به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، کتاب «ولایت فقیه، پرسشها و پاسخها» تألیف حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه معارف اسلامی از سوی دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها منتشر شد.
این اثر که ویژه اساتید و دانشجویان به رشته تحریر درآمده است در هشت فصل شامل مبانی و زیرساختهای نظریه ولایت فقیه، مفاهیم کلیدی نظریه ولایت فقیه، ادله قرآنی نظریه ولایت فقیه، ادله روایی نظریه ولایت فقیه، ادله عقلی نظریه ولایت فقیه، پیشینه ولایت فقیه در آثار اندیشمندان اسلامی، ابزارهای کارآمدی نظریه سیاسی اسلام و نظریه سیاسی اسلام و دموکراسی شکل گرفته است.
فصل پنجم که به ادله عقلی نظریه ولایت فقیه میپردازد با این پرسش آغاز میشود که با توجه به اینکه نسل جدید و تحصیلکرده برای استحکام باورهای خود، به دنبال برهانها و دلیلهای عقلی است، آیا نظریه سیاسی اسلام در عصر غیبت از پشتوانه چنین برهانها و دلیلهایی برخوردار است؟ و در ادامه به مرور مهمترین دلیلها و برهانهای عقلی که در آثار اندیشمندان اسلامی در موضوع نظریه سیاسی اسلام در عصر غیبت مطرح شده میپردازد.
در پاسخ به سؤالی که مطرح شد آمده است: بیگمان نظریه سیاسی اسلام برای اداره جامعه اسلامی در عصر غیبت، فاقد پشتوانه لازم همچون برهانهای عقلی نیست. اندیشمندان بزرگی که به طرح و بررسی این نظریه پرداختهاند، افزون بر دلیلهای نقلی (آیات و روایات)، برهانهای عقلی متعددی بر این نظریه اقامه و در آثار خود عرضه کردهاند. برخی از این برهانها در شمار برهانهای عقلی محض قرار میگیرد و برخی دیگر در شمار دلیلهای مرکب از عقل و نقل، با وجود این شکل و شیوه استدلال در این دلیلها کاملاً عقلی و منطقی است.
تعدد این برهانها از آنجا سرچشمه میگیرد که محور و مرکز هر کدام، متفاوت است، بدین معنا که هر کدام از دلیلهای عقلی، با تمرکز بر محوری معین که در جای خود اهمیت خاصی دارد، به مسئله مهم اداره جامعه اسلامی در عصر غیبت پرداخته است. اصول استواری همچون ضرورت وجود قانون و اجرای صحیح آن در سعادت فردی و اجتماعی آدمیان، ضرورت تأمین مصالح حداکثری برای افراد و جامعه انسانی در همه عصرها، ربوبیت الهی در همه شئون فردی و اجتماعی آن، درهم آمیختگی دیانت و سیاست در اسلام و وجوب لطف بر خداوند، محورهای معین و با اهمیتی هستند که برهانهای عقلی در نظریه محل بحث با تمرکز بر آنها سامان یافتهاند. آنچه از مجموعه برهانهای عقلی در این باره به دست میآید، «ضرورت نصب فقیه عادل و توانا به سرپرستی جامعه اسلامی در عصر غیبت» است.