به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، در ابتدای این نشست، حسین اسحاقی مدیر ساماندهی و پشتیبانی امور پژوهشی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با اشاره به جایگاه و اهمیت پژوهش بیان کرد پژوهش به عنوان معبر و مجرا و فرآیند تولید دانش است و تولید دانش باید بر چرخه و مدار پژوهش بچرخد.
در ادامه این نشست، ابوالفضل هراتیان، مسئول اداره ساماندهی پژوهشگران مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با اشاره به سه فراز از فرازهای مقام معظم رهبری اشاره کرد حدود بیست سال قبل ایشان تأکید کرد: دنیا به سمت کار جمعی پیش رفته است اما کار ما جمعی نیست لذا یکی از اموری که حوزه علمیه به عنوان پیشگام و پیشتاز تولید علم باید به سمت آن حرکت کند کار جمعی است.
وی با بیان فلسفه تأسیس تشکلهای پژوهشی به عنوان گروههای فعال در عرصه پژوهش جمعی، به تبیین محور فعالیتهای این گروهها پرداخت و هدف آنها را گسترش و ارتقای مهارتهای پژوهشی در راستای تولید علم دانست. همچنین سیرهای مطالعاتی را به عنوان یکی از برنامههای فرعی تشکلها دانست که پاسخگوی خلأهای علمی طلاب است.
مسئول اداره ساماندهی پژوهشگران مرکز مدیریت در ادامه سخن، نحوه عملیاتی کردن مهارتها و نتیجه آن را تشریح و اظهار کرد: هماکنون تجزیه مهارتها، ترتب آنها، تناسب مهارتها با سطح علمی طلبه، تبیین چیستی و چرایی مهارتها در دستور کار تشکلها قرار دارد به گونهای که طلبه سطح دو در پایان این پروسه به بیست مهارت پژوهشی و طلبه سطح سه به ده مهارت پژوهشی تخصصی نائل میشود و ثمره این دوره در هستههای پژوهشی متبلور خواهد شد.
در بخش پایانی این نشست یک روزه، کارگاه پژوهشی با حضور محمد کریمی استاد و مدرس حوزههای علمیه با محوریت روش تحقیق و قالبهای پژوهشی برگزار شد.
یادآور میشود، تشکلهای پژوهشی در حوزههای علمیه خواهران با محوریت پژوهش گروهی، نقد علمی و آزاد، پژوهش منسجم و داوطلبانه تأسیس شده است.