سیدعلیاصغر موسویان، پدیدآورنده قرآن و صحیفه سجادیه مطلا که چندی پیش در مجموعه فرهنگی برج آزادی مورد رونمایی قرار گرفت در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: ادعای دوست و همکارم سیدافشید فاطمینظر در مورد اینکه مالکیت تذهیبی که در حاشیه قرآن و صحیفه سجادیه مطلا به کار بردهام متعلق به اوست، صحت ندارد و همانند همکاری قبلی که با وی داشتم، این طرح تذهیبی از طریق اینترنت و در فضای مجازی دریافت شد و با مراجعه به کارگاههایی که در اطراف میدان امامحسین(ع) به شکل تخصصی کار روی ورق فلز برنج انجام میدهند، این کار که اصطلاحاً به آن شوریدهکاری میگویند به انجام رسید.
وی ادامه داد: اگر خود شما هم در فضای اینترنت و با استفاده از یک موتور جستجوگر عبارت تذهیب را مورد جستجو قرار دهید، پنجرهای مقابل رویتان باز میشود که در آن با متنوعترین طرحهای تذهیبی مواجه خواهید شد. ما نیز برحسب تصادف، یکی از آنها را برای تذهیب حاشیه قرآن و صحیفه سجادیه مطلا انتخاب کردیم و لذا ادعای مالکیت شخصی طرح تذهیب انتخابی ما از سوی هر کسی کذب محض است.
نامی از فاطمینظر در آخرین اثر هنری من نیست
موسویان تصریح کرد: سابقه آشنایی من با سیدافشید فاطمینظر به حدود سه سال پیش باز میگردد، آن زمان من در دفتر رئیسجمهوری وقت سمتی داشتم که از طریق یکی از همکارانم با همسر فاطمینظر آشنا شدم؛ ایشان با توجه به اینکه در حوزه نشر قرآن دچار مشکلی شده بود مراجعه کرده و من با موافقت دفتر ریاست جمهوری نسبت به خریداری بخشی از آثار منتشر شده انتشارات ایشان اقدام کردم تا مشکل تا حدی مرتفع شود، اما از آن تاریخ به بعد ارتباط ما تداوم یافت و وی از آنجا که این حقیر را فردی فعال در حوزه هنر قرآنی شناخت، ابراز علاقهمندی برای انجام فعالیتهای مشترک کرد و انصافاً در چند کار اخیر من در حوزه خوشنویسی قرآنی نیز، کار طراحی، صفحهآرایی و تذهیب اوراق آثار کتابت شده با همان کیفیتی که در مورد قرآن و صحیفه سجادیه مطلا به کار رفته است، توسط وی به انجام رسید.
این هنرمند خوشنویس در ادامه گفت: در جریان اثری که سال پیش کتابت آن را به عهده داشتم و سیدافشید فاطمینظر کار طراحی آن را به عهده داشت و آن کار یک بار در برج آزادی و بار دوم در حضور آیتالله جوادی آملی رونمایی شد و سپس برای اهدا به آیتالله سیستانی به عراق فرستاده شد، کاربران میتوانند سوابق خبری این اتفاق را از طریق اینترنت مورد جستجو قرار دهند. در هیچ یک از این مراحل نامی از سیدافشید فاطمینظر برده نشده است و متأسفانه حال که به شخصه با ادعایی دروغین از جانب وی مواجه میشوم، تصور میکنم که این عمل تنها با غرضورزی و انگیزههای مادی است که صورت گرفته و فاطمینظر از رابطه کاری که در مقطعی از زمان با هم داشتیم قصد سوءاستفاده را دارد.
موسویان افزود: در مراسم رونمایی از قرآن و صحیفه سجادیه مطلا مدعی شدم که کار تذهیب اوراق این دو اثر فاخر قرآنی توسط دستگاه صورت گرفته است. مدارک مربوط به صحت این ادعا نیز موجود است و میتوانم در صورت نیاز آنها را ارائه کنم، با فرض این ادعا که فاطمینظر این عمل که عرف کارگاههای کار روی ورقهای فلزی و برنج است و از آن به شوریدهکاری یاد میشود را منتسب به خود دانسته و آن را شیوه ابداعی خود عنوان میکند کذب محض است و اینکه فرد سومی را متهم به این مسئله میکند که این شیوه را بدون مجوز برای اثر اخیر قرآنی در اختیار من گذاشته است، محکوم میکنم.
فاطمینظر اسناد خود را ارائه کند
وی تأکید کرد: فرض محال بگیریم که مالکیت طرح تذهیب به کار رفته در قرآن و صحیفه سجادیه مطلا متعلق به فاطمینظر باشد و من در استفاده بدون مجوز آن شیطنت کرده باشم، در این صورت حتماً این طرح و شیوه ابتکاری و منحصر به فرد جایی به نام سیدافشید فاطمینظر ثبت و ضبط شده است، وگرنه که ادعای وی بیپایه و اساس بوده و فاقد سندیت است. اگر این طرح در مرجعی که نمیدانم کجاست به نام وی به ثبت رسیده است، فاطمینظر باید برای اثبات ادعای خود آن را ارائه کند که در این صورت من در حضور همه رسانههای قرآنی شخصاً در مورد این سرقت فرهنگی و هنری از ایشان عذرخواهی کرده و غرامت خواهم پرداخت.
موسویان در پایان گفت: ادعای دیگر وی را در مورد ارائه اظهارنامه به شخص من برای پارهای توضیحات در زمینه مورد ادعا را که نمیدانم باید به کجا و چه مرجعی ارائه کنم رد میکنم، چرا که اگر وی در مراجعه به مراجع حقوقی و قضایی توانسته است برای من اظهارنامه صادر کند، این رویکرد مستلزم اثبات مالکیت شخصی است که وی نسبت به این شیوه ابداعی در حوزه تذهیب قرآنی دارد. وقتی چنین مدرکی دال بر اثبات ادعای وی وجود ندارد، قطعاً مرجع حقوقی و قضایی نیز چون فاطمینظر موفق به اثبات ادعای خود نشده، لذا عملاً هیچ اقدام قانونی نیز صورت نداده است.