شده و تلاوت راحتتری داشته باشند.
این طراح کشورمان در ادامه اظهار کرد: قاریان ایرانی تاکنون لباس متحدالشکلی نداشتهاند و هنگام قرائت یا به صورت سلیقهای لباس میپوشند که اغلب کت و شلوار رسمی است و بعضاً هم از عبا، شال و یا کلاه ویژه قاریان سایر کشورها استفاده میکنند.
وی با اشاره به اینکه شورای عالی قرآن از طراحان مختلفی برای این کار دعوت به همکاری کرده بود تا اینکه در نهایت تصمیم بر این شد که کار با گروه ما به پیش برود، گفت: برای طراحی یک لباس، استاندارهایی از لحاظ لباس کار ویژه طیف مورد نظر وجود دارد و سایر بخشهای کار از جمله رنگبندی کار بر عهده طراح است و دست طراح برای طراحی باز است و طراح سلیقه و خلاقیت خود را با استاندارهای ویژه و ملاکهای مورد نیاز قشری که برای آنها لباس طراحی میکند، ترکیب کرده دست به خلق اثر میزند.
رنجبر افزود: گاهی ممکن است سفارش دهنده خواستار استفاده از رنگ یا سبک خاصی باشد و تغییرات جزئی در طرح نهایی ایجاد شود اما به هر حال طراح برای طراحی لباس استقلال خود را دارد.
در مجامع بینالمللی ما به عنوان قاریان ایرانی دیده نمیشویم
وی با تأکید بر اینکه سفارش لباس برای قاریان قرآن بر اساس احساس نیاز به ما ارائه شد، گفت: در مجامع بینالمللی ما به عنوان قاریان ایرانی دیده نمیشویم بر همین اساس قاریان کشورمان تجربههای خود را هنگام قرائت بیان کردند از جمله اینکه هنگام قرائت عرق کرده و گرمشان میشود و نیاز دارند از لحاظ صوتی لباس آزادی داشته باشند و هنگامی که عرق میکنند نیاز است که عبایی این مسئله را پوشش دهد و ... که همه این درخواستها به ما ارائه شد و ما با توجه به اینکه این لباس یک لباس خاص است و باید حالت معنوی آن مورد توجه باشد، طراحی لباس را آغاز کردیم.
قاری پیشکسوت نمیپذیرد از عبایی استفاده کند که بر روی آن دخل و تصرف زیادی صورت گرفته است
رنجبر تصریح کرد: این لباس مانند سایر لباسهای معمول، لباسی نبود که دست ما خیلی در طراحی باز باشد و بتوانیم مانور خاصی بر روی آن ارائه کنیم. به ویژه اینکه یک حافظ و قاری پیشکسوت نمیپذیرد از عبایی استفاده کند که بر روی آن دخل و تصرف زیادی صورت گرفته است. از سوی دیگر با توجه به نظرات مختلفی که در این خصوص وجود داشت قرار شد که یک لباس اولیه طراحی کنیم و برای نظرسنجی در خصوص آن صورت گیرد.
محدودیتهای ایجاد شده بر روی طرح اولیه/ طرح اولیه عبا نداشت
وی ادامه داد: برای اولین بار من این لباس را به شکلی که فکر میکردم درست است، طراحی کردم اما متأسفانه محدودیتهایی برای طرح من قائل شدند مثلاً در طرح اولیه یقه ای طراحی کرده بودم که راحت هوا در آن جریان داشته باشد، یا عبا و کلاهی برای لباس طراحی نکردم اما مسئولان خواستار اضافه شدن عبا بر این طرح شدند تا جنبه روحانی بیشتری داشته باشد و ظاهر مرتبتری هنگام نشستن ایجاد کرده و عرق کردن قاری را پوشش دهد.
این طراح با سابقه کشورمان عنوان کرد: بر همین اساس برشهای اسلیمی بر روی عبا ایجاد کرده و نوار ویژهای منقش به نقوش هندسی اسلامی طراحی شد. طرح اولیه عبا دو رنگ طراحی شده بود که مورد تأیید قرار نگرفت و قاریانی که در خصوص طرح نظر میدادند عنوان کردند که قاریان قدیمی یقه و عبای طرح داده شده را نمیپذیرند اگر چه ممکن است قاریان جدید این طرحها را قبول داشته باشند.
نظر سنجی انجام میدهیم تا ببینیم قاریان لباس طراحی شده را میپذیرند یا خیر
رنجبر در ادامه گفت: بر اساس همین موارد کار تغییر و به طرح اولیهای که ارائه شد، رسیدیم و طرح به نمایش درآمد تا نظرسنجی در خصوص آن صورت بگیرد و ببینیم آیا قاریان حاضر هستند این لباس را استفاده کنند یا خیر. ما در تلاش هستیم بسترسازی اولیه و پذیرش اولیه ایجاد شود و رفته رفته تغییرات لازم بر روی طرح صورت بگیرد.
وی به درجهبندی قاریان نیز اشاره کرد و گفت: عنوان شد که قاریان ما درجه (یک تا چهار) دارند و علاوه بر اینکه پایه لباس یکی است باید تفاوتهای جزئی در آن ایجاد شود تا درجات اساتید نیز توسط لباس آنها مشخص شود. که در طرح اولیه این مسائل لحاظ نشده و این طرح طرح اولیه و یک گام است تا قاریان قبول کنند که قرار است یک لباس متحدالشکل داشته باشند.
این طراح باسابقه کشورمان در ادامه افرود: در جلسه ارائه مدل اولیه نیز اساتید قرائت و همچنین قاریان جوان از گروههای مختلف حضور داشتند و فرم نظرسنجی بین آنها توضیع شده و ما در حال بررسی و جمعبندی نظرات دریافت شده هستیم اما در دیدگاه اولیه که نظرات به صورت شفاهی مطرح شد و نیز قاریان مهمان از سایر کشورها لباس را تأیید میکردند و این موجب خوشحالی ما بود که قدم اولیه قدم خوبی بوده است البته ما طرحهای بعدی نیز خواهیم داشت.
رنجبر تصریح کرد: طراحی شغل و تخصص من است اما طراحی این کار به خاطر معنویت آن لذت و ویژگی خاصی برای من دارد و این پروژه را به فال نیک گرفته و دوست دارم به نحو احسن به پایان برسانم.