کد خبر: 3331563
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
کوروش زارعی:

تجربه‌گرایی جشنواره «تئاتر مقاومت» در کنار برگزاری مرسوم و نظام‌مند آن باشد

گروه هنر: پس از ۱۴ دوره از برگزاری جشنواره «تئاتر مقاومت» اتخاذ مدل جدید اجرایی برای آن به صلاح نیست و مسئولان باید همچنان با تمرکز بر شیوه مرسوم و نظام‌مند جشنواره، بخشی را نیز به تجربه‌گرایی و حمایت از استعدادهای جوان و تازه تئاتر مقاومت اختصاص دهند.

کوروش زارعی، کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: جشنواره تئاتر مقاومت با مدل جدید برگزاری رسماً از حالت جشنواره براساس شیوه عرف و معمولی که از یک ساختار جشنواره‌ای سراغ داریم خارج شده و تبدیل به یک همایش و یا گردهمایی گروه‌های نمایشی برای اجرای آثاری با موضوع انقلاب و دفاع مقدس می‌شود.
وی ادامه داد: البته این تصمیم مسئولان که حمایت جامعی را در قالب این جشنواره از اجرای عموم آثار نمایشی شهرستانی و گروه‌هایی که کمتر شناخته شده‌اند به عمل می‌آورند جای بسی قدردانی و سپاس دارد. به هر حال جشنواره و یا هر رویداد تئاتری که در آن شاهد اجتماع گروه‌های نمایشی با اجرای آثاری با محوریت موضوع خاص هستیم باید جریان‌ساز بوده و علاوه بر تولید آثار متفاوت نمایشی، منجر به شناسایی استعدادهای ناشناخته در آن حوزه شود.
مدیر دفتر تئاتر بچه‌های مسجد حوزه هنری تصریح کرد: با این وجود مسئولان می‌توانستند همچنان قائل به همان ساختار مرسوم و متداول جشنواره‌ای که همگی انتظار آن را داشتند، باشند و در کنار این شیوه اجرایی در حین جشنواره و یا پس از آن حمایت از گروه‌‎های نمایشی شهرستانی را نیز در دستور کار خود قرار دهند که به نظر من هیچ منافاتی با ساختار مرسوم جشنواره‌ای نخواهد داشت.
مدل جدید «تئاتر مقاومت» در آینده حاشیه‌ساز خواهد بود

زارعی در ادامه گفت: شیوه‌ای که دوستان در ستاد برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت پیش گرفته‌اند به نظر می‌رسد که در آینده حاشیه‌ساز خواهد بود چرا که ارزیابی‌ها در هر استان در خلال اجرای عموم آثار مورد حمایت قرار گرفته صورت می‌گیرد و این پرسش حتماً مطرح خواهد شد که فلان نمایش مورد حمایت قرار گرفته برای اجرای عموم که حال برای برگزیده شدن در جشنواره آن را داوری می‌کنند براساس چه ملاک‌هایی منتخب شده است و آیا این انتخاب اجحاف در مورد سایر آثار نمایشی متوقع در شهرستان و یا استان مورد نظر نیست؟
کارگردان نمایش «مثل ماه برای آسمان» افزود: حال اگر آثار مورد حمایت قرار گرفته برای اجرای عموم در شهرستان‌های خود طی یک پروسه کارشناسی شده و طی مراحل مرسوم جشنواره‌ای همچون بازخوانی متن و بازبینی اثر تولید شده مورد توجه از نظر رعایت همه اصول کیفی و فنی قرار گیرند و به این واسطه از اجرای عموم آنها در شهرستان محل تولیدشان حمایت به عمل آید، تصور می‌کنم که دیگر جای هیچ بحث و حاشیه باقی نماند چرا که اثر و یا آثار منتخب و برگزیده جشنواره با احراز حداکثری آرای هیئت داوران از میان انبوه آثار تولیدی، برگزیده شده‌اند و مستحق حمایت هستند.
«تئاتر مقاومت» به سرنوشت «تئاتر صاحبدلان» مبتلا نشود

بازیگر فیلم سینمایی «رستاخیز» تأکید کرد: تصور می‌کنم اصرار دوستان برگزار کننده برای اجرایی شدن شیوه‌ای که البته انصافاً تا اندازه‌ای نیز مبتکرانه به نظر می‌رسد در درازمدت نتواند اهداف عالی این جشنواره را محقق سازد؛ جشنواره‌ای که با موضوع ارزشی داعیه برگزاری در سطح بین‌المللی را دارد؛ چرا که این شکل برگزاری را پیش‌تر جشنواره‌ای همچون «تئاتر صاحبدلان» تجربه کردند و نتیجه آنکه راه به جایی نبرده و در شرایط کنونی نام و نشانی از این رویدادهای تئاتری باقی نمانده است.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر(ع)» در پایان گفت: جشنواره «تئاتر مقاومت» همواره با حضور چهره‌های شناخته شده این عرصه اعتبار پیدا کرده و می‌کند، مسئولان در نظر داشته باشند که پس از گذشت 14 دوره از برگزاری این جشنواره و حال اتخاذ شیوه‌ای تجربه‌گرایانه در برگزاری آن نباید به قیمت عدم حضور آثار فاخر نمایشی متأثر از حضور این چهره‌ها تمام شود، آثاری که قطعاً برند و اعتبار جشنواره خواهند بود.

captcha