به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، دهمین شماره دوفصلنامه تخصصی پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم به همت سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور و به صاحب امتیازی جهاد دانشگاهی، مدیرمسئولی حمید صابر فرزام و سردبیری حجتالاسلام والمسلیمن عبدالحسین خسروپناه منتشر شد. مقالههای بازنمایی ماهیت زیباییشناسی از دیدگاه قرآن و حدیث، بررسی روش و راهبردهای تحقیق در مطالعات میان رشتهای قرآن کریم، تأمّلی بر دلالت تفسیر سورهشناختی آیه 35 از سوره احزاب بر یک الگوی توسعه و پیشرفت اجتماعی، بررسی تطبیقی ارزیابی شناختی در رویکرد روانشناسی شناختی و قرآن، رابطه امید، شادکامی و جهتگیری مذهبی با سلامت معنوی مربیان قرآن و حرمت خودکشی در قرآن و سنت و راهکارهای قرآنی برای پیشگیری آن مقالاتی هستند که در این شماره از دوفصلنامه به جامعه پژوهشگران قرآنی ارائه شده است.
در بخشی از مقاله «حرمت خودکشی در قرآن و سنت و راهکارهای قرآنی برای پیشگیری آن» که به قلم رضا عسگری، کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه ارومیه، عبدالرضا خدریخانآبادی، کارشناس ارشد برنامهریزی درسی از دانشگاه بیرجند و سیدمهدی صالحی، استادیار گروه فقه و حقوق اسلامی در دانشگاه ارومیه تألیف شده، آمده است: «خودکشی یکی از معضلاتی است که با تاریخ بشریت عجین شده و عوامل مختلفی در حوزههای مختلف در آن تأثیرگذار است. در ایران نیز به موازات تغییرات سریع زندگی مردم و کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی این پدیده رو به فزونی است.»
در این مقاله با اشاره به معضل خودکشی میان جوانان بر این مسئله تصریح شده که «خودکشی از جمله معضلاتی است که در بیشتر دورههای تاریخی و میان جوامع مختلف وجود داشته و مسئله جدیدی محسوب نمیشود؛ اما امروزه با گسترش روزافزون آن در بین قشر جوان و نوجوان اهتمام به آن دوچندان شده، چنان که این امر دانشمندان علوم مختلف را نگران کرده است.»
در ادامه مقاله در رابطه با نهی این امر در دین میخوانیم: «اگر کسی نتواند با مشکلات زندگی مقابله کند و دست به انتحار بزند، به دلیلی که برخلاف امر الهی حق حیات را از خویشتن سلب کرده است با بیایمانی از دنیا خواهد رفت. لذا ضمانت اجرایی خطای خودکشی در مکتب اسلام، امری اخلاقی و دینی است. رابطه تنگاتنگ و نزدیکی بین مذهب و خودکشی وجود دارد و مذهب در پیشگیری از خودکشی مؤثر است. طبق آمار به دست آمده از کشورهای اسلامی، خودکشی در سطح بسیار پایینی نسبت به دیگر مذاهب قرار دارد.»
در این نوشتار همچنین به اتانازی اشاره شده و درباره آن آمده است: «اتانازی یکی از موضوعات مستحدثه علم پزشکی است که موافقان قانونی کردن آن اغلب پزشکان هستند. مذاهب مختلف و به خصوص دین اسلام از مخالفان سرسخت اتانازی و هر نوع کمک در خودکشی بیمار یا تسریع در مرگ بیمار هستند. آنها بر این اعتقاد هستند که مرگ و زندگی در دست خداست و برای کسی این اجازه صادر نشده که از سر رحم و عطوفت برای رها شدن از درد و رنج و سختی ناشی از بیماری لاعلاج خودکشی کند یا دیگری او را به کام مرگ بفرستد به دلیل اینکه این نوعی قتل نفس است؛ بنابراین اصل کرامت و ارزشهای انسانی حکم میکند، بشر از این نعمت در هر شرایطی محافظت کند و با این کار راه سعادت ابدی را بپیماید؛ بنابراین دخالت در کار خداوند جرمی نابخشودنی است که مجازات آتش جهنم را به دنبال دارد.»
در ادامه مقاله به آیاتی از قرآن حکیم که بهطور مستقیم و غیرمستقیم در مورد خودکشی به بحث پرداختهاند صحبت شده و در این رابطه به آیه اول سوره نساء، «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِی تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا» اشاره شده است.
همچنین در ادامه به چگونگی برخورد این امر میان اهل سنت اشاره شده و در این رابطه آمده است: «ممنوعیت و حرمت خودکشی در بین برخی از گروهها مانند حنبلیها به حدی است که جسد فردی که خودکشی کرده را غسل نمیدهند و بر آن نماز نمیخوانند و او را کافر میدانند.»
در پایان مقاله در بخش نتیجهگیری ضمن اشاره به اینکه در اسلام خودکشی از نظر آیات و روایات معصومین(ع) نهی شده میخوانیم: «خودکشی از جمله گناهان کبیره محسوب میشود. عملی است که عذاب اخروی را در بردارد و باعث میشود که قربانی در جهنم مخلد شود، چون مالک حقیقی انسان خداوند است و خودکشی نوعی سرپیچی از حکم اوست. خداوند تعالی درباره قتل فرمودهاند: قتل یک انسان برابر با قتل تمام بشریت است و همچنین پیامبر اکرم (ص) بر جنازه کسی که خودکشی کرده بود نماز نخواند؛ بنابراین بر اساس آیات قرآنی مرگ و زندگی انسانها در دست خداست و ارزشهای انسان والاتر از این است که دست به نابودی خود بزند به خاطر اینکه انسان خلق شده تا به سعادت ابدی برسد نه اینکه خود را در آتش جهنم جاودانه سازد.»
بنا بر این گزارش، دهمین دوفصلنامه تخصصی پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم از سوی سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور به صاحب امتیازی جهاد دانشگاهی، مدیرمسئولی حمید صابر فرزام، سردبیری حجتالاسلام والمسلیمن عبدالحسین خسروپناه منتشر شد. علاقهمندان برای درج مقالات خود در این دوفصلنامه میتوانند آثار خود را به نشانی quran.journal@gmail.com ارسال کنند و همچنین با شماره 66485663 تماس بگیرند و یا به سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور به نشانی تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان بزرگمهر، پلاک 85 مراجعه کنند.