امر به معروف به معنای خشونت نیست/ انتقاد از اجرایی نشدن قانون امر به معروف
کد خبر: 3323843
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

امر به معروف به معنای خشونت نیست/ انتقاد از اجرایی نشدن قانون امر به معروف

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم و مرجع تقلید بااشاره به گذشت ۳۵ سال از تصویب قانون امر به معروف از اجرایی نشدن آن انتقاد کرد و گفت: باعث تاسف است که باید بگوییم این امر در کشور ما بسیار مظلوم است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) آیت‎الله‎العظمی  ناصرمکارم شیرازی شب گذشته 14 تیر در مراسم احیای لیالی قدر در مدرسه امام موسی کاظم(ع) گفت: رمز توحیدگرایی و تحقق زندگی دینی در جامعه تحقق توحید افعالی است.
وی افزود: توحید افعالی یعنی اینکه انسان‌ها بدانند که جز خدا یاری ندارند و جز خدا نباید به کس دیگری رو بزنند و جز خدا کسی نیست که مشکلات آنها را رفع کند؛ اگر چنین نگاهی انجام شود نه کسی نگاهش به دست دیگران است و دیگر نه کسی به دنبال رشوه گرفتن و نه به دنبال پنهان کاری و رشوه و اختلاس و دروغ و... است.
این مرجع تقلید بیان کرد: ریشه همه مشکلات در این است که توحید اعتقادی وجود دارد ولی توحید فعلی را فراموش کرده‎اند. این توحیدی فعلی و افعالی است که موید اعتقاد قوی ما به توحید نظری است و اگرشرکی نیز در اعمال کسی موج می‎زند همان شرک افعالی است.
آیت الله‎العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: یکی از نشانه‎‌های شرک افعالی سرباز زدن از امر به معروف و نهی از منکر است زیرا برخی به این دلیل که دوست، اقوام، رییس یا شخص محبوبی را به خدا ترجیح می‎دهند از امر به معروف و نهی از منکر کار زشتی که او انجام می‎دهد خودداری می‎کنند یعنی رضایت او را به رضایت خدا ترجیح می‌دهند.
وی گفت: یکی از نکات منفی که در این سال‌های پس از انقلاب در کشور ما رویت شده است عدم اجرای طرح و قانون امر به معروف است که پس از 35سال از گذشت انقلاب به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید ولی مسئولان هنوز آن را اجرا نکرده اند.
این مرجع تقلید بیان کرد: مسئولان برای این عدم اجرا دلایلی را عنوان می‎کنند ولی امیدواریم این دلایل هرچه هست هرچه زودتر رفع شود تا شاهد اجرای صحیح این طرح در کشور باشیم.
وی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران زیبنده نیست که پس از گذشت بیش از سه دهه از این انقلاب هنوز این قانون در کشور اجرا نشود.
وی افزود: مردم خود باید در هر سطحی که هستند این کار را انجام دهد و به بقیه مسایل توجه کنند البته امر به معروف شرایطی دارد که حتما باید آنها را رعایت کرد؛ اگر کسی در محل ما خلافی انجام می‎دهد دلیلی ندارد برای نهی از منکر با او درگیر شویم زیرا بهترین کار این است که مراجع قضایی و انتظامی و امنیتی را در معرض خبر قرار دهیم و آنها نیز با وی برخورد خواهند کرد.
این مرجع تقلید بیان کرد: اگر در اداره‎ای کسی از ما یا کس دیگر طلب رشوه کرد خود ما هستیم که باید به جای تخریب وجهه همه کارکنان و سیستم اداری این مشکل را به مراجع قضایی و محاسباتی کشور اطلاع دهیم تا با آن کارمند یا مسئول رشوه بگیر برخورد شود و اگر چنین نکنیم مشکل از خود ماست که نمی‎خواهیم با امر به معروف جامعه را سالم نگاه داریم.
وی گفت: امر به معروف لوازمی دارد و از اولین آنها سوای علم داشتن به معروف یا منکر نحوه برخورد درست و صحیح و تکرار سخن نرم و با محبت است و اول باید با این روش با مردم برخورد کرد؛ اگر جوان ما نماز نمی‎خواند و یا با دوستان ناباب معاشرت می‎کند باید ابتدا با برخورد نرم با او برخورد کرد و سپس کم کم او را با دوستی و محبت از راه خلاف دور کنیم.
امر به معروف به معنای خشونت نیست

این مرجع تقلید اظهارکرد: باعث تاسف است که باید بگوییم این امر در کشور ما بسیار مظلوم است زیرا امروز گمان برخی این است که امر به معروف یعنی همان خشونت رفتار با مردم در حالی که این فکر کاملا اشتباه است.
ایشان با اشاره به داستان قرآنی جوان مومن آل فرعون که در دستگاه فرعون خزانه دار بود گفت: این جوان پاک و منزه خزانه دار فرعون بود ولی پس از دیدن حضرت موسی به وی ایمان آورد ولی بنا به مصالح تقیه کرد تا این تقیه در ادامه جان پیامبر و مومنان بنی اسراییل را با همین امر به معروف نجات داد.
تقیه مختص شیعه نیست

وی گفت: این داستان بیانگر نکات بسیار آموزنده‎ای است که یکی از مواهب و مژده‎های کلامی آن، این است که آن کسانی که شیعه را در تقیه به تمسخر می‎گیرند و از آن انتقاد می‌کنند گویی اصلا قرآن و این آیات را مشاهده نکرده‎اند که خداوند تقیه این مرد را عملی حکمت‌آمیز و هوشمندانه تلقی کرده است؛ تقیه از گذشته هم وجود داشته است و مختص به شیعه نیست و نباید کسانی ما را به این امر متهم سازند.
این مرجع تقلید بیان کرد: وقتی فرعون و وزرایش تصمیم به قتل حضرت موسی و قوم بنی اسراییل گرفتند وی به شیوه‎ای رندانه امر به معروف کرد و گفت که با دیدن سرنوشت قوم عاد و ثمود و نوح اگر چند درصد هم احتمال بدهیم او راست می‎گوید بهتر نیست کمی در رفتار خود تامل کنیم؟ اگر تاریخ برای ما هم تکرار شد چه کنیم؟.

وی ادامه داد: بعد وقتی اذهان را آماده کرد به مسئله زودگذر بودن و فانی بودن دنیا اشاره کرد و آخرت را محتمل و عقلانی دانست؛ در مرحله آخر بود که آنها را از آینده ترسانید و به همین دلیل بود که باعث نجات قوم بنی اسراییل هم شد.
وی گفت: امربه معروف از مهمترین وصایای امام علی(ع) به یاران و شیعیان است و باید این امر در تمام سطوح نظام و کشور به شکل هماهنگ اجرا شود تا سلامت جامعه نیز تضمین گردد.

captcha