محسن بادپا، قاری بینالمللی کشورمان در حاشیه برگزاری پنجاهوهفتمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن مالزی، در گفتوگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) به کوالالامپور، با اشاره به تلاوت خوب محسن حاجی حسنی کارگر، نماینده کشورمان در این مسابقات اظهار کرد: قاری مراکشی که قبل از نماینده کشورمان به تلاوت قرآن پرداخت، اشتباهات تجویدی داشت و خروجهایی از نظر صوت و لحن در قرائتش بود که میتوان گفت، اصلا قابل قیاس با نماینده کشورمان نبود.
وی با بیان اینکه حاجی حسنی کارگر با این قرائت توانمندیهای خوب خود را به همگان نشان داد، گفت: وی در تلاوت خود به تمام نکات تجوید، وقف و ابتدا توجه کرد؛ همچنین با تسلط تمام از هر مقامی به مقام دیگر وارد شد. وی در عین حال تجوید را حفظ میکرد.
بادپا افزود: به عنوان نمونه حاجی حسنی کارگر با تسلط از مقام «نهاوند» وارد «رست» شد. این کارها را زیبا، مسلط و با توجه به تمام ظرافتها انجام میداد. مخصوصا با توجه به معنا، وقف و ابتدا را با تمام ظرافتها و کمترین تکلف به منصه ظهور رساند. قاری مصری نیز بسیار ساده و محتاطانه قرآن را قرائت کرد.
عدم تعادل بین قرعههای تلاوت
وی با اشاره به قرعه ساده قاری مالزیایی گفت: آنچه که دیدم این بود که در مسابقات بینالمللی قرآن مالزی بین قرعهها تعادل نیست. برخی قرعهها ساده و برخی پیچیده است. شما قرعه قاری مالزی و مصری را میبینید، متوجه میشوید که بسیار ساده است.
قاری بینالمللی کشورمان تصریح کرد: هنگامی که در مسابقات بینالمللی قرآن تعداد متسابقین مشخص است، باید تعدادی قرعههای مشخص وجود داشته باشد و تمامی این قرعهها نیز یکسان باشد. الحمدلله با وجود این مسئله نماینده ایران سعی کرد که در قواره جلو برود و به نحو مطلوبی هم از اجرای کار بیرون آمد.
وی درباره یک ایراد فنی در مسابقات قرآن مالزی گفت: فکر میکنم یکی از مشکلاتی که اکنون در مسابقات مالزی مطرح هست، این است که قاریانی که در مالزی هستند موظف هستند چهار دستگاه را حتما ارائه بدهند.
بادپا با بیان اینکه معیار باید در ارائه یک تلاوت خوب بدون محدودیتهای تصنعی باشد، گفت: به اعتقاد من اصلا اجبار بر ارانه چهار دستگاه اشتباه است. به نوعی باید قاریان تلاوت شسته و رفته خوبی انجام دهند، نه اینکه خود را محدود کنند و تصنعی چهار مقام را ارائه دهند. این مسئله خود جای تأمل دارد.