کد خبر: 3314290
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
معاون آموزشی وزیر علوم:

کمیته‌های برنامه‌ریزی درسی دانشگاهی با رویکردهای جدید وارد عمل شوند

گروه دانشگاه: مجتبی شریعتی نیاسر در خصوص اهداف جدید کمیته‌های برنامه‌ریزی درسی وزارت علوم گفت: کمیته‌های برنامه‌ریزی درسی دانشگاهی باید با رویکردهای جدید وارد عمل شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در همایش یک روزه برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاهی مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم و نایب رئیس شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص اهداف جدید کمیته‌های برنامه‌ریزی درسی وزارت علوم گفت: کمیته‌های برنامه‌ریزی درسی دانشگاهی باید با رویکردهای جدید وارد عمل شوند.
در این همایش شریعتی با اشاره به سیاست تفویض اختیار برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌ها اظهار کرد: وزارت علوم بنا را بر آن گذاشته است که کار برنامه‌ریزی درسی به دانشگاه‌ها واگذار شود که این کار به دانشگاه‌های گروه یک که شامل 10 دانشگاه است واگذار شده و سایر دانشگاه‌ها نیز باید به این دانشگاه‌ها رجوع کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به لزوم رویکرد جدید کمیته‌های برنامه‌ریزی درسی دانشگاهی افزود: اخیراً حدود 350 حکم جدید برای اعضای کمیته‌های برنامه‌ریزی درسی دانشگاهی در سراسر کشور صادر شده و سه نکته اساسی در صدور احکام مدنظرقرارگرفته است که شامل انگیزه افراد جهت کار برنامه‌ریزی، برخورداری از مرتبه دانشیاری و داشتن اجتهاد لازم و فرادانشگاهی بودن بوده است.
وی در ادامه گفت: با این نگرش، اهدافی که کمیته ها دنبال می‌کنند دچار تغییراتی شده که این تغییرات مبتنی بر رصد علم و فناوری، یافتن راهکارهای عبور از توسعه کمی به کیفی و شناسایی چالش‌های آموزشی، چگونگی تقویت اثربخشی علم در جامعه ، تعامل با دستگاه‌های اجرایی مرتبط در تلفیق آموزش با عمل، ارزیابی قابلیت کار آفرینی دانش‌آموختگان، تنوع بخشی به مدارج تحصیلی متناسب با نیاز جامعه و ایجاد دوره‌های کوتاه‌مدت با اهداف مختلف و بازنگری و تلفیق شیوه‌های آموزشی با توجه به امکانات روز است.
شریعتی نیاسرهمچنین بررسی برگزاری دوره‌های مجازی، بررسی اثربخشی دوره‌های مشترک با کشورهای دنیا و بهره‌گیری از تجارب یونسکو در این امر، توسعه کمی و کیفی دوره‌های بین رشته‌ای و تلفیق رشته‌ها، تحلیل محتوا و حجم برنامه‌های درسی، بهره‌گیری از انجمن‌های علمی مرتبط و راهکارهایی برای ارتقای سطح فرآیند آموزش را از دیگر موارد تغییر نگرش اهداف کمیته‌های برنامه‌ریزی درسی دانشگاهی برشمرد.
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان سخنان خود اظهار کرد: ما از همه سرگروه‌ها می‌خواهیم که در ارتقای سطح فرآیند آموزش، همایش‌های ویژه‌ای را با موضوعات خاص تعریف کنند و فرهیختگانی که به این همایش ها دعوت می‌شوند به دنبال راهکارهای مناسب و ایده‌پردازی باشند به‌گونه‌ای که ایده‌ها و راهکارها از سوی شما اساتید ارائه شود و اجرای آن بر عهده وزارت علوم باشد تا بتوانیم با این رویکرد نظام برنامه‌ریزی درسی دانشگاهی کشور را متحول کنیم.

captcha