همراهی با نیکان؛ پیام دعای روز شانزدهم رمضان
کد خبر: 3322044
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
گوهری بیان کرد:

همراهی با نیکان؛ پیام دعای روز شانزدهم رمضان

گروه اندیشه: رئیس عقیدتی نیروی انتظامی خرم‌آباد گفت:اگر انسان می‌خواهد رفیق داشته باشد باید دنبال کسانی‌که اهل ایمان و اخلاق و عمل صالح هستند، برود، لذا در دعای روز شانزدهم رمضان از خدا می‌خواهیم که ما را با افراد شرور رفیق نسازد.

حجت‌الاسلام یدالله گوهری، مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه روزه‌داران، گفت: قبل از شروع شرحی کوتاه بر دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان باید بدانیم که نماز شب هفدهم این ماه شامل دو رکعت است که در رکعت اول سوره حمد و هر سوره‌اى که خواست بخواند و در رکعت دوم، سوره حمد و صد مرتبه سوره توحید و بعد از سلام نیز صد مرتبه «لا إلهَ اِلاَّ اللّهُ» گفته می‌شود.
وی، با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) هر روز از ماه مبارک رمضان دعای مخصوصی را می‌خواندند، ادامه داد: در این ادعیه در دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان چنین می‌خوانیم که؛ «اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ وَ آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِکَ إِلَى فِی دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِیَّتِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ؛ خدایا مرا در این ماه به همراهى و هم‌سویى با نیکان توفیق ده، و از همنشینى با بدان دور بدار و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، و به پرستیدگی‌‏ات اى پرستیده جهانیان».
حجت‌الاسلام گوهری، با بیان این‌که ما در فراز اول دعای امروز از خداوند می‌خواهیم که کاری کن که من از این روز با خوبان و نیکان همراه باشم، اظهار کرد: در این فراز از دعا می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ؛ خدایا مرا در این ماه به همراهى و هم‌سویى با نیکان توفیق ده».
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، ادامه داد: کلمه «ابرار» که در این فراز از دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان آمده، جمع کلمه «بَر» است و کلمه ابرار بر صفت مشبهه از مصدر «بِر» و به‌معنی احسان است که این معنا در حق کسی ثابت است که عمل خود را نیکو کند و از نیکو کردن آن هیچ نفعی برای خودش در نظر نگرفته باشد.
وی، با اشاره به این‌که به کسی‌که عمل نیکو را بدون انتظار تشکر و چشم‌داشتی و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی خود انجام می‌دهد «بِر» گفته می‌شود و «بَر» به‌معنی کسی است که خیر را به آن جهت که خیر است می‌خواهد نه به‌خاطر این‌که نفعی به‌دست آورد و حتی اگر به ضرر او باشد آن‌را انجام می‌دهد که مصداق این کار وفای به نذر و اطعام طعام به بندگان است.
حجت‌الاسلام گوهری، تصریح کرد: به افرادی‌که فی‌نفسه از کار خیر خوششان می‌آید و چون کاری را خیر می‌دانند انجام می‌دهند، «بَر» گفته می‌شود لذا در فراز اول این دعا از خداوند می‌خواهیم که ما را همراه این دسته قرار دهد و می‌گوییم: «اللَّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ؛ خدایا مرا در این ماه به همراهى و هم‌سویى با نیکان توفیق ده».
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، با بیان این‌که هیچ کار خیر و صلاحی و هیچ عملی نیست مگر با ایمان به خدا، رسول خدا و روز جزا، خاطرنشان کرد: لذا ابرار کسانی هستند که عمل خیر را به‌خاطر ایمان به خدا، رسول خدا و روز جزا انجام می‌دهند.
وی، ادامه داد: ابرار کسانی هستند که ایمان‌شان همراه بصیرت و رشد است و معتقدند همه امور به دست خداوند است و خودشان مالک نفع و ضرر نیستند و بدون رضای خداوند کاری را انجام نمی‌دهند لذا در دعای امروز به‌دنبال همراهی با این‌گونه افراد هستیم و از خداوند درخواست می‌کنیم که به ما توفیق همراهی و هم‌سویی با ابرار را بدهد.
حجت‌الاسلام گوهری، با اشاره به این‌که ما در فراز دیگر دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم که؛ کاری کن که من با افراد بد و شرور دوست نشوم، اظهار کرد: خداوند در آیه 69 سوره مبارکه نساء در رابطه با افراد اهل ایمان و تقوا می‌فرماید: «وَمَن یُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا؛ و کسانى‌که از خدا و پیامبر اطاعت کنند در زمره کسانى خواهند بود که خدا ایشان را گرامى داشته یعنى با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو همدمانند».
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، عنوان کرد: زمانی‌که از خداوند می‌خواهیم که ما را با افراد شرور رفیق نکند به این معنی است که ما با افراد نیکو رفیق باشیم که این افراد کسانی هستند که ایمان و اخلاق نیکو و صالح دارند، پس اگر انسان می‌خواهد رفیق داشته باشد باید دنبال کسانی‌که اهل ایمان و اخلاق و عمل صالح هستند، برود.
وی، تصریح کرد: رفیق خوب انسان را بهشتی، سعادتمند وخوب می‌کند و رفیق شر و بد انسان را شقی، جهنمی و اهل دوزخ کرده و انسان را به پرتگاه سقوط می‌رساند، لذا در فراز دوم دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ؛ و مرا از همنشینى با بدان دور بدار».
حجت‌الاسلام گوهری، با بیان این‌که ما باید در پیدا کردن دوست دنبال کسانی برویم که عقل و دین دارند و از همراهی آن‌ها به عقل و دیانت ما افزوده می‌شود، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که در روایتی آمده است که نگاه کردن به‌صورت آدم عالم، دانشمند و اهل علم عبادت محسوب می‌شود، دوست دین‌دار انسان را به سعادت می‌رساند و همراهی آن‌ها قطعاً انسان را به سعادت و نیک‌بختی می‌رساند.
وی، افزود: آدم دین‌دار انسان را در دنیا و آخرت به سعادت و نیک‌بختی می‌رساند لذا در فراز دوم دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان می‎خوانیم «وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ؛ و مرا از همنشینى با بدان دور بدار».
حجت‌الاسلام گوهری، با اشاره به این‌که در فراز دیگر دعای امروز می‌خوانیم «وَ آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِکَ إِلَى فِی دَارِ الْقَرَارِ؛ و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده»، عنوان کرد: به‌عبارتی دارالقرار همان بهشت است و به عبارتی دیگر دنیاست.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، با بیان این‌که اگر در دنیا با خداوند ارتباط داشته باشیم موجب آرامش روح و جان انسان می‌شود، خاطرنشان کرد: ارتباط انسان با خداوند در دنیا از طریق دعا، نماز و عبادت است و کسی‌که با خدا در ارتباط باشد آرامش روح و جان پیدا می‌کند.
وی، ادامه داد: این‌که می‌گوییم «الی بذکرالله تطمئن‌القلوب» نشان دهنده این است که ذکر و یاد خداوند باعث آرامش دل‌هاست و ما می‌توانیم جان و روح خود را آرام کنیم لذا می‌توان گفت دارالقرار همین دنیاست که می‌توانیم با ذکر خداوند در آن به آرامش برسیم.
حجت‌الاسلام گوهری، تصریح کرد: چون انسان در این دنیا به مقصد نهایی نمی‌رسد زمانی‌که آخرت برپا شد به بهشت می‌رود و آرام می‌گیرد لذا در این فراز از دعای امروز می‌خوانیم «وَ آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِکَ إِلَى فِی دَارِ الْقَرَارِ؛ و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده» و از او می‌خواهیم که مرا به آرامش روحی و روانی برسان که احساس آرامش کنم.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، با اشاره به این‎که همه امورات تحت قدرت خداوند است، افزود: همه امور دنیا و آخرت تحت تأثیر اسم الهی است لذا در فراز آخر دعای امروز می‌خوانیم «بِإِلَهِیَّتِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ؛ و به پرستیدگى‏ات اى پرستیده جهانیان.»
وی، تصریح کرد: ما در دعای امروز از خداوند می‌خواهیم که ما را از خوبان جدا نکند و از خوبان و نیکان قرار دهد و شر اشرار را از سر ما و همه مسلمانان کوتاه کند.
حجت‌الاسلام گوهری، ادامه داد: ما در دعای امروز از خداوند می‌خواهیم که شر اشرار، تکفیری‌ها و تروریست‌ها را از سر شیعیان و برادران دینی‌مان در عراق، افغانستان، سوریه، فلسطین، یمن و هر کشور مسلمان دیگر کوتاه کند و مؤمنان علی(ع) را از شر آن‌ها خلاصی دهد.

captcha