تفاسیر معاصر قرآن به نمایش درمی‌آیند/ برپایی شب مفسران
کد خبر: 3314622
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن؛

تفاسیر معاصر قرآن به نمایش درمی‌آیند/ برپایی شب مفسران

گروه ادب: مدیر کمیته بخش مکتوب بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به نمایش تفسیر معاصر قرآن در بیست و سومین نمایشگاه قرآن گفت: شب مفسران مصحف شریف نیز در این دوره از نمایشگاه برگزار می‌شود.

غلامرضا نوعی، مدیر کمیته بخش مکتوب بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره بخش مکتوب این نمایشگاه در حوزه تفسیر قرآن گفت: یکی از برنامه‌های این بخش مربوط به تفسیر و علوم قرآن در دوره معاصر است که با توجه به فراز و فرودهای ترجمه و تفسیر و علوم قرآنی در تاریخ اسلام توجه به سیر تطور این تلاش‌ها می‌تواند راهگشای تلاش‌های بعدی باشد.

وی با بیان اینکه شناخت قرآن‌پژوهان و تلاش‌گران این عرصه می‌تواند ارائه الگویی خوب برای مسلمانان باشد، بیان کرد: تفسیر در دوران معاصر یکی از بخش‌های تفسیر قرآن در نمایشگاه است که تفاسیر به نگارش درآمده در دوره معاصر در این بخش به نمایش گذاشته می‌شود.

نوعی ادامه داد: سده پانزدهم در سیر تطور تفاسیر مسلمانان و به ویژه شیعه، اوج شکوفایى دانش تفسیر است و از اواخر قرن چهاردهم و با نگارش تفسیر مهم المیزان نقطه عطفى در تاریخ تفسیر شیعه به وجود آمد و تحول کمى و کیفى را به دنبال خود آورد. با توجه به اینکه تاکنون بیش از ده‌ها تفسیر به نگارش درآمده است، شناخت این تفاسیر و سیر تطور آن می‌تواند راهنمای خوبی باشد تا این روند شکوفایی امتداد یابد.

وی تصریح کرد: در راستای این اهداف، برای شناساندن تفسیر در دوران معاصر، تفاسیر شاخصی که در یک صد سال اخیر نوشته شده، معرفی می‌شوند و شخصیت‌ها و تفاسیری که مورد تأکید هستند شامل «المیزان» علامه طباطبایی(ره)،  تفسیر قرآن امام خمینی(ره)، آشنایی با قرآن شهید مطهری(ره)، «البیان» آیت‌الله خویی(ره) و «تفسیر الاثری الجامع» آیت‌الله معرفت(ره) و «تفسیر تسنیم» آیت‌الله العظمی جوادی آملی از آن جمله به شمار می‌آیند.

نوعی در ادامه گفت: تفاسیر دیگری مانند «تفسیر نمونه» آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی و جمعی از نویسندگان، «تفسیر نور» حجت‌الاسلام محسن قرائتی، «تفسیر راهنما» آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، « تفسیر الفرقان» آیت‌الله صادقی تهرانی، «تفسیر خلاصه البیان فی تفسیر القرآن» آیت‌الله میردامادی و همچنین دیگر تفاسیر دوران معاصر نیز به صورت خلاصه به همراه اصل اثر به نمایش گذاشته می‌شود.

وی یادآور شد: تفاسیر دیگری که در این نمایشگاه در بخش مکتوب به نمایش گذاشته می‌شود شامل «تفسیر آلا الرحمن»، «تفسیر کاشف»، «تفسیر نور»، «انوار درخشان»، «حجة التفاسیر»، «تفسیر کوثر»، «احسن الحدیث»، «تفسیر راهنما»، «آشنایی با قرآن»، «تفسیر من وحی القرآن»، «العقل البشری فی تفسیر»، « تفسیر روشن»، «پرتوی از قرآن»، «تفسیر مواهب الرحمن»، «بیانی از قرآن»، «تفسیر نوین»، «پیام قرآن»، «تفسیر نمونه»، «پا به پای وحی»، «روان جاوید»، «سخن حق در تفسیر قرآن»، «مخزن العرفان»، «منشور جاوید»، «نسیم حیات» هستند که در معرفی‌نامه تفاسیر، ویژگی‌های اصلی تفسیر و مفسر بیان می‌شود. همچنین آمار و ارقام مربوط به تعداد چاپ و شمارگان تفاسیر نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد.

مدیر کمیته بخش مکتوب بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن یادآور شد: علاوه بر نمایش آثار، این بخش یک شب میزبان نویسندگان این حوزه است و برنامه «شب مفسران با تکیه بر تفسیرپژوهی در دوران معاصر» را برگزار می‌کند.

captcha