بهره‌گیری از برکات سحر؛ پیام دعای روز هجدهم رمضان/ سحرها تنها صرف خوردن نشود
کد خبر: 3323059
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸

بهره‌گیری از برکات سحر؛ پیام دعای روز هجدهم رمضان/ سحرها تنها صرف خوردن نشود

گروه اندیشه: سحرهای ماه رمضان از ارزش والایی برخوردار است و می‌توان از این زمان‌ها برای خواندن دعا بهره برداین در حالی است که عموم مردم از برکات سحر استفاده نمی‌کنند یا خیلی کم بهره می‌برند و برخی از افراد هم سحر را فقط به خوردن سحری اختصاص می‌دهند.

حجت‌الاسلام یدالله گوهری، مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با دعای قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران مسلمان، گفت: قبل از شروع شرحی کوتاه بر دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان باید بدانیم که نماز شب نوزدهم این ماه شامل پنجاه رکعت است که در هر رکعت سوره حمد با پنجاه مرتبه سوره إذا زلزلت خوانده می‌شود.
وی، اظهار کرد: مرحوم علاّمه مجلسى در رابطه با نماز شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مى‌گوید: ظاهراً مراد آن است که در هر رکعت یک مرتبه این سوره را بخواند، زیرا در یک شب خواندن دوهزار و پانصد مرتبه سوره «اذا زلزلت» دشوار است.
گوهری با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) هر روز از ماه رمضان دعای مخصوصی را می‌خواندند، ادامه داد: در این ادعیه در دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان چنین می‌خوانیم که؛ «اللَّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِکُلِّ أَعْضَائِی إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِکَ یَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِینَ؛ خدایا مرا در این ماه به برکت‌هاى سحرهایش آگاه کن، و دلم را با روشنایى انوارش روشنى بخش، و تمام‏ اعضایم را به پیروى آثارش بگمار، به نورت اى نوربخش دل‌هاى عارفان».

خداوندا مرا از برکت سحرهای ماه رمضان آگاه کن
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، تصریح کرد: در فراز اول دعای امروز از خداوند می‌خواهیم که؛ مرا از برکات سحرهای ماه رمضان آگاه کن تا از آن استفاده کنم، این درحالی است که عموم مردم از برکات سحرها استفاده نمی‌کنند یا خیلی کم بهره می‌برند.
وی با اشاره به این‌که در سحرهای ماه رمضان اسراری وجود دارد، عنوان کرد: افرادی‌که از نظر روحی و عقلی به جایی رسیده‌اند از همین سحرها شروع کرده‌اند، برخی از افراد سحر را فقط به خوردن سحری اختصاص می‌دهند این درحالی است که در دعای امروز از خداوند درخواست می‌کنیم که «اللَّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکَاتِ أَسْحَارِهِ؛ خدایا مرا در این ماه به برکت‌هاى سحرهایش آگاه کن».
گوهری افزود: به‌طور کلی سحرها و به‌ویژه سحرهای ماه رمضان از ارزش والایی برخوردار است و می‌توان از این زمان‌ها برای خواندن دعاهایی که سفارش شده مانند دعای سحر، دعای مجیر و ادعیه‌ای از این دست استفاده کرد لذا در دعای امروز از خداوند درخواست می‌کنیم که برکات سحر را به من یاد بده.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که ما در دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم که ما را بیدار کند که سحرها در غفلت نباشیم و از برکات آن بهره‌مند شویم، اظهار کرد: در احکام و روایات ما مسلمانان به شب زنده‌داری سفارش شده است به‌طوری‌که خداوند در آیه 17 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «الصَّابِرِینَ وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنفِقِینَ وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالأَسْحَارِ؛ اینانند شکیبایان و راستگویان و فرمانبرداران و انفاق‏ کنندگان و آمرزش‏‌خواهان در سحرگاهان».

لزوم شب‌زنده‌داری در رمضان

وی ادامه داد: همچنین، خداوند در آیات یک تا 10 سوره مبارکه مزمل در رابطه با شب زنده‌داری می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ(1)، قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا(2)، نِصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا(3)، أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا(4)، إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا(5)، إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْءًا وَأَقْوَمُ قِیلًا(6)، إِنَّ لَکَ فِی اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا(7)، وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلًا(8)، رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلًا(9)، وَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِیلًا(10)».

گوهری افزود: خداوند متعال در این ایات فرموده است: «اى جامه به خویشتن فرو پیچیده(1)، به پا خیز شب را مگر اندکى(2)، نیمى از شب یا اندکى از آن را بکاه(3)، یا بر آن نصف بیافزاى و قرآن را شمرده شمرده بخوان(4)، در حقیقت ما به زودى بر تو گفتارى گرانبار القا می‌کنیم(5)، قطعاً برخاستن شب رنجش بیشتر و گفتار در آن هنگام راستین‌‏تر است(6)، و تو را در روز آمد و شدى دراز است(7)، و نام پروردگار خود را یاد کن و تنها به او بپرداز(8)، اوست پروردگار خاور و باختر خدایى جز او نیست پس او را کارساز خویش اختیار کن(9)، و بر آنچه می‌‏گویند شکیبا باش و از آنان با دورى گزیدنى خوش فاصله بگیر(10)».
گوهری افزود: خداوند در این آیات پیغمبر را به شب زنده‌داری و استفاده از سحر سفارش کرده و به او امر می‌کند که شب زنده‌داری کند و آخر آیات راه رسیدن به تکمیل اخلاق و حسنه و رسیدن به به این قله را شب زنده‌داری می‌داند ومی‌گوید که راه آن از سحر می‌گذرد.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با بیان این‌که خداوند در دستورات خود به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «زمانی‌که در شب بیدار می‌شوی نماز بخوان و قرآن تلاوت کن»، تصریح کرد: این‌ها دستوراتی است که خداوند به پیامبر اکرم(ص) داده است که به‌وسیله آن‌ها از برکات سحر استفاده کند.
وی با اشاره به این‌که سفارشاتی زیادی نسبت به سحرها شده است، بیان کرد: در سحرها رمز و رموزی وجود دارد که حتی انبیاء الهی(ص) و ائمه اطهار(ع) از طریق همین سحرها توانستند به جایی برسند، لذا ما در دعای امروز از خداوند درخواست می‌کنیم که ما را بیدار کند.
گوهری ادامه داد: ما در این دعا می‌گوییم؛ ما از فضائل سحر چیزی نمی‌دانیم، هشیارمان کن تا از برکاتی که در سحرهاست استفاده کنیم.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد، با بیان این‌که کسی‌که شب زنده‌داری می‌کند و از سحر استفاده می‌کند روح و ایمانش دارای استقامت و قدرتمندی می‌شود، عنوان کرد: برای این‌که روحمان استقامت پیدا کند باید موانع استقامت را در وجود خودمان از بین ببریم.
وی ادامه داد: اولین مانع استقامت کید ودشمنی است که اولین دشمن انسان در این راه شیطان است، دومین مانع دنیاطلبی و دل‌دادگی به مادیات است و سومین مانع شیطان و وسوسه‌های اوست که ما می‌توانیم به‌وسیله رمضان و برکات سحرهای این ماه موانع استقامت را برطرف کرده و به تبع آن روح خود را آزاد کنیم.
گوهری با اشاره به این‌که رمضان نور هدایت است که قلب را جلا داده و نورانی می‌کند، تصریح کرد: در فراز دیگر دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم که قلب ما را به نورهای سحر نورانی کن، چراکه این نور هدایت را می‎توان در سحرگاهان بدست آورد.

سحرها پرده حجاب کنار زده شده و دل‌ها به نور ایمان منور می‌شود

مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد افزود: افرادی‌که به این نور رسیده‌اند در سحرها و شب‌زنده‌داری‌ها بوده است چراکه در سحرها پرده حجاب کنار زده شده و دل‌هایشان به نور ایمان منور شده است، لذا در این فراز از دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم؛ «وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ؛ و دلم را با روشنایى انوارش روشنى بخش».
وی ادامه داد: این فراز از دعای امروز به این معناست که در سحرها نورهایی است که می‌توانند ما را از تاریکی دنیا و ظلمات نفس عبور دهد و معبر و راهی را برای ما پیدا کند و ما را به سرمنزل مقصود برساند که این راه از نور سحراست لذا در دعای امروز از خداوند می‌خواهیم که ما را هم از برکات سحر آگاه کند و هم قلب ما را از نورهایی که در سحر است بهره‌مند کند.
گوهری با اشاره به این‌که براثر گناه، چشم و گوش آلوده و قلب زنگار زده است که ما گاهی حال عبادت نداریم، بیان کرد: براثر همین گناهان است که ما با بی‌میلی عبادت می‌کنیم و نمازهایمان با کسالت است و از فرصت رمضان خوب استفاده نکرده و روزهای رمضان را بی‌انرژی به سر می‌بریم.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد تصریح کرد: این درحالی است که ماه رمضان و سحرهای آن بهترین فرصت است که با قرائت قرآن و خواندن دعاهایی مانند دعای سحر، ابوحمزه ثمالی، مجیر، افتتاح و دستگیری از یتیمان زنگار قلب را شسته و آلودگی روح را بشوییم تا حال عبادت پیدا کنیم و با بی‌میلی نماز نخوانیم.
وی بیان کرد: ما باید رمضان را دوست بداریم و از لحظه لحظه آن کمال بهره را برده و زنگار قلب و روح را بشوییم که راه آن درک سحرهاست لذا از خداوند می‌خواهیم که راه‌های نورانی سحر را به ما نشان دهد و ما را در ظلمت و تاریکی دنیای خودمان هدایت کند.
گوهری با اشاره به این‌که در فراز دیگر دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان از خداوند می‌خواهیم تمام اعضا و جوارح مرا در ید قدرت خودت قرار بده تا به انجام اعمال امروز مشغول شوم و از آثار آن بهره‌مند شوم، افزود: این یعنی توکل محض بر ذات قادر الهی که بر همه امور نهان و آشکار ما قادر است لذا در دعای امروز چنین می‌خوانیم؛ «وَ خُذْ بِکُلِّ أَعْضَائِی إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ؛ و تمام‏ اعضایم را به پیروى آثارش بگمار».
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‎آباد با اشاره به این‌که خداوند در سوره انعام می‌فرماید: همه چیز شما را می‌دانم چه اعمال آشکار شما و چه اعمال پنهان شما، تصریح کرد: خداوند بر خواسته‌ها و کردار آشکار و نهان ما عالم است در دعای امروز می‌گوییم بر تو توکل می‌کنم تو مرا نگه‌دار، لذا در این فراز از دعای امروز می‌خوانیم خدایا کاری کن که همه اعضا و جوارح من از تو پیروی کند.
وی، با بیان این‌که انسان‌های عارف، عاشق، صادق و اهل ایمان قلبشان نورانی و پر از نور خدا می‌شود، لذا در فراز آخر دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «بِنُورِکَ یَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِینَ؛ به نورت اى نوربخش دل‌هاى عارفان»، تصریح کرد: در این فراز می‌گوییم ای خدایی که همه عرفای عالم راه و روش و نورانیت خود را از تو گرفتند، به ما کمک کن در میان ضلمت خود نور را پیدا کنیم.
گوهری بیان کرد: در دعای امروز از خداوند می‌خواهیم که به ما کمک کند تا بتوانیم با استقامت در مقابل گناه، شب زنده‌داری و بیداری در سحر؛ قلب و جان و روح خود را بشوییم و زنگار را از قلب خود برداریم که بتوانیم لایق قرب الهی شویم.

captcha