به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، «مدل اسلامی اخلاق مصرف»، عنوان کتابی است که به قلم محمد جداریعالی به رشته تحریر درآمده و انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را چاپ و منتشر کرده است.
اخلاق مصرف شاخهای از اخلاق کاربردی و زیرمجموعه اخلاق اقتصادی است که با استفاده از رهآوردهای اخلاقی، اقتصادی، فقهی و ... مورد بررسی قرار گرفته است. اخلاق مصرف را میتوان با رویکردهای سازمانی، اجتماعی، حرفهای و مصرف فرد و خانوار بررسی کرد.
این کتاب به مصرف فرد و خانوار ناظر است که در اصطلاح اقتصاد خرد نیز همین معنا مقصود است. در این کتاب تلاش شده است، ضمن بررسی و استخراج مبانی، اهداف و انگیزهها، معیارها و اصول و قواعد اخلاقی مصرف، مدلی تئوریک برآمده از آموزههای اسلامی برای اخلاق مصرف ارائه شود تا گامی به منظور اصلاح الگوی مصرف و تحقق مدل اسلامی ایرانی برای پیشرفت و توسعه همه جانبه جامعه اسلامی باشد.
این کتاب که در شش فصل به نگارش درآمده است عناوین آن شامل «مبانی و پیشفرضهای نظری اخلاق مصرف»، «اهداف و انگیزهها»، «ملاک رفتارهای مصرفی(میانهروی)، «اصول ایجابی اخلاق مصرف»، «اصول سلبی اخلاق مصرف» و «مدل اخلاق مصرفی اسلامی، آثار و نتیجههای آن» است.
گفتنی است، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کتاب را در شمارگان 300 نسخه و به قیمت 30 هزار تومان در اختیار علاقهمندان قرار داده است.