به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در بیانیه پایانی دومین نشست بینالمللی شیوههای نگارش و علامتگذاری قرآن آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
«وانّه لکتاب عزیز لا یأتیه البطل من بین یدیه و لا من خلفه»
خداوندِ حکیم کلام بلیغ خود را که نور مبین است در قالب الفاظ بشری نازل کرد تا تشنگان زلال معرفت را به آن آب حیات سیراب کند و آن را حبل متینی قرار داد تا ابناء بشر از شرق تا غرب با تمسّک به آن حقایق معارف الهی را دریابند؛ هم او وعده داد که این ذکر را از گزند بدخواهان حفظ کند و این امر در طول اراده الهی به مدد عشق و محبّت عارفان به قرآن خصوصاً عالمان و دانشمندان، تحقّق یافته و خواهد یافت و اهتمام به رسم کلمات قرآن از نزول تاکنون مؤیّد همین ادّعاست.
اینک و بعد از گذشت بیش از 14 قرن از نزول قرآن نیز شاهد توجّه بیش از پیش علمای مسلمان به حفظ شیوه منقول در رسم کلمات قرآن هستیم و این بار نیز جمهوری اسلامی ایران به ارشادات قائد عظیمالشأن و تأکیدات معظّمله با همین موضوع طلایهدار وحدت اسلامی در ظلّ معارف حقّه قرآن کریم شده است.
بر همین اساس دوّمین نشست بینالمللی رسمالمصحف و ضبطالمصحف در تاریخ 24 تا 26 رجب سال 1436 هجری قمری موافق با 13 تا 15 می سال 2015 میلادی و 23 تا 25 سال 1394 هجری شمسی با حضور فرهیختگان، اساتید و علما از نقاط مختلف ایران و نیز کشورهای اردن، سوریه، عراق، پاکستان، اندونزی و کویت برگزار شد.
شرکت کنندگان در این نشست طی بیش از دو روز، ضمن آشنایی دقیق با مبانی علمی مصحف مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، در خصوص ویژگیهای این مصحف از حیث رسم و ضبط و علایم و مواضع وقف، به بحث و اظهار نظر پرداختند و ضمن تقدیم و سپاس از جمهوری اسلامی ایران به جهت برگزاری چنین اجتماعات علمی، بر موارد زیر اتّفاق کردند:
1- رسم کلمات در مصحف مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، مستند به منابع معتبر علم رسم بوده و با توجّه به ادلّه محکم از نقلهای معتبر در رسم کلمات قرآن نگارش یافته است.
2- ضبط این مصحف که با استفاده از علایم رایج در جهان اسلام و با رویکرد تسهیل در قرائت و آموزش قرآن کریم تهیّه شده، معتبر و قاعدهمند است.
3- علایم و مواضع وقف در این مصحف از منابع معتبر تفسیر، اِعراب و وقف و ابتدا اخذ و مورد تأیید است.
4- مصحف مرکز طبع و نشر از حیث موارد یاد شده (رسم، ضبط و علایم و مواضع وقف و ابتدا) معتبر بوده و نشر و ترویج آن در داخل و خارج ایران بلامانع است.
5- برگزاری چنین نشستهایی با حضور رؤسای لَجان مصاحف به منظور ایجاد وحدت رویه در رسم، ضبط و امور مرتبط با کتابت قرآن در جهان اسلام، ضروری بوده و پیشنهاد میشود کمیتهای با محوریت جمهوری اسلامی ایران بدین منظور تشکیل شود.
در پایان، شرکت کنندگان به اتّفاق تأییدات و نظرات خود را در خصوص رسم و ضبط و علایم و مواضع وقف مصحف مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی اظهار کردند که اسامی آنان در زیر آمده است.
سمیح احمد عثامنة (اردن)
احمد خالد شکری (اردن)
احمد میان تهانوی (پاکستان)
محمد احسان السید حسن (سوریه)
نجم عبدالله مطر (عراق)
علی الصفار (عراق)
السید عقیل حسین المنور (اندونزی)
مخلص حنفی (اندونزی)
حمید الأشکنانی (کویت)
سید حسن علی الموسوی (کویت)
خالد برکات (لبنان)
نورالدین محمدی (الجزایر)»