به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، آیتالله سیدمحمد ضیاءآبادی، مفسر قرآن کریم در آخرین جلسه تفسیر خود قبل از ماه رمضان با بیان اینکه امامت از اصول و ارکان عقاید شیعه امامیه است، گفت: باید مواظب باشیم که این اصول وعقاید را تحکیم کنیم. پایه دین، اصول و عقاید است و اگر اینها نباشد فرومیریزد؛ اصل امامت در کنار توحید و نبوت و معاد رکن اسلام است.
وی افزود: ممکن است کسانی اینها را قبول داشته باشد ولی امامت را قبول نداشته باشد که اساس کار آن درست نیست. کسی که دین خدا را قبول کرده و عبادت هم میکند و خیلی هم کوشش در عبادت دارد اما امام را قبول ندارد اصلاً سعی این آدم غیرمقبول است. گمراه، متحیر و سرگردان است و به مقصد نمیرسد.
قرآن به تنهایی برای هدایت کافی نیست
این مفسر قرآن با بیان اشاره به آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ»، (مائده/3)، اظهار کرد: روزی که امیرالمؤمنین(ع) به ولایت منصوب شد، این آیه میفرماید که دین کامل شد. دین در زمان پیغمبر(ص) کامل بود، مؤسس، مبین، مجاهد، مدافع و ... داشت، پیغمبر(ص) مؤسس بود و خودش هم مبین بود. خود قرآن برای هدایت کافی نیست. خداوند میفرماید: «وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ»، (نحل/44) من قرآن را به تو نازل کردم ای پیامبر برای اینکه مبین باشی. اگر خود قرآن کافی باشد که مبین نمیخواهد.
وی عنوان کرد: بعد از پیغمبر(ص)، مبین نبود. باید مبین معصومی از جانب خدا معین میشد که این را بیان کند. خود پیغمبر(ص) را خدا انتخاب کرده بود نه مردم؛ مردم چه کارهاند که بعد از پیغمبر(ص) ولی مشخص کنند. پیغمبر(ص) هم حق نداشت ولی مشخص کند بلکه خدا مشخص کرد. «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ»، (مائده/67). پیغمبر(ص) معین نمیکند بلکه فقط ابلاغ میکند.
ولایت امام علی(ع) آسمانی است نه مردمی
آیتالله ضیاءآبادی با تصریح این مطلب که ولایت امام علی(ع) ریشه آسمانی دارد و مردمی و بشری نیست که مردم انتخاب کنند، گفت: ولایت علی(ع) چیزی است که از طرف «رب» نازل شده است. راجع به ولایت علی(ع) جز خدا کسی دخالت ندارد. ولایت علی(ع) از جانب خدا نازل شده است؛ ولایت مکمل دین است. خداوند میفرماید دین را من کامل کردم، حتی پیغمبر(ص) هم کامل نکرد بلکه فقط خدا کامل کرد.
این مفسر قرآن عنوان کرد: دین مال چند روزی که پیغمبر(ص) هست بلکه باید تا قیامت باشد، علی(ع) که آمد جای پیغمبر(ص) نشست چون مبین، مجاهد، مجری و مدافع است. اگر قرار باشد دین بدون علی(ع) بماند از بین میرود. حال با همه اهمیتی که گفتیم پس چرا اسمشان در قرآن نیامده است. صریحاً اسمش در قرآن نیست؛ قرآن کلیات را بیان میکند، روش قرآن تفصیل نیست. تفصیل و تبیین آن مال پیغمبر(ص) است. فرموده است: «أَقِیمُواْ الصَّلاةَ» اما کیفیت آن نیامده که چگونه است. فقط گفته شده روزه بگیرید اما کیفیت آن نیامده، گفته شده حج به جا بیاورید اما کیفیت آن نیامده است.
وی افزود: مطلب دیگر اینکه اگر بنا بود اسامی امامان بیاید فتنه برپا می شد، برای اینکه در صدر اسلام یک مشت مردم بی ایمان و منافق بودند ولی چون دیدند که پیغمبر(ص) ریاست به دست آورده و حکومت دارد طمع کردند و گفتند حالا میگوییم مسلمان شدهایم. و به طمع ریاست اظهار اسلام کردند ولی مؤمن نبودند. اگر علی(ع) مشخص میشد همانها به فکر انتقام میافتادند، خشم و انتقام پیش میآمد و در مقابل پیغمبر(ص) میایستادند. قدرتی که شخص علی(ع) را کنار زد، جنازه پیغمبر(ص) هنوز روی زمین بود؛ آن قدرتی که علی(ع) را شخصاً کنار زد میتوانست آیات قرآن را هم تحریف کند. تنها مدرک آسمانی اسلام قرآن بود و اگر این کار میشد قرآن هم مثل انجیل و تورات تحریف میشد ولی خدا صلاح را در همین دید که اسامی در قرآن نباشد که فتنه نشود. آیاتی در قرآن است که مردم میفهمند، آن که بخواهد بفهمد میفهمد.
آیتالله ضیاءآبادی عنوان کرد: حاصل این بود که اگر اسامی ائمه(ع) در قرآن بود، فتنه به وجود میآمد و قرآن را تحریف میکردند، ما توانستیم به وسیله آیات قرآن بفهمیم اولوالامر چه کسانی هستند. با قرائن فهمیده میشود که ائمه(ع) چه کسانی هستند.
وی با اشاره به آیه «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»، (بقره/183) گفت: هدف این است که ملکه تقوا در روزهداران پیدا شود. متقی باشید. روزه گرفتی فقط منظور گرسنگی نیست، مراقب چشم و گوش و ... باشید و مراقب مال حرام باشید. امام علی(ع) از پیغمبر(ص) میپرسد در جمع عمومی که کدام عمل در ماه رمضان بهتر است، میدانست ولی پرسید که مردم هم بدانند، پیغمبر(ص) فرمود: بهترین عمل پرهیز از گناهان است.
یادآور میشود، این جلسه تفسیر بهعنوان آخرین جلسه تفسیر قبل از ماه رمضان دوشنبه، 25 خرداد بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت علی ابن الحسین(ع) واقع در شمیران، میدان قدس، خیابان دربند، خیابان زمانی، سه راه خلیلی برگزار شد. صوت کامل این جلسه را بشنوید: