به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور، شب گذشته 9 خرداد در جریان برگزاری دومین اجلاسیه تخصصی استادان حوزه مورد تجلیل قرار گرفت و هدیه خود را از دستان مفسر قرآن، آیتاللهالعظمی جوادی آملی دریافت کرد.
بهجت پور به همین مناسبت در گفتوگو با ایکنا از حسن ظن مدیران حوزه قدردانی و با بیان اینکه افراد لایق زیادی در مراکز تخصصی برای تجلیل هستند، گفت: من نحوه انتخاب استادان برتر را نمیدانم و هر چه بود ناشی از حسن ظن مدیران محترم و طلابی است که پای درسهای اینجانب در طول سال نشستهاند و در ارزیابیهای سالانه به حقیر ابراز تمایل کردهاند.
این محقق قرآنی با بیان اینکه شاخصهایی برای انتخاب استادان برتر وجود دارد و از طلاب نظرسنجی میشود، اظهار کرد: داشتن نوآوری، توان انتقال مطالب، بازکردن عرصههای نو در مباحث و توجه به مسایل کمک آموزشی از جمله این شاخصهها به شمار میرود.
بهجتپور در پاسخ به این سؤال که مهمترین رسالت مراکز تخصصی حوزه چیست، بیان کرد: بزرگترین رسالت از دید بنده تربیت دانشمندان توانا و قادر برای پاسخگویی به نیازهای علمی تخصصی روز و نه مسایل عمومی است و این مسئله باید در تمامی رشتهها به خصوص تفسیر لحاظ شود.
استاد برگزیده رشته علوم قرآنی و تفسیر در دومین اجلاسیه تخصصی استادان عنوان کرد: شناسایی بخش قابل قبولی از محققان و فضلای حوزه برای تولید دانش و پیگیری تحقیقات مورد نیاز از دیگر مسایلی است که باید از سوی استادان و مدیران مراکز تخصصی دنبال شود.
مراکز تخصصی حوزه روزآمد شوند
وی اظهار کرد: اگرچه معمولا محققان در هر رشته علمی اندک هستند ولی باید روند شناسایی به گونهای باشد که این تعداد تاثیرگذار باشند از این رو استادان تخصصی در عین تربیت نیروهای جدید محقق و فاضل باید زمینه ورود طلاب به مسایل نوپدید و روزآمد به ویژه شبهاتی را که وجود دارد فراهم کنند.
بهجت پور بیان کرد: یکی از نکاتی که باید بیشتر از گذشته در مراکز تخصصی ایجاد شود این است که در تعریف ساز و کارها و برنامه ریزی در این مراکز، باید امکان نوآمدی و نوآوری چه از منظر سرفصل دروس و سایر ابعاد بیشتر شود.
وی تاکید کرد: اگر دروس بیشتر ناظر به عرصههای گذشته باشد و مطالب مورد ارایه برای طلبه در دروس مختلف با هم تداخل داشته باشد باعث زدگی آنان و کندی روند تحقیق میشود.
این محقق قرآنی تصریح کرد: برای ایجاد نشاط علمی بیشتر در حوزه باید به عرصههای جدید ورود کنیم و دست اساتید را برای ورود به این مقولهها بازتر بگذاریم.
لزوم ارتقاء سطح 4 حوزه
بهجت پور با بیان اینکه تخصصی شدن مراکز تخصصی به معنای واقعی در گرو نوآمدی است گفت: تخصصی شدن معمولا در سطح سه و به خصوص چهار اتفاق میافتد ولی الان بیشتر مراکز تخصصی حوزه در سطح سه پذیرش دارند که نمیتواند چندان تضمین کننده تخصصی بودن حوزه باشد و باید پذیرش در سطح چهار بیشتر شود.
وی تاکید کرد: روند پذیرش در مراکز تخصصی بیشتر برای سطح سه تدوین شده و روند سطح چهار کند است.