آغاز فصل دیگری از رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزان
کد خبر: 3332147
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
مروری بر مهمترین رویدادهای قرآنی هفته/

آغاز فصل دیگری از رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزان

گروه فعالیت‌های قرآنی: در هفته‌ جاری که با پایان یافتن ماه مبارک رمضان همراه بود مسابقات کشوری قرآن دانش‌آموزی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در هفته‌ای که با پایان ماه مبارک رمضان و فرارسیدن عید سعید فطر آغاز شد برنامه‌های قرآنی دستگاه‌ها و نهادها به قوت خود باقی بود، هر چند که تعداد این برنامه‌ها در مقایسه با ماه مبارک رمضان که ماه قرآن و برنامه‌های قرآنی است کم بود.

تفاهم‌نامه همکاری سازمان دارالقرآن و وزارت نیرو
برگزاری نشست مشترک سازمان دارالقرآن الکریم و وزارت نیرو به منظور امضای تفاهم‌نامه فی‌مابین این دو دستگاه از نخستین رویدادهای قرآنی هفته جاری بود که این نشست با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، علی‌اکبر مهاجری، معاون تبلیغات و منابع انسانی وزارت نیرو، حجت‌الاسلام یزدان‌پرست، رئیس شورای فرهنگی و مشاور عالی وزارت نیرو، جت‌الاسلام و‌المسلمین قرنفلی، قائم مقام امور فرهنگی و دینی وزارت نیرو و معاونان و مدیران سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.
در نشستی که به منظور امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان دارالقرآن الکریم و وزارت نیرو برگزار شد، مقرر شد آموزش قرآن به پرسنل و خانواده‌های وزارت نیرو از 30 تیرماه به صورت مجازی به همت سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شود و این آموزش‌ها به مدت شش ماه ادامه داشته باشد.

تمدید مهلت ثبت نام در مسابقات سازمان دارالقرآن
تمدید مهلت ثبت نام در چهارمین دوره مسابقات قرآن تسنیم، سومین دوره مسابقات قرآن تلاوت و هشتمین دوره نورالهدی از دیگر رویدادهای قرآنی هفته جاری بود که براین اساس، مهلت ثبت نام در این سه مسابقه که پیش از این تا چهارشنبه، 31 تیرماه اعلام شده بود تا 15 مردادماه تمدید شد.
چهارمین دوره مسابقات قرآن تسنیم در رشته‌های حفظ، قرائت و مفاهیم (سبک زندگی اسلامی) به همت سازمان دارالقرآن الکریم و با همکاری دستگاه‌های فرهنگی کشور برگزار می‌شود که هر یک از دستگاه‌های فرهنگی کشور این مسابقات را با توجه به کلیات و آیین‌نامه مسابقات که توسط شورای سیاست‌گذاری فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های فرهنگی تصویب شده است برگزار می‌کنند.
همچنین، شرکت در سومین دوره مسابقات قرآن تلاوت دارای ویژگی‌هایی است که بر این اساس؛ در رشته قرائت(تحقیق)، تلاوت تحقیق باید از حفظ و براساس قطعات منتخب در هر دو مرحله استانی و کشوری باشد و شرکت‌کنندگان در این رشته باید تسلط بر ترجمه قطعات مذکور داشته باشند؛ همچنین آزمون ترجمه از قطعات مذکور برگزار می‌شود و امتیاز آن با مسابقه قرائت جمع خواهد شد.
شرکت در مسابقه حفظ 15 جزء پیوسته بالا و زیر 16 سال آقایان و بانوان نیز ویژگی‌هایی را دارد که بر این اساس، شرکت‌کنندگان این رشته، علاوه بر حفظ 15 جزء پیوسته قرآن کریم باید به ترجمه آیات مربوط به 3 جزء اول محفوظات ارائه شده نیز تسلط کافی داشته باشند؛ همچنین امتیاز آزمون ترجمه با امتیاز مسابقه حفظ جمع خواهد شد.
رشته حفظ کل بالا و زیر 16 سال بانوان و آقایان نیز دارای ویژگی‌هایی است که شرکت‌کنندگان این رشته، علاوه بر حفظ کل قرآن کریم باید به ترجمه آیات مربوط به 5 جزء سوم قرآن کریم نیز تسلط کافی داشته باشند و امتیاز آزمون ترجمه با امتیاز مسابقه حفظ جمع خواهد شد.

مهلت ثبت نام در مسابقات تفسیر نورالهدی تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام در هشتمین دوره مسابقات تفسیر نورالهدی رویداد قرآنی دیگری بود که در هفته جاری اتفاق افتاد و سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان متولی برگزاری این مسابقات، مهلت ثبت نام در این مسابقات را که پیش از این تا 31 تیرماه اعلام شده بود تا 15 مردادماه تمدید کرد.
مسابقات تفسیر نورالهدی سال گذشته با محوریت اتحادیه موسسات قرآنی مردمی کشور اجرا شد اما امسال با توجه به مطرح بودن بحث ادغام اتحادیه‌های کشوری، این مسابقات توسط ادارات تبلیغات اسلامی استان‌ها اجرا می‌شود تا در صورت به نتیجه رسیدن اتحادیه مدغم، این اتحادیه به برگزاری مسابقات تفسیر نورالهدی بپردازد.


آغاز مرحله کشوری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی

آغاز این رقابت‌ها از دیگر رویدادهای قرآنی هفته جاری است که این مسابقات امروز، دوم مردادماه آغاز و تا 23 مردادماه در دو بخش آوایی و پژوهشی ویژه دانش‌آموزان پسر و دختر در استان خراسان رضوی ـ مشهد مقدس و استان فارس ـ شیراز ادامه خواهد داشت.

مسابقات پژوهشی پسران از دوم تا پنجم مرداد و مسابقات پژوهشی دختران نیز از هفتم تا دهم مردادماه در شیراز برگزار می‌شود؛ همچنین، مسابقات آوایی پسران از 15 تا 18 مرداد و مسابقات آوایی دختران از 20 تا 23 مرداد‌ در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

captcha