مسابقات بین‌المللی قرآن برای نخستین‌بار با جذابیت‌های بصری ویژه برگزار می‌شود
کد خبر: 3303861
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
سیدمصطفی حسینی:

مسابقات بین‌المللی قرآن برای نخستین‌بار با جذابیت‌های بصری ویژه برگزار می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر ستاد برگزاری سی‌و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار کرد: این دوره از مسابقات، امسال برای نخستین‌بار با جذابیت‌های بصری ویژه برگزار خواهد شد تا در بُعد فرهنگ‌ساری مؤثر باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، امروز، 25 اردیبهشت‌ماه با حضور در برنامه زنده «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» که از شبکه قرآن سیما پخش شد، اظهار کرد: سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام عصر امروز طی برگزاری مراسم افتتاحیه‌ای در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز می‌شود.

مسابقات بین‌المللی قرآن ایران از بُعد ترویجی بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان است
وی در ادامه گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از این جهت به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام تعبیر می‌شود که این مسابقات در بعد ترویجی بزرگ‌ترین رویداد است؛ هر چند که در دیگر کشورها رویدادهای قرآنی بزرگی در بعد پژوهشی و آموزش برگزار می‌شود، اما مسابقات بین‌الملل ایران بزرگ‌ترین رویداد در بعد ترویجی است.
حسینی افزود: همچنین مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بیشترین شرکت‌کننده را دارد و یکی از ویژگی‌های این مسابقات نیز آن است که علاوه بر رقابت‌های قرآنی بین متسابقین کشورهای مختلف، همایش‌ سالانه پژوهش‌های قرآنی و همایش بانوان فعال قرآنی جهان اسلام نیز در حاشیه این مسابقات برگزار می‌شود؛ در کنار برگزاری این برنامه‌ها به ابعاد آموزشی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه‌های قرآن نیز توجه می‌شود.

نمایندگان 60 کشور تاکنون وارد ایران شده‌اند
وی با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن در سال 60 که آغاز شد با 11 شرکت‌کننده از سراسر جهان بود، گفت: امسال بالغ بر 80 کشور جهان از نظر فنی مورد تأیید برای شرکت در مسابقات قرار گرفته‌اند که البته تاکنون نمایندگان 60 کشور به ایران آمده‌اند و نمایندگان دیگر کشورها نیز در صورتی که مشکل خاصی برایشان پیش نیاید تا امشب می‌رسند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با عنوان این مطلب که قرآن کانونی‌ترین نقطه توجه مسلمانان است، اظهار کرد: قرآن کریم بهترین بعد گفت‌وگو و توجه همه مسلمانان است و زمانی که دیگر کشورها می‌بینند ایران تا این حد به قرآن توجه دارد و طی سال‌های بعد از انقلاب اسلامی هزاران حافظ قرآن تربیت کرده است به اهتمام جمهوری اسلامی ایران در این حوزه پی می‌برند.

تلاش برای اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن در رسانه‌های برون‌مرزی
وی با اشاره به اهمیت بعد اطلاع‌رسانی مسابقات بین‌المللی قرآن در جهت معرفی این مسابقات در ایجاد وحدت اسلامی جهان اسلام، گفت: در ایام آماده‌سازی برای برگزاری این مسابقات بیشتر از آنکه در رسانه‌های داخلی اطلاع‌رسانی داشته باشیم تلاش کردیم در رسانه‌های برون‌مرزی حضور داشته باشیم و مسابقات بین‌المللی قرآن را از این رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کنیم تا دیگر کشورها از برگزاری چنین مسابقاتی مطلع شوند. در فضای مجازی نیز چند سالی است که به مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت ویژه توجه می‌شود.
حسینی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، بعد اطلاع‌رسانی است، عنوان کرد: اگر بنا باشد بعد تبلیغی و ترویجی مسابقات مورد توجه قرار گیرد باید اطلاع‌رسانی خوبی صورت گیرد؛ از این جهت امسال شبکه‌های مختلف صداوسیما اهتمام ویژه‌ای نسبت به اطلاع‌رسانی این مسابقات خواهند داشت.

برگزاری افتتاحیه مسابقات با حضور رئیس جمهور
وی با یادآوری این نکته که مراسم افتتاحیه سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران ساعت 18 امروز، 25 اردیبشهت‌ماه با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، اظهار کرد: رقابت‌های این دوره نیز هر روز از ساعت 16 تا 22 انجام خواهد شد و این رقابت‌ها تا پنجشنبه، 31 اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.
دبیر ستاد برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن اضافه کرد: مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات جمعه، اول اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات نیز شنبه، دوم اردیبهشت‌ماه با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان این مطلب که سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد، گفت: امیدواریم اهتمامی بین مسئولان درباره مکان برگزاری این رویداد بزرگ قرآنی جهان اسلام وجود داشته باشد تا این مسابقات در مکان مناسب‌تر و با در برگیری تعداد بیشتری از مخاطبان برگزار شود.

مسابقات بین‌المللی قرآن باید جذاب‌سازی شود
حسینی یادآور شد: زمانی که یک رویداد و مسابقه‌ای در سطح ملی و بین‌المللی در یک رشته ورزشی، هنری و... برگزار می‌شود و ده‌ها هزار نفر در این رویداد شرکت می‌کنند به این دلیل است که آن رویداد و مسابقه برای مخاطبان جذاب است و مردم اشتیاق شرکت در آن مسابقات را دارند و البته ما باید بتوانیم در حوزه مسابقات قرآن نیز چنین فضایی را ایجاد کنیم و بتوانیم این مسابقات را برای مخاطبان عام جذاب کنیم.
وی با تأکید بر بحث جذاب‌سازی مسابقات قرآن در کشور عنوان کرد: از امسال در بحث جذاب‌سازی مسابقات قرآن ورود پیدا کرده‌ایم و امسال برای نخستین‌بار مردم شاهد جلوه‌های بصری ویژه در طول برگزاری مسابقات خواهند بود. جذابیت‌های بصری ویژه امسال برای نخستین‌بار در افتتاحیه، انجام رقابت‌ها و اختتامیه این مسابقات پیش‌بینی شده که مخاطبان می‌توانند این جلوه‌های بصری را از امروز در مراسم افتتاحیه این مسابقات مشاهده کنند.

چرا مسابقات بین‌المللی قرآن باید در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شود؟
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با طرح این پرسش که در بعد فرهنگ‌سازی قرآن تا چه میزان کار رسانه‌ای صورت گرفته است؟ گفت: اگر فرهنگ‌سازی لازم در حوزه قرآن صورت گیرد و مخاطبان نسبت به موضوع قرآن حساس شوند چرا باید چنین مسابقاتی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شود و این مسابقات می‌تواند در مکان‌های بزرگ‌تر و وسیع‌تری از جمله مصلای امام خمینی(ره) برگزار شود.
وی یادآور شد: فرهنگ‌سازی در حوزه قرآن و مسابقات قرآن کریم کاری است که باید با همکاری و مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه، رسانه‌ها، وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌ها انجام شود که امیدوارم کم‌کم این فرهنگ‌سازی اتفاق بیافتد و شاهد حضور حداکثری مردم در این مسابقات باشیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود عنوان کرد: امیدواریم کسانی که امکان حضورشان در سالن برگزاری مسابقات قرآن وجود دارد، بتوانند از برنامه‌های اصلی و جنبی این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن به نحو احسن استفاده کنند.

captcha