کد خبر: 3316369
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
عطایی‌فر عنوان کرد:

الگوبرداری از برنامه‌های موفق تلویزیونی در تولید و اجرای نمایش‌های مناسبتی

گروه هنر: سوژه ناب و پردازش خوب آن به همراه اجرای موفق مجری توانا، از جمله دلایل توفیق برنامه‌های مناسبتی تلویزیون در ماه رمضان همچون «ماه عسل» است؛ چنین الگویی در برنامه‌سازی را می‌توان در زمینه تولید آثار نمایشی مناسبتی نیز مورد توجه قرار داد.

محمدرضا عطایی‌فر، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: یکی از مسائلی که در مورد اجرای نمایش در ایام ماه رمضان وجود دارد که به این دلیل استقبال از آثار نمایشی را به حداقل می‌رساند این است که معمولاً زمان اجرای این آثار مقارن با زمان اقامه اذان مغرب و وقت افطار است و از آنجا که خانواده‌های ایرانی معمولاً افطار را با اعضای خانواده خود سپری می‌کنند لذا رغبتی برای حضور در تالار نمایشی و تماشای نمایش ندارند.
وی ادامه داد: دلیل دیگری که شاید بتوان آن را به عنوان مهمترین مسئله در کاهش استقبال مخاطبان از اجراهای تئاتری در این ماه دانست آن است که رسانه ملی تدارک ویژه‌ای برای این ایام دیده است و با تولید مجموعه برنامه‌های ترکیبی و مجموعه‌های تلویزیونی، بینندگان را تهییج می‌کنند که پای گیرنده به تماشای این برنامه‌ها بنشینند.

چرا «ماه عسل» پرمخاطب است؟
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: با این وجود راهکارهایی وجود دارد که بتوان بر جذابیت اجراهای تئاتری افزود تا جایی‌که با وجود روزه‌داری مخاطبان و اینکه چندان نیرو و توانی برای به تماشا نشستن اثر نمایشی ندارند، آنها را ترغیب به دیدن نمایش‌های روی صحنه کرد که یکی از آنها الگوبرداری از برنامه‌های موفق تلویزیونی است. به راستی چرا برنامه‌ای همچون «ماه عسل» با وجود آنکه گفت‌و‌گو‌محور است و داستانی پرکشش را تعقیب نمی‌کند این چنین مورد استقبال از سوی مخاطبان قرار گرفته است؟
عطایی‌فر در ادامه گفت: قطعاً سوژه‌پردازی بکر و ناب این برنامه با اجرای قوی و مسلط مجری آن، دلیل توفیق «ماه عسل» است؛ می‌توان این دو موضوع را در زمینه تولید اثر نمایشی نیز تعمیم داد و به دنبال سوژه‌های ناب و تازه‌ای برای روایت نمایشی بود و اینکه حتماً تولید این آثار نمایشی را به دست افراد خبره سپرد؛ چهره‌هایی که سالیان سال است در زمینه تولید آثار موفق نمایشی و تصویری امتحان خود را پس داده‌اند؛ پس چرا برای این ایام ویژه روی آنها سرمایه‌گذاری خاصی صورت نمی‌گیرد؟

جذب مخاطبان به سالن‌های نمایشی در ساعات پس از افطار
کارگردان نمایش «در سایه سکوت» افزود: می‌شود نسخه‌ای نمایشی از مجموعه تلویزیونی موفق «امام علی(ع)» که همچنان اگر از رسانه ملی پخش شود با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو خواهد شد تهیه کرد و آن را به کارگردانی داوود میرباقری روی صحنه برد که قطعاً استقبال از آن چشمگیر است.
وی تأکید کرد: حتی اگر به دنبال نمایش دینی و مناسبتی نباشیم، به نظر من اگر از مجموعه موفق «پایتخت» که با رگه‌های طنز توانسته شادابی و نشاط را در جامعه تزریق کند و این شب‌ها نیز شاهد پخش مجموعه چهارم آن هستیم، نیز نسخه نمایشی تولید شود، به نظر می‌رسد که استقبال مخاطبان از اجرای نمایش «پایتخت» نیز قابل توجه خواهد بود.
عطایی‌فر در پایان گفت: جذب مخاطب تئاتر به سالن‌های نمایشی حتی در ساعاتی غیرمتعارف همچون وقت افطار دور از دسترس نیست و با راهکارهای متعددی همچون آنچه که گفته شد می‌توان به آن دست یافت به شرط آنکه برنامه‌ریزی خوبی از ماه‌های قبل از شروع ماه رمضان برای تولید و اجرای آثاری پربیننده داشته باشیم.

captcha