کد خبر: 3310050
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳

کنفرانس «ساختن جامعه‌ای با کرامت برای امام مهدی(عج)» در لندن برگزار شد

گروه بین‌الملل: کنفرانس «ساختن جامعه‌ای با کرامت برای امام مهدی(عج)» دیروز، ۱۰ خرداد به مناسبت بیست‌وششمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مرکز اسلامی انگلیس، این برنامه با شرکت شماری از مسلمانان و علاقه‌مندان از شهرهای مختلف انگلستان برگزار شد و سخنرانان در خصوص ویژگی‌های شخصیتی و تاریخچه قیام امام خمینی و همچنین آماده‌سازی یک جامعه شرافتمند برای ظهور حضرت امام مهدی(عج) سخنرانی کردند.
سخنران اول این برنامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیق هدی از فضلا و محققین مقیم کشور کانادا بود. وی ضمن اشاره به همزمانی و نزدیکی سالگرد ارتحال امام با مناسبت‌های ماه شعبان به بررسی جایگاه شیعیان در جوامع غربی پرداخت.
وی گفت: اسلام به ما آموخته است که ایمان و عمل باید با هم باشند و یکی بدون دیگری ناقص است.

سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد حسین مختاری از فضلای حوزه علمیه قم و معاون دبیرکل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در خصوص دیدگاه‌های امام خمینی در زمینه وحدت بین مسلمین نکاتی را به استماع حاضران رساند.
وی گفت: وحدت اسلامی همواره از اصلی‌ترین مولفه‌های تفکر امام خمینی بود و ایشان به این موضوع اهتمام جدی داشت. به گفته این سخنران اهمیت دیدگاه امام خمینی در این دوره که اسلام از دو طرف در فشار قرار گرفته از هر زمان دیگری آشکارتر است. وی این دو جبهه را در درجه اول قدرت‌های بزرگ و استکباری و در مرتبه بعدی تندروهای تکفیری به ظاهر مسلمان معرفی کرد.
وی گفت: یک گروه علناً در جنگ با مسلمانان بوده و آنها را می‌کشند، قرآن را به آتش می‌کشند و به مساجد و مقدسات صدمه وارد می‌کنند و دیگری بر اساس قرائت شخصی از قرآن و اسلام انواع جنایات را مرتکب می‌شود.
وی یادآور شد که  یکی از موانع وحدت بین مسلمین همین جهالت‌ها و نادانی‌ها و همچنین تفسیر به رأی کردن‌هاست. وی با اشاره به سابقه تاریخی چنین گروه‌هایی یادآور شد که در تاریخ اسلام کسانی مانند خوارج و قرامطه و امثال آن با همین روش یعنی تفسیر قرآن طبق میل شخصی مرتکب فجایعی شده‌اند.
وی افزود: اگر پیامبر اسلام(ص) اکنون در قید حیات بود حتماً مسئله وحدت بین مسلمین را در اولویت قرار می‌داد.

دیگر سخنران این کنفرانس، امینه اینلوز، محقق، نویسنده و روزنامه‌نگار از کشور آمریکا بود. وی محور سخنان خود را بر موضوع اهمیت تعیین سرنوشت و استقلال در هویت مسلمانان اختصاص داد.
اینلوز با توجه به فرازهایی از دعای افتتاح (اللهم إنا نرغب إلیک فی دولة کریمة ...) گفت: ما در این دعا از خدا یک دولت کریمه و یک حکومت می‌خواهیم که دولتی باشد برای سربلند کردن ایمان و مومنین و سرافکنده کردن نفاق و منافقین.
وی گفت: کرامت را می‌توان در یک جمله معنا کرد و آن عبارت است از «تعیین سرنوشت به دست خود». وی به اهمیت این مطلب از دیدگاه حضرت علی(ع) اشاره کرده و توضیح داد که آزادی اراده و انتخاب سرنوشت در دیدگاه آن حضرت جایگاه ویژه‌ای دارد. 
وی در ادامه توضیح داد که در طول تاریخ اسلام، حتی در زمان حکامی که خیلی هم مورد تایید ما نیستند، مانند بنی عباس و غیره، هرگز شاهد آن نبوده‌ایم که مسلمانان فرهنگ و علم را از تمدن دیگری رونویسی کنند. آن‌ها با وجود همه کاستی‌ها، آنقدر اعتماد به نفس داشتند که فرهنگ خودشان را داشته باشند.
به نظر این سخنران قرن بیستم را می‌توان حضیض اعتماد به نفس در ملل اسلامی نامید. زمانی که در طی آن مسلمانان همه علوم و فنون و حتی آداب زندگی و فرهنگ را از تمدن غرب کپی برداری می‌کردند. مسلمانان به گفته وی در این دوره از مسلمان بودن خود احساس غرور نمی‌کردند. با این حال وی تاکید کرد که این دوره در حال گذر است و مسلمانان به خودآگاهی رسیده‌اند. وی گفت مسلمانان در این دوره ملی‌گرایی و سایر ایدئولوژی‌ها را آزمایش کرده و از همه آنها سرخورده شده‌اند.

چهارمین سخنران این کنفرانس حجت‌الاسلام‌والمسلمین زید السلامی از فضلا و محققین مقیم کشور استرالیا بود.
وی با تاکید بر اینکه امام خمینی از زمانه خود جلوتر بود، افزود: ما به سلسله مراتب رهبری در جامعه بعد از پیامبر(ص) اعتقاد داریم و به این ترتیب در زمان غیبت کبری، این مجتهد جامع الشرایط است که باید رهبری جامعه را بدست بگیرد.
وی گفت: امام خمینی ضمن داشتن همه کیفیت‌های مخصوص رهبری، یک مجتهد مسلم بوده و مراتب اجتهاد را به طور کامل طی کرده بود. وی با توضیح تفاوت میان اخلاق و عرفان، امام خمینی را یک عارف بزرگ معرفی کرد که دستاوردهای اخلاقی خود را به خدمت جامعه و هدایت آن درآورده بود. وی گفت امام خمینی یک عارف گوشه‌گیر و عزلت‌نشین نبوده و در تماس دائم با جامعه و انسانهای محروم بود.
زید السلامی اضافه کرد: امام خمینی با وجود عرفان بالا، از تمام مسائل سیاسی مطلع بود و با وجود داشتن مقامات بالا در فلسفه، عرفان، فقه و غیره، می‌توانست آن‌ها را بدون تضاد و تداخل در وجود خود جمع کند. وی سپس به بررسی برخی از رویدادها و مناسبت های دوران زندگی امام خمینی پرداخت که به گفته وی اکنون از زمره رویدادهای هویت بخش و شکل دهنده جهان اسلام هستند. وی پایه گذاری یا احیای روز برائت از مشرکین در مراسم حج، پایه گذاری هفته وحدت و روز قدس را به عنوان سه رویداد مهم در تقویم اسلامی که از زمان امام خمینی مطرح شده اند معرفی کرد.
وی ضمن تاکید بر وحدت بین شیعه و سنی در دیدگاه امام خمینی یادآور شد که با وجود اختلاف مذهب بین مردم فلسطین که سنی هستند با شیعیان، امام خمینی تهران را به اولین پایتخت در دنیا تبدیل کرد که میزبان سفارت کشور فلسطین شد. به گفته این سخنران، کمترین میراث امام خمینی برای ما یک قانون اساسی اسلامی است که بر مبنای شرع و تعالیم ائمه (ع) تنظیم شده است.

سخنران پایانی همایش بزرگداشت امام خمینی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدعلی شمالی، نماینده مقام معظم رهبری در بریتانیا و رییس مرکز اسلامی انگلیس بود.
وی این کنفرانس را برنامه‌ای برای یادبود امام خمینی و برای تجدید عهد با حضرت صاحب الزمان (عج) معرفی کرد. وی با یادآوری موضوع کنفرانس یعنی «به سوی جامعه با کرامت» ابراز امیدواری کرد که این موضوع در طول ماه رمضان و تا ماه محرم و درتمام برنامه‌های آینده به عنوان موضوعی محوری مطرح باشد. وی با اشاره به آیات قرآن کریم یادآور شد که خداوند کرامت را به همه فرزندان آدم عطا کرده و نتیجه گرفت که حق برخورداری از کرامت یک حق اولیه و حتی برتر از حق حیات است. وی گفت از تعالیم اهل بیت (ع) می شود فهمید که حق زندگی با کرامت از حق حیات مهم تر و به معنی دیگر مرگ بهتر از زندگی با ذلت است.
وی ضمن توضیح این مطلب که طبق تعالیم اسلامی هیچ چیز دنیوی آنقدر ارزش ندارد که به خاطرش انسان کرامت خود را از دست بدهد گفت: کسی که ذلت را قبول کند بیش از همه به خودش ظلم کرده است.
حجت الاسلام شمالی گفت: بر اساس برخی احادیث به ما سفارش شده که از شر کسانی که برای خود ارزش قائل نیستند خود را در امان نگه داریم. به گفته وی یک فرد عزتمند هرگز به دیگران صدمه نمی زند و دروغ نمی گوید. وی ضمن اشاره به فرازی از دعای افتتاح گفت که دعای ما برای رسیدن به دولت کریمه فقط برای خودمان نیست و ما این دولت کریمه را برای همه انسانها می خواهیم؛ چرا که دولت کریمه نمی‌تواند تبعیض‌آمیز باشد.

وی ابراز امیداوری کرد که زمانی برسد که با خواست قلبی همه مردم این دولت محقق شود. چرا که بعید نیست مردم به درجه ای از آگاهی برسند که این دولت را با رضایت قلبی قبول کنند. وی ضمن تاکید دوباره بر اینکه نتیجه قیام امام زمان (عج) ایجاد دولت کریمه و اداره جهان بر اساس کرامت و عزت انسانها خواهد بود از متفکرین و خطبا درخواست کرد در بسط و تبیین موضوع کرامت همراهی و مشارکت نمایند.

captcha