کد خبر: 3321177
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
مدیر غرفه مسابقات بخش کودک و نوجوان:

جذب کودکان به قرآن با استفاده از جدول و معما/ محتوای ارائه شده مهم‌تر از شکل غرفه هاست

گروه فعالیت‌های قرآنی: با استفاده از طرح پرسش و معما و هدایت کودکان و نوجوانان سعی در آشنایی آنها با واژگان و عبارات قرآنی داریم، جداول مختلفی هم طراحی شده است که کودکان و نوجوانان با حل آن بیشتر با قرآن و مفاهیم آن انس می‌گیرند.

محمدحسین دیزجی، مدیر غرفه مسابقات و سرگرمی بخش کودک و نوجوان نمایشگاه قرآن تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: در این غرفه در دو قسمت جداول قرآنی و معماهای قرآنی در خدمت بازدیدکنندکان کودک و نوجوان و خانواده‌های ایشان هستیم.
وی گفت: از آنجا که حل جدول برای همه، چه بزرگ و چه کوچک جذابیت خاص خود را دارد، لذا هر روز با طراحی جداول مختلفی که در آن به واژگان قرآنی و همچنین اسماء خدا، صفات اخلاقی توصیه شده در قرآن اشاره شده است، سعی در تهییج کودکان و نوجوانان نسبت به شرکت در مسابقه این بخش داریم تا از این رهگذر علاوه بر تفریح و سرگرمی، معلومات قرآنی بچه‌ها و خانواده همراه ایشان را ارتقا بخشیم.
دیزجی تصریح کرد: در بخش معمای و چیستان قرآنی نیز تأکید بر جذابیت و تنوع موضوعات داریم، در این بخش از مواردی گوناگون که برای کودکان حدس آن بسیار ساده باشد به عنوان طرح سؤال استفاده می‌شود تا واژگان و مواردی کمی سختتر که علاوه بر کودکان و نوجوانان اعضای خانواده نیز درگیر آن خواهند شد.
این کارشناس قرآنی در ادامه گفت: از آنجا که به دنبال یک کار علمی هستیم، لذا با استفاده از بسیاری از ابزار آموزشی و فرهنگی و همچنین مثال‌هایی که برای تقریب ذهن کودکان و نوجوانان درصدد هستیم تا کودکان و نوجوانانی را که در مسابقات در نظر گرفته شده شرکت می‌کنند را به نحوی راهنمایی کنیم تا به جواب پرسش رسیده و با کسب جایزه غرفه را با خاطری خوش ترک کنند.
دیزجی افزود: بسیاری از رهگذران از بخش کودک و نوجوان و به ویژه غرفه مسابقات و سرگرمی از ما می‌پرسند که هدفتان از طرح معما و چیستان قرآنی چیست و ما در جواب می‌گوییم که بالاخره باید با استفاده از راهکارهایی که مورد تأیید نظام آموزشی است و البته کودکان و نوجوانان نیز با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند در زمینه آشنایی با قرآن استفاده کرد تا در آینده وارد فضای جدی‌تری از آموزش قرآن و مفاهیم زندگی بخش آن شویم.
وی در پاسخ به این پرسش ایکنا که آیا جایگاه اختصاص یافته به بخش کودک و نوجوان به نسبت ادوار قبلی رضایت‌بخش است یا خیر گفت: نمی‌توان این دو را با هم قیاس کرد، به هر حال همیشه مزیت‌هایی وجود داشته است و معایبی و تصور می‌کنم آنچه که در هر بخشی برای برگزاری آن برنامه‌ریزی شده است مهم باشد و نه جغرافیای قرارگیری یک بخش در نمایشگاه.
دیزجی در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود بخش کودک و نوجوان جذابیت تصویری و صوتی بیشتری نسبت به آنچه که اکنون شاهدش هستیم داشته باشد گفت: بله، به هر حال جذابیت در طراحی غرفه‌ها، رنگ به کار رفته در آنها، سر و صدا و هم همه‌ای که در آن اتفاق می‌افتد در جذب کودکان و نوجوانان بسیار مهم است اما تصور می‌کنم اگر محتوای جذابی در هر یک از غرفه‌ها ارائه شود، ساختار غرفه‌ها و ظاهر آن چندان تفاوتی نمی‌کند.

captcha