کد خبر: 3328673
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
پژوهشگر پاکستانی:

عوامل انحراف اخلاقی در متون دینی، درونی و بیرونی است

شعب خارجی: آن‌چه در متون دینی به‌عنوان عامل انحراف مطرح شده، به درونی و بیرونی قابل تقسیم است و وراثت، غذای حرام، افعال مادر در هنگام بارداری، هوای نفس و جهل، جزء عوامل فردی و درونی محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد ضیاء احمدی، پژوهشگر پاکستانی و از دانش‌آموختگان جامعة المصطفی(ص) العالمیه در پایان‌نامه خود با عنوان «ارتباط جهل و انحرافات اخلاقی از منظر قرآن و سنت» آورده است: وجود فساد و انحرافات اخلاقی در جوامع انسانی، یکی از مشکلات مهم و اساسی بشر به‌شمار می‌رود که باید نسبت به آن آگاهی لازم به‌دست آید. 
جهل در انواع مرکب و بسیط آن، ریشه در تقلید ناآگاهانه، بدفهمی، عدم تفکر و تنبلی دارد و همین جهل است که انسان را به وادی افراط و تفریط، عجله در امور، ایراد سخن نسنجیده، دنیاگرایی و خیال‌پردازی سوق داده، و در نتیجه، پیامدهایی مانند کفر، عدم تشخیص حق و باطل، شر دنیا و آخرت، دشمنی با دانش و دانشمند، مرگ دل، اخلاق زشت، لغزش، ذلت و پیروی از طاغوت را به ‌همراه خواهد داشت.
آن‌چه در متون دینی به‌عنوان عامل انحراف مطرح شده، به انواع مختلفی قابل تقسیم است؛ برخی از این عوامل مانند وراثت، غذای حرام، افعال مادر در هنگام بارداری، هوای نفس و جهل، جزء عوامل فردی و درونی محسوب می‌شوند و گروه دیگری از این عوامل، بیرونی و اجتماعی هستند که از جمله می‌توان به خانواده، دوستان، محیط اجتماعی و طبیعی، رسانه، شیطان، فقر، حکومت، بازار، تقلید نابجا و تبعیت از اکثریت ناآگاه اشاره کرد. 
تمامی انواع انحراف خود، معلول اموری همچون افترا، پندار باطل، کفر، ظلم، فسق، غرور، مراء، خصومت، هزل و شهوت است که به‌نوعی مرتبط با جهل است. 
جامعه‌شناسان، وضع قوانین کیفری، ارتقای سطح مذهبی و فرهنگی، بررسی خانواده‌های مجرم و ایجاد مؤسسات مؤثر در کاهش جرم، را برای پیشگیری، مطرح کرده‌اند. اسلام هم آگاهی از پیامدها، ترک مجالست با بدان، تقوا، امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با محیط آلوده، هجرت، تربیت صحیح، عاقبت‌اندیشی، تقویت نیروی تفکر و ابعاد دینی را پیشنهاد می‌کند.
همچنین علاوه بر نقش مهم خانواده و مدرسه در این راه، موارد دیگری مانند جهل‌زدایی، تقویت اندیشه دینی، میانه‌روی، مصاحبت با نیکان و محاسبه نفس نیز در درمان منحرفین نقش به‌سزایی خواهد داشت.
پایان‌نامه مذکور اسفندماه 1384 در 216 صفحه در مجتمع آموزش عالی فقه دفاع شد.
 
 

captcha