کد خبر: 3326766
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷

شماره سوم فصلنامه حکمت اسلامی منتشر شد

گروه اندیشه: شماره سوم فصلنامه حکمت اسلامی به صاحب‌امتیازی مجمع حکمت اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شماره سوم فصلنامه علمی-تخصصی حکمت اسلامی ویژه زمستان زمستان 1393 به صاحب‌ امتیازی مجمع حکمت اسلامی منتشر شد.
این شماره با تمرکز بر فلسفه علوم سیاسی و به همت اساتید اعضای گروه فلسفه سیاسی این مجمع منتشر شده است. در این فصلنامه 170 صفحه‌ای مقالاتی از علیرضا صدرا، شریف لکزایی، محمد پزشکی , مرتضی یوسفی‌‍راد منتشر شده است.
در این شماره «حکمت حکمت مدنی» نوشته علیرضا صدرا، «چیستی فلسفه سیاسی متعالیه» اثر شریف لکزایی، «تاملاتی انتقادی در تعبیر فلسفه مضاف» نگاشته محمد پزشکی، «نظریه اعتدال در فلسفه سیاسی اسلامی» نگاشته مرتضی یوسفی‌راد، «تاثیر نگاه معرفت‌شناسانه در نظریه‌های سیاسی با تاکید بر آزادی سوفیست‌ها» نوشته محمدحسین طالبی و «شبهه خان الامین» اثری از جمال سروش و شهرزاد دهقانان جبار‌آبادی منتشر شده است.
در چکیده مطلب «حکمت حکمت مدنی، اجتماعی و سیاسی» می‌خوانیم، این مقاله به چرایی و چیستی و حتی کلیات چگونگی‌شناسی «حکمت مدنی» می‌پردازد. یعنی خاستگاه، جایگاه و نقش حکمت مدنی را شناسایی نموده و می‌شناسد. مقاله به تحلیل گفتمان حکمت حکمت مدنی در آثار و آراء و بلکه در نگاه، نظریه و نظام حکمی این دو می‌پردازد.
مقاله «فلسفه سیاسی متعالیه» در چکیده خود چنین نوشته است که فلسفه سیاسی یکی از انواع صورت‌های اندیشه سیاسی است که از دیرباز در میان متفکران رایج بوده و مباحث و دیدگاه‌های مختلف در این زمینه همواره از سوی متفکران مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است. این رو مقاله حاضر در تلاش است در ابتدا ضمن ارائه بحثی مختصر درباره فلسفه سیاسی با تاکید بر دیدگاه اشتروس، به تبیین و مقایسه آن با فلسفه سیاسی متعالیه با تآکید بر آرای صدرالدین‌ شیرازی بپردازد. برای این منظور سعی شد ضمن توجه به نقاط اشتراک و نقاط قوت این دیدگاه، وجوه تمایزش مورد بحث و توجه قرار گیرد و تلاش شود مفهوم فلسفه سیاسی متعالیه با تفصیل بیشتری مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
در چکیده مقاله «نظریه اعتدال در فلسفه سیاسی اسلامی» آمده است که فلاسفه اسلامی بر مبنای جهان‌بینی علمی و نظری خود قائل به حاکمیت اعتدال بر کل عالم هستی هستند و آن را بر موجودات تکوینی عالم آسمانی جبری دانسته و بر موجودات ارادی عالم زمینی و عالم خیرات و شرور خاصه بر حیات سیاسی انسان لازم و ضروری می‌دانند و همواره رسیدن به آن را در زندگی مدنی و نظام سیاسی دغدغه ذهنی و مساله فکری خود قرار داده‌اند. از نتایجی که بر این موضوع بار می‌شود آن است که موضوع اعتدال به جهت امر فطری بودن آن به رشد و شکوفایی و تمام استعدادها و ظرفیت‌های کمالی انسانی خاصه خصلت عقلی انسان در ابعاد نظری و عملی و رفتاری افراد در تعاملات مدنی می‌انجامد و توزان و ثبات و تعادل افراد و جامعه و نهادهای مدنی آن را پی دارد.

captcha