سلامت معنوی از منظر اسلام نگاهی آینده محور به زندگی است
کد خبر: 3308882
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۷
مصباح یزدی:

سلامت معنوی از منظر اسلام نگاهی آینده محور به زندگی است

گروه سلامت: عضو فرهنگستان علوم پزشکی سلامت معنوی از منظر اسلام را با توجه به اعتقاد مسلمانان به بقای روح، نگاهی آینده محور دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح یزدی، عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سلامت معنوی از منظر اسلام را نگاه به آینده زندگی انسان دانست و اظهار کرد: یکی از بنیان‌های سلامت معنوی اعتقاد به زندگی پس از مرگ و بقای روح است از این منظر سلامت معنوی و تعالی روح، نگاهی آینده محور است.

وی افزود: خداوند زندگی انسان را برای زندگی ابدی طراحی کرده است، فردی که افق دید خود را به دنیا محدود کرده است، و به جسمش بیش از روح بها می دهد مانند کسی است که فقط برای نوزادی در مرحله جنینی برنامه ریزی کرده است و دیگر زندگی بیرون از رحم مادر برای نوزاد متصور نیست.

مصباح یزدی تأکید کرد: باید نسخه‌ای معطوف به آینده پیچید و نمی‌شود آن را لحظه‌ای دید، آن تفکری که مبنایش لحظه‌ای و تنها محدود به این دنیاست غلط است و محکوم به نابودی؛ لذا یکی از بنیاد‌های سلامت معنوی آینده نگری و اعتقاد به بقای روح است، از این منظر حتی تعالی هم هدف نهایی نیست بلکه وسیله است.

کاربردی کردن امر سلامت معنوی نیاز به حل مباحث نظری دارد
وی با اشاره به اهمیت نظریه پردازی امر سلامت معنوی اظهار کرد: اگر بحث پایه و نظری در امر سلامت معنوی حل نشود نمی‌توان آن را به کاربرد و دستورالعملی برای یک پزشک و بیمار باشد باید این مسائل حل شده سپس عملیاتی شوند.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان نحوه فعالیت مؤسسه‌ها و نهادهای دینی و مذهبی در امر گسترش سلامت معنوی در جامعه تصریح کرد: مؤسسه‌های دینی  در دو جهت منقح کردن(اصلاح کردن) مبانی سلامت معنوی و ارائه راهکارهای عملی بر اساس آن مبانی، می‌توانند کمک بزرگی به گسترش مفهوم و امر سلامت معنوی کنند.

دستورالعمل‌های رسیدن به معنویت حقیقی تشریح شود
وی اضافه کرد: باید در این باره برای مربیان، والدین، حمایتگران، کودکان و نوجوانان در سنین مختلف دفترچه‌ها و کتابچه‌های آموزشی طراحی شود که در آن راهکارها و دستور العمل‌های رسیدن به معنویت حقیقی تشریح شده باشد.

مصباح یزدی بیان کرد: این دستورالعمل‌ها باید منتج به افزایش و تصحیح بینش‌ شود و هم اینکه به ابعاد عاطفی و گرایش‌های مختلف پرداخته و آنها را تصحیح کند.

گرایش‌های مذهبی افراد در امر سلامت معنوی اثرگذار است
این استاد حوزه و دانشگاه با مهم دانستن گرایش‌های مذهبی در ارتقای سلامت معنوی یادآور شد: بعضی از مظاهر گرایش‌های مذهبی در جامعه قوی بوده و در امر سلامت معنوی افراد اثرگذار است، عزاداری‌ها و هیئت‌ها، حس‌های ما را تقویت می‌کنند و به روح و زندگی ما جهت می‌دهند.

وی اذعان کرد: اگرچه در بعضی جهات قوی کار شده است اما آن اندازه که بر روی گرایش‌ها کار شده است بر روی بعد بینشی ضعیف عمل شده است.

تربیت کودکان باید با افزایش بینش معنوی همراه باشد
عضو فرهنگستان علوم پزشکی تربیت کودکان در راستای افزایش بینش‌های معنوی را مهم ارزیابی و خاطر نشان کرد: باید از سن کودکی بینش‌های معنوی را افزایش داده و متناسب با آن نیز بر گرایش‌ها تأکید کرد و سعی کرد رفتارهای متناسب با آنها را شکل داد و توقع داشت که یک مربی متناسب با آن بینشی که ارائه می‌دهد رفتارها را تعریف کند و بر اساس اصول روانشناسی و علوم تربیتی به آنها جهت داد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی کاظمیان
|
-
|
۱۳۹۴/۰۳/۱۱ - ۱۵:۰۵
0
0
کتاب سلامت معنوی وسبک زندگی سالم
captcha