به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین قرائتی در نامهای سر گشاده از مبلغان خواست تا در ماه مبارک رمضان و فصل تابستان که اوقات فراغت نوجوانان است به طور ویژه به ترویج قرآن و تدبر در آن بپردازند
در این نامه آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم
شهر رمضان انزل فیه القرآن
همانگونه که ماه رجب و شعبان دستورات ویژهای دارد که برای آمادگی ماه مبارک رمضان است و همانگونه که مسئولین برای سفرهای نوروزی و تابستانی تدارکات ویژهای در نظر دارند و همانگونه که ماشینهای هوا گرفته در سراشیبی روشن میشوند، سراشیبی عبادت و تلاوت و تدبیر و تفسیر، ماه رمضان است که لازم است حوزههای علمیه نیز برای ماه قرآن آمادگی خاصی داشته باشند.
هدف حوزهها تربیت عالم ربانی است که قرآن کلید ربانی شدن را استمرار در تعلیم کتب آسمانی میداند.(کُونُواْ رَبَّانِیِّینَ بِمَا کُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ وَ بِمَا کُنتُمْ تَدْرُسُونَ)
بحمدالله در این سالها حوزهها به خصوص حوزه علمیه قم صدها نفر از مدرسین در کنار درسهای رسمی به تفسیر پرداختهاند و کم کم درس تفسیر از درس جانبی و حاشیهای وارد متن میشود.
درس تفسیر باید جایگاه خود را در منابر و خطبهها و مدارس علمیه بدست آورد خداوند متعال به پیامبرش میفرماید: کلام و سخنرانی تو باید بر اساس قرآن باشد نه شعر و خواب و قصه و تاریخ (لتبین الناس ما نزل الیهم) و اگر از داستان و تاریخ و رویا بهره میگیریم باید در حاشیه باشد.
با اینکه اهل بیت(ع) مظلومند ولی پیامبر(ص) از مهجوریت قرآن گلایه میکند
با اینکه اهل بیت پیامبر عزیز(ص) مظلومند ولی رسول گرامی از آنان گلایه نمیکند بلکه از مهجوریت قرآن شکایت دارد. (یا رب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا)
برخورد ضعیف با قرآن مورد توبیخ است «افبهذا الحدیث انتم مدهنون» و تدبر نکردن در آن با دو توبیخ همراه است و «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفاله».
قرآن ذکر است به دلیل «نحن نزلنا الذکر» و اگر به آن بیاعتنایی شود زندگی نکبت بار به سراغ ما خواهد آمد. (وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا)
در سایه انقلاب درهای دانشگاه به سوی تفسیر باز شده است
امروز در سایه انقلاب درهای دانشگاه به سوی تفسیر باز شده است و مقام معظم رهبری در نامه به جوانان آمریکا و اروپا فرمود برای شناخت اسلام به جای رسانهها از خود قرآن بهره بگیرند وظیفه حوزهها آن است که طلاب جوان را با قرآن و روش تفسیر صحیح و جامع آشنا کنند.
چه عالم نماهایی در دنیا به مردم گفتند که اطاعت از اولیالامر به دستور قرآن واجب است و اولیالامر را با بنی امیهها و بنی عباسها و امروز به آل صعود و آل خلیفه و امرا و پادشاهان تطبیق و مردم را اسیر این مفسدین کردند.
که اگر ما در تفسیر اولیالمر نگاه جامعی داشته باشیم که قرآن در کنار اطاعت از اولیالمر در آیات دیگری اطاعت از افراد گناهکار، کفور، مسرف، مهین، مفسد، بد سابقه، غافل، هوس باز، افراطی، جاهل و... . را با جملات لا تطع و لا تطعوا و لا تتبع و لا تتبعوا نهی کرده هرگز مسیر رشد انسان از ولایت اولیاء خدا به پذیرش ولایت طاغوت ها تبدیل نمیشد.
ما با انس قرآن میتوانیم مواعظ خود را با قرآن گره بزنیم. (فذکر بالقرآن من یخاف وعید)
ما با انس قرآن میتوانیم درس اخلاق و تهذیب خود را با آیات اخلاقی گره بزنیم.
ما با انس قرآن میتوانیم پاسخ همه سوالات را بدهیم.(آیات للسائلین)
ما میتوانیم تمام مشکلات روحی و اجتماعی را حل کنیم. (و ننزل من القران ما هو شفاء)
ما میتوانیم با نور قرآن ظلمات را روشن کنیم. (لتخرج الناس من الظلمات الی النور)
ما میتوانیم در اردوهای تابستانی و زمستانی (رحله الشتاء و الصیف) محور دروس تابستانی را تفسیر سورهای در قرآن قرار دهیم.
ما میتوانیم با دقت در آیات به علومی دست یابیم که امام رضا علیه السلام فرمود: «من اراد العلم فلیثور القرآن».
امروز دنیا از آب بنزین میسازد که شاید آیه و اذا البحار سجرت اشاره به آن باشد.
امروز از یک کلمه (لونها تسر الناظرین) دانشکده روانشناسی رنگها را ایجاد کردهاند.
چرا کتابی را که به قول حضرت علی علیه السلام «بحر لا تدرک قعره» است را جدی و جدیتر از قبل نگیریم.
به هر حال تابستان و تعطیلات آن از یک سو و ماه رمضان بهار قرآن از سوی دیگر و وجود اردوهای تابستانی و حدود یک میلیون معلم و پنج میلیون دانشجو و میلیونها نسل نو فرصتی است که اگر خدای ناکرده بهره نگیریم حسرتی در یومالحسره خواهیم داشت.
مدیران و مدرسان و متولیان حوزههای علمیه سراسر کشور در این یک ماه فرصت دارند با تدبیری که با مشورت ائمه جمعه و جماعات و سازمان های فرهنگی میاندیشند، اقدامی در شأن قرآن انجام دهند.