عقد اخوت راهکار اسلام برای تنها نماندن مسلمانان و پر کردن خلأ عاطفی تک‌فرزندی
کد خبر: 3320632
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
غیاثی کرمانی عنوان کرد:

عقد اخوت راهکار اسلام برای تنها نماندن مسلمانان و پر کردن خلأ عاطفی تک‌فرزندی

گروه جامعه: یک استاد حوزه و دانشگاه ضمن تأکید بر اینکه بستن عقد اخوت بین حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) نشانه جایگاه حضرت علی(ع) است، گفت: تک‌فرزندان با بستن عقد اخوت می‌توانند خلأ عاطفی نداشتن خواهر و برادر را کم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا غیاثی کرمانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به فرا رسیدن سالروز بستن عقد اخوت میان حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع)، گفت: یکی از دستورات دین مبین اسلام این است که انسان‌ها تا می‌توانند با همدیگر ارتباط عمیق و وثیق داشته باشند و با این ارتباط و پیوند بتوانند یک حسار محکم دور خود بکشند و از هر گزندی در امان باشند.

وی تصریح کرد: اصولاً ایجاد پیوند و رابطه از نظر اسلام مهم است و اسلام از هر رهگذاری تلاش می‌کند بین مردم پیوند و رابطه برقرار کند. همین سلام کردن، هدیه دادن، هدیه گرفتن، عیادت مریض، شرکت در تشییع جنازه، ولیمه دادن، عروسی رفتن و ... نشانه این است که اسلام می‌خواهد مسلمانان با همدیگر ارتباط داشته و برادر باشند.

نویسنده کتاب «فضیلت‌های اخلاقی» با تأکید بر اینکه در این رفت‌و‌آمدها و برقراری ارتباط بین مسلمانان بسیاری از مشکلات و احیاناً دشمنی‌هایی که شیطان می‌خواهد به وجود بیاورد، برطرف می‌شود، گفت: یکی از راهکارهای برقراری ارتباط عمیق بین مسلمانان بستن عقد اخوت است و برقراری پیوند برادری(خواهری) بین دو مؤمن است.

الزامات پیوند برادری بین دو مومن/ عیب‌های هم را بگویند یا بپوشانند

وی ادامه داد: با برقراری پیوند برادری یک سری الزاماتی بین دو نفر ایجاد می‌شود، دو برادر اگر عیبی از هم دیدند باید تذکر بدهند، اگر لازم بود عیب‌های هم را بپوشانند، اگر قرار باشد دعا کنند، برای هم حتماً دعا کنند به خصوص در نماز شب، اگر گرفتاری دارند برای هم برطرف کنند. در غم هم شریک باشند و ...  . همه این‌ها برکاتی است که بر عقد اخوت مترتب است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه پس از بستن عقد اخوت، دو مومن نباید اجازه دهند کسی به آبرو، جان و مال برادرشان تعدی کند و باید از او دفاع کنند، گفت: این اقدام راهکاری است که اسلام برای برقراری ارتباط عمیق بین مومنان اندیشیده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا پیامبر(ص) هنگام بستن عقد اخوت بین مسلمانان، حضرت علی(ع) را به عنوان برادر خودشان انتخاب کردند؟ گفت: این اقدام بر مقام حضرت علی(ع) دلالت دارد. حضرت رسول(ص) خواستند علاوه بر تعهداتی که عقد اخوت ایجاد می‌کند، منزلت حضرت علی(ع) را نیز به نمایش بگذارند و این جایگاه در تاریخ ثبت شود که علی(ع) برادرخوانده پیامبر(ص) هستند و جامعه را نیز به جایگاه امیرالمومنین(ع) توجه دهند.

حجت‌الاسلام غیاثی کرمانی در پاسخ به این سؤال که معمولاً عقد اخوت در عید غدیر خوانده می‌شود، آیا زمان خاصی برای قرائت این عقد وجود دارد، گفت: محدودیتی وجود ندارد و هر زمانی می‌توان این عقد را خواند اما عید غدیر به خاطر اینکه روز عید و جشن و شادی است و دل‌ها متوجه‌تر است بهتر است.

تک‌فرزندان با بستن عقد اخوت خلأ عاطفی نداشتن خواهر و برادر را کم کنند

وی افزود: یکی از مسائلی که در جامعه هست، تک‌فرزندی است، برقراری عقد اخوت بین دختران با یکدیگر و بین پسران با یکدیگر می‌تواند خلأ عاطفی این افراد در نداشتن برادر و خواهر را کم‌تر کند البته همچنان باید تأکید کرد که بچه‌دار شدن امر مهمی است که مورد تأکید است به ویژه اکنون که جمعیت شیعیان باید افزایش پیدا کند. اما دختران و پسران تک فرزند می‌توانند با بستن عقد اخوت با دوستان صمیمی خود پیوند خواهری و برادری ایجاد کنند.

captcha